Drijfveren zijn de basis voor iemands intrinsieke motivatie. Hoe meer jouw taken, jouw werkomgeving en de manier van samenwerken passen bij jouw drijfveren en behoeftes, hoe groter je gemotiveerdheid.
Volgens Tempo Team doet 72% van de werknemers na een compliment zijn werk met meer plezier. 61% van de werknemers doet erna beter zijn best. Wat motiveert medewerkers: waardering en positieve feedback. Dit leidt tot beter werk, dat op zijn beurt zorgt voor een betere omzet.
Motivatie zorgt ervoor dat iemand wordt aangezet tot actie. Zolang iemand die werkt in je bedrijf of organisatie goed werk laat zien, ben je als leidinggevende vaak wel over de werknemer te spreken. Anders wordt het wanneer de motivatie van een medewerker beneden peil is - de prestaties zullen dan achteruitgaan.
De basisbehoeftes. In psychologische termen kennen we drie basisbehoefte: Autonomie, Competentie en Verbondenheid. Wanneer deze drie basisbehoeftes in balans zijn, kan de motivatie vastgehouden worden. Autonomie kunnen we ook wel lezen als keuzevrijheid in het handelen, zonder volledig afhankelijk te zijn van anderen.
Intrinsieke motivatie komt voort uit de eigen wil om iets te doen. De mogelijkheid zelf keuzes te kunnen maken is hier voor nodig. In het onderwijs is het daarom belangrijk dat er ruimte is voor het maken van eigen keuzes. Daarmee wordt tegemoet gekomen aan deze behoefte van autonomie.
Motivatie is de som van alle bewuste en onbewuste redenen van iemand om actie te ondernemen. Het staat voor onze drive om iets te doen. Synoniemen voor motivatie zijn drijfveer, beweegreden of gewoon plezier.
Gemotiveerde medewerkers voelen zich positief over hun werk en kunnen met waardering naar andere collega's te kijken. Ze geven complimenten aan anderen en zijn oprecht trots op de prestaties van collega's. Ze spreken dit ook uit. Het succes van anderen wordt gevierd en dit is onderdeel van de cultuur binnen het team.
Medewerkers willen snappen wat de toegevoegde waarde van de organisatie is voor klanten of de maatschappij en weten hoe zij daaraan zelf bijdragen. Duidelijkheid over hoe iedere medewerker het verschil maakt en individueel bijdraagt aan de doelen van de organisatie maakt het werk betekenisvol.
Wie nog steeds denkt dat de teamspirit er niet toe doet, heeft het mis. Uit een onderzoek van het CBS blijkt dat medewerkers 11 arbeidsomstandigheden als belangrijk ervaren bij hun werkgever. Hierbij staat een prettige werksfeer met stip op nummer 1 gevolgd door goede managers.
Het geven van tastbare voorwerpen zoals stickers, iets lekkers of cadeautjes. Leuke hebbedingetjes maar ook voorwerpen met een bepaalde symbolische of gevoelswaarde bv. gelukspoppetje, beschermengeltje.
Onderwerp: Belonen. Werkgevers zijn verplicht tot het betalen van loon aan hun werknemers. Werknemers worden beloond voor hun inzet en de geleverde prestaties. Deze beloning bestaat in de regel uit salaris aangevuld met bijvoorbeeld een bonus.