Zorg dat je ketting pas gaat behandelen wanneer de ketting goed droog is. Smeer vervolgens de droge ketting in met een dun laagje olie. Houd hierbij rekening met de omstandigheden waarin je meestal fietst: Wet Lube is voor natte omstandigheden, Dry Lube voor droge.
Druppel of spuit de olie gelijkmatig bovenop de zijplaatjes van de ketting, liefst links en rechts, terwijl je de ketting achteruit draait. Smeer zuinig. Niet zoveel dat je met een lap de overtollige olie weer moet wegvegen. Dan druk je onvermijdelijk ook het vuil tussen de schakels.
Een fiets ketting smeren WD40 is niet verstandig! De vette eigenschappen van dit product hebben nadelige effecten op jouw fietsketting.
Hoe vaak invetten? Afhankelijk van de kwaliteit van je kettingspray! Maar ongeveer elke 300 km insmeren én na een regenbui is een goede richtlijn. Doe dit na een rit zodat de ketting warm is en het vet goed kan hechten.
Productbeschrijving. WD40 Degreaser is een snelwerkende, sneldrogende ontvetter, die vet, vuil en modder verwijdert. Laat geen resten achter.
Teflon is smerend en siliconen is beschermend , dus als je siliconen op je ketting spuit wordt ie na verloop van tijd schraal omdat het niet smeerd en teflon smeerd dus blijft je ketting lange tijd goed tot je hem weer schoonmaakt en opnieuw inspuit.
Hoewel WD-40 dus voor veel zaken is in te zetten, kun je er beter geen rubber of kunststof mee beschermen en smeren. En voor gevoelige elektronica kun je beter contactspray gebruiken. Contactspray is namelijk een 'vluchtige' spray en droogt snel op, waar WD-40 een soort vettig laagje achterlaat.
Wet lube. Wet lube is de natte droom voor fietsers die onder alle weersomstandigheden eropuit willen trekken. Door zijn dikkere samenstelling blijft deze lube ook tijdens fikse plens-, sneeuw- of hagelbuien onverstoorbaar zijn werk doen. Wordt veel gebruikt door mountainbikers en gravelgrinders.
Het is belangrijk om jouw fietsketting zo nu en dan eens te ontvetten. Je zult zien dat jouw ketting tijdens een rit in schone en droge omstandigheden nauwelijks vies is geworden. Dan kan het geen kwaad om je ketting een keertje 'bij te smeren'.
Misschien wel de bekendste motorkettingspray uit deze lijst. Erg bekend van zijn positieve reviews in bijvoorbeeld het Motorrad tijdschrift. De S100 spray is te gebruiken voor diverse omstandigheden. De PTFE in de spray zorgt voor een lage frictie zodat de ketting langer meegaat.
Lagervetten 8. Voor het onderhoud van de lagers is het belangrijk om deze te smeren met een lagervet. Lagervet beschermt de naven, trapas en de pedalen van je fiets tegen het binnendringen van vuil en vocht. Het invetten van de lagers vermindert wrijving en laat de lagers weer soepel lopen.
De fiets schoonmaken. Het beste is om je mountainbike na elke fietsbeurt schoon te maken. Heb jij geen zin om na elke keer dat je gefietst hebt je fiets grondig schoon te maken, dan kun je ook gaan voor een basis schoonmaakbeurt.
Standaard smeerolie, zoals Dry Weather Lube van Cyclon, zijn uitermate geschikt voor fietsers die vooral verwachten te fietsen in droge omstandigheden. Dit type smeermiddel is betaalbaar, smeert de ketting goed en trekt nauwelijks vuil aan.
Kettingspray voor circuit gebruik heeft bijvoorbeeld een lage rolweerstand waardoor je minder frictie hebt maar wel vaker moet sprayen. Kettingvet voor offroad gebruik zorgt voor een seal-laag om de ketting heen waardoor zand en modder minder snel aan de ketting hecht.
Roest van je fietsketting afhalen
Maak de doek flink vochtig met olie en poets hiermee de ketting. Bij erge roest kun je ook nog een pannenspons of staalborstel gebruiken. Poets net zolang totdat je geen roest meer ziet. Maak nu met een schone doek de ketting schoon en droog.
Smeer de ketting met een goede teflon zoals cyclon coursespray, smeer tevens de scharnierpunten van de derailleurs. Wij adviseren de ketting regelmatig met kleine hoeveelheden teflon te smeren. Laat teflon een uur inwerken, wrijf de ketting af met een oude doek om overtollige teflon te verwijderen.
Producten zoals WD40 en vaseline (petroleum) bevatten veel oplosmiddelen, welke helaas in je rubbers trekken en het rubber kunnen aantasten en op laten zwellen.
Spray het verroeste oppervlak in met WD-40, spray genoeg zodat goed kan intrekken. Laat het ongeveer 10 minuten intrekken. Het product zal snel in het onderdeel kruipen en je helpen het onderdeel los te maken. WD-40 Multi-Use Product verwijdert geen roest, maar beschermt alles wel tegen roestvorming.
WD-40 is de merknaam van de wereldwijd bekende waterverdrijvende siliconenspray die in 1953 werd ontwikkeld door Norm Larsen, oprichter van de Rocket Chemical Company in San Diego, Californië. Oorspronkelijk werd WD-40 gebruikt om roest tegen te gaan; later werd WD-40 voor vele andere toepassingen ingezet.
Teflonspray: teflonspray heeft in principe dezelfde werking als siliconenspray. Het grote verschil met siliconenspray is echter dat teflonspray niet gemaakt wordt van olie of siliconen, maar van PTFE. Dit materiaal is vele malen hygiënischer en is daardoor HACCP-goedgekeurd.
Leg de fietsketting in een bakje met Dynamic Chain Cleaner en laat het 5 minuten weken. Nadat de fietsketting 5 minuten heeft geweekt moet je deze met het borsteltje grondig schakeltje voor schakeltje schoonmaken. Als je de ketting helemaal schoon hebt gemaakt, droog de ketting dan af met een doek.
Ketting wax
Vergeleken met kettingolie heeft wax enkele voordelen. Naast dat een uitgeharde wax weinig tot geen vuil aantrekt, laat het je ketting ook langer meegaan. Door de mindere vervuiling van je aandrijflijn wordt slijtage namelijk verminderd. Hierdoor blijft je fietsketting langer efficiënt lopen.