Door een flinke accijnsverlaging in Duitsland is een liter benzine zomaar 50 cent goedkoper dan in Nederland. Zelfs een rit van 200 kilometer kan zo nog voordeel opleveren. Hier kun je zien hoeveel jij kan besparen. Duitsland verlaagt per 1 juni drie maanden lang de belasting met 35 cent per liter.
Sinds woensdag is tanken bij de Oosterburen goedkoper dan in eigen land. De Duitse regering heeft per 1 juni de accijns op benzine verlaagd met 30 cent. Daardoor is het verschil in prijs lang niet zo groot geweest.
Brandstof tanken in Nederland is voor het eerst in jaren goedkoper dan in Duitsland. Afgelopen nacht stopte daar de zogeheten Tankrabatt, een tijdelijke belastingverlaging op brandstof, waardoor de prijzen omhoog zijn geschoten.
Flink goedkoper tanken over de grens in Duitsland kan nog anderhalve week. De Duitse regering stopt per 1 september met de accijnsverlaging van 30 cent per liter benzine en 14 cent per liter diesel. Ondernemers in de grensstreek zijn blij dat de prijsverschillen minder groot worden.
Voor de meeste mensen is het niet rendabel. United Consumers heeft berekend dat het voor mensen die meer dan een half uur (enkele reis) van de Duitse grens wonen, niet rendabel is om naar Duitsland te gaan om te tanken.
De meeste pomphouders in Duitsland veranderen de prijzen van diesel, euro 95 en E10 tot wel 14 keer per dag. Uit een onderzoek is gebleken dat de brandstof aan het eind van de avond tussen 17.00 en 20.00 uur het voordeligst is.
De maximale hoeveelheid brandstof die je mag vervoeren is ook vastgelegd in het ADR. Benzine of diesel mag je alleen in jerrycans met een maximale inhoud van 60 liter vervoeren. In totaal mag je maximaal 240 liter brandstof vervoeren.
Dit betekent dat je zo'n 57 cent per liter benzine bespaart in Duitsland ten opzichte van Nederland. Tank je 40 liter benzine, dan ben je dus 22,80 euro goedkoper uit bij onze oosterburen. Let wel, je moet vaak iets verder rijden en verbruikt daarmee dus wel wat extra benzine dan dat je dicht bij je huis of werk tankt.
De prijzen per station zijn afhankelijk van de exploitatiekosten van het station. Ook spelen de omgeving en concurrentie een rol bij het bepalen van de prijs. De literprijzen zijn afgeleid van de landelijke adviesprijs, minus de korting die wij hier op toepassen.
De Belgische overheid heeft de accijnzen verlaagd om de brandstofkosten van Belgen wat te drukken. Daardoor is het ook voor Nederlanders vaak voordeliger om in België te tanken. De prijs aan de pomp daalt door de maatregel met 17,5 eurocent per liter diesel of benzine.
Maatregelen in Duitsland
Automobilisten betalen hierdoor 30 cent per liter benzine of 14 cent per liter diesel minder. Daarnaast is de btw op brandstof verlaagd. Hierdoor ben je als consument gemiddeld 40 cent per liter goedkoper uit in Duitsland dan in Nederland. Dat scheelt!
Duitsland verlaagt met ingang van vandaag de accijnzen op brandstof. De verlaging voor benzine is 30 cent per liter; die voor diesel 14 cent per liter. Ook de btw op brandstof wordt verlaagd.
Waarom Duitsland zó goedkoop is? Er zijn twee voor de hand liggende redenen, weet Molenaar. De markt in Duitsland is veel groter en dus kunnen supermarkten massaler inkopen bij de fabrikant. Daarbij is de concurrentie veel hoger dan in het Nederlandse speelveld en supermarkten moeten wel met stuntprijzen komen.
E5 en E10 met elkaar mengen
Heel af en toe mengen kan dus geen kwaad, maar doe dit niet met regelmaat. Mensen denken vaak dat E10 benzine slecht is voor de motor. Dat hoeft niet zo te zijn, maar wel als jouw auto ouder is dan het jaar 2000. In dat geval is hij namelijk niet gemaakt om E10 benzine te kunnen verduren.
Dat benzine in Nederland duurder is dan in bijna alle andere landen ter wereld, komt door de accijns. Het is dan ook een gigantische bron van inkomsten voor de staat. Nederland telt acht miljoen automobilisten, die jaarlijks zo'n 4,5 miljard euro aan brandstofaccijns en btw betalen.
Hong Kong. Daar is de benzine op het moment het duurste ter wereld. Nederland is met 2.517 dollar per liter echter een goede tweede. Monaco, Noorwegen en Finland maken de lijst compleet.
Je mag op normale schappen zonder lekbak 300 liter benzine opslaan. Op schappen met een lekbak met 100% opvangcapaciteit mag je 800 liter benzine opslaan.
Brandstoffen kun je gewoon binnen bewaren, mits goed afgesloten. Auto's, motoren en brommers staan ook gewoon in garage's of schuurtjes (ook gewoon met ontluchting).
Zo mogen de jerrycans niet groter zijn dan 60 liter. En ze moeten goedgekeurd zijn voor het doel waar je ze voor gebruikt. De maximale mee te nemen hoeveelheid is 240 liter.
E5: iets duurder, iets zuiniger
E5 bevat maximaal 5 procent ethanol en is dus vergelijkbaar met het oude Euro95. Aan de pomp wordt het ook wel aangeduid als Euro 98/E5. Het is iets duurder dan E10, maar ook iets zuiniger door de hogere energiedichtheid.
Goedkoopste benzine van Nederland
De goedkoopste benzine vind je in het noordelijkste stukje van ons land. Namelijk in Uithuizen, 26 kilometer boven de stad Groningen. Bij tankstation Sietsema-Sakko lag de prijs in 2021 gemiddeld op 1,655 euro voor een liter E10 (Euro 95).