Dit bedrag is onder andere terug te vinden op het kentekenbewijs en via de online kentekencheck van de RDW. De actuele hoogte van het netto rest-bpm bedrag is afhankelijk van de leeftijd van het voertuig.
Als u twijfelt of de BPM al betaald is kunt u dit opvragen bij de Belastingdienst. In de meeste gevallen moet u wel betalen. De eerste 4 jaar kan de BPM nog flink hoog zijn, zeker op nieuwe bussen is de BPM fors.
Als u een nieuwe bestelauto importeert en in Nederland registreert, moet u bpm betalen. Gaat het om een gebruikte bestelauto met een datum eerste toelating van vóór 1 januari 2025 en is de bestelauto ouder dan 5 jaar? Dan geldt het volgende: als particulier hoeft u geen bpm te betalen.
Officieel volgens de wet is een auto na 25 jaar BPM vrij. Na 9 jaar en 6 maanden is de resterende BPM nog 92% van de bruto BPM. Daarna wordt er elke maand 0,083% in mindering gebracht, waardoor er na deze periode van 9 en een half jaar nog 8 jaar lang rest BPM betaald dient te worden totdat de auto 17 en 6 maanden is.
Wel bpm-aangifte doen, geen bpm betalen
Uw motorrijtuig is 25 jaar of ouder.
Dit bedrag is onder andere terug te vinden op het kentekenbewijs en via de online kentekencheck van de RDW.
Elektrische auto: geen bpm
Dit blijft in elk geval zo tot en met 2024. Op deze manier stimuleert de Rijksoverheid volledig elektrisch rijden. Dat is beter voor het klimaat en het milieu. U betaalt wel bpm voor andere motorrijtuigen.
BPM bedrijfswagens 2024. Tot 2024 is er een bpm-vrijstelling voor de bedrijfswagens van ondernemers. Deze zal vanaf volgend jaar volledig verdwijnen, waardoor vanaf 1 januari 2025 ook ondernemers bpm moeten betalen over de aanschaf van een nieuwe bestelauto.
Waarom vervalt de vrijstelling bpm? De overheid wil met deze wijziging de verkoop van emissievrije en zuinige bestelauto's stimuleren. Aangezien de bpm berekend wordt aan de hand van de CO2-uitstoot, loont het zich om een CO2-uitstootvrije of zuinige bestelauto te kopen.
Met ingang van 2025 verdwijnt de vrijstelling van bpm voor eigenaren van bestelauto's met een verbrandingsmotor. Wanneer je nu nog een bedrijfswagen met grijs kenteken bestelt, profiteer je dus nog van de vrijstelling. Voor bedrijfswagens die je nu in bezit hebt, hoef je vanaf 2025 niet alsnog bpm te betalen.
Je hoeft geen BPM t betalen voor: Auto's met een lage C02 of geen Co2 uitstoot. (Tm 2016 waren de meeste plugin hybrides of auto's met een lage uitstoot nog vrijgesteld van BPM, vanaf 2017 is dit alleen nog zo voor volledig elektrische auto's) Auto's ouder dan 25 jaar.
niet meer dan 88 gram per kilometer: € 0,- per gram (vrijstelling) 89 t/m 131 gram per kilometer: € 125,- per gram. 132 t/m 192 gram per kilometer: € 148,- per gram. 193 t/m 215 gram per kilometer: € 276,- per gram.
Dat moet tot 6 werkdagen nadat u de bpm hebt betaald. De inspecteur kan u in die periode namelijk vragen uw motorrijtuig te tonen op 1 van de locaties van Domeinen Roerende Zaken.
Teruggaaf bpm aanvragen
De teruggave bpm kunt u aanvragen bij de Belastingdienst. Gebruik hiervoor het formulier Verzoek teruggaaf bpm voor een in Nederland geregistreerd motorrijtuig. Bij een buitenlands kenteken kunt u ook het formulier Teruggaaf bpm – export buitenlands kenteken gebruiken.
Aanschafbelasting (bpm)
Koopt u een tweedehands auto in Nederland? Dan betaalt u als particulier geen aanschafbelasting. Het maakt in dit geval niet uit of de auto elektrisch is of op benzine rijdt.
U moet bpm betalen in onder meer deze situaties: U koopt een personenauto, motor of bestelauto in Nederland (bpm zit meestal in de verkoopprijs). U importeert een personenauto, motor of bestelauto vanuit het buitenland en vraagt een Nederlands kenteken aan (u doet bpm-aangifte).
Wilt u weten hoeveel u nog moet betalen? In het Overzicht betalen en ontvangen kunt u per kenteken zien of u nog motorrijtuigenbelasting moet betalen. Of bel de BelastingTelefoon Auto, telefoonnummer 0800 - 0749.
Als je je richt op de hoofddoelen, duurt BPM: Bullets Per Minute ongeveer 3½ uur . Als je een gamer bent die ernaar streeft om alle aspecten van het spel te zien, zul je waarschijnlijk ongeveer 39 uur besteden om 100% voltooiing te behalen.
#1 Bijtellingsregels blijven onveranderd
Wat dat betreft is 2024 een bijzonder jaar, want er verandert helemaal niets. Net als in 2023 profiteren bestuurders van een auto van de zaak van een bijtellingstarief van 16% over de eerste 30.000 euro van de cataloguswaarde van hun auto.
Er is echter een belangrijk verschil: na 5 jaar hoef je geen bpm meer te betalen. Bij een bpm-dragende grijs kentekenauto loopt de bpm-afschrijving namelijk op dag 1 van de 61ste maand in één keer op naar 100% afschrijving. De rest-bpm is met ingang van de 61ste maand dus € 0,00.
Vanaf 1 januari 2025 komt er ook een einde aan de BPM voor elektrische en plug-in hybride personenauto's. Oftewel de hybride auto's met een stekker. Deze auto's gaan dan net als de andere personenauto's mee in de bpm-berekening.
Gemiddeld bedraagt de BPM-stijging in 2024 800 euro, zo hebben de experts van de ANWB berekend. Als je een nieuwe auto koopt, bestaat een deel van de aanschafprijs uit BPM, dat is de Belasting Personenauto's en Motorfietsen. Over een elektrische auto betaal je geen BPM.
Een nieuwe auto schrijft namelijk het meeste af in de eerste 3 jaar. Een nieuwe auto is na 5 jaar gemiddeld zo'n 50% jaar minder waard. Wanneer je een occasion aanschaft scheelt dit dus een heleboel met betrekking tot de afschrijvingskosten.
Invoerrechten. Op het moment dat je de auto invoert in Nederland moet je ook invoerrechten betalen. voor een auto jonger dan 30 jaar is dit 10% over de aankoopwaarde+transportkosten. Voor een auto ouder dan 30 jaar betaal je geen invoerrechten maar alleen de 6%btw.