Druk 5 seconden op knop M.Er verschijnt -0-0- op het display. De fiets is nu gekalibreerd.
Zet uw elektrische fiets aan. Houdt de aan/uit knop op het display minimaal 20 seconden ingedrukt. U zult merken dat de voor- en achterlamp heel snel achter elkaar gaan knipperen. Dit betekend dat de reset is voltooid.
De meeste elektrische fietsen bieden de mogelijkheid om via het display zelf een standaard kalibratie uit te voeren. Wanneer je de elektrische fiets al langere tijd hebt of wanneer deze kalibratie niet werkt, dan kun je bij de fietsspecialist terecht voor een uitgebreide kalibratie van de motor.
U houdt langer plezier van de batterij als zo'n volledige laadcyclus maandelijks herhaald wordt. Veel e-bikes zijn voorzien van een handmatige 'resetknop' op het display of de behuizing. Het is aan te raden om deze resetfunctie regelmatig te gebruiken.
De accu van een elektrische fiets heeft helaas niet het eeuwige leven. Op een accu geven we twee jaar garantie, zolang moet de accu het zeker volhouden. De meeste accu's blijven rond de 5 a 6 jaar goed.
Veel mensen koppelen hun elektrische fiets dag en nacht aan de lader. Dat is niet altijd verstandig. Slimme fietsladers stoppen automatisch zodra de accu vol is, dus die verbind je zonder gevolgen continu met het lichtnet. Bij andere accu's trek je de stekker van de adapter na volladen het beste uit het stopcontact.
De nieuwste Lithium Ion Polymeer accu's kunnen wel 1000x opgeladen worden. Da's mooi dachten we, gewoon even vermenigvuldigen met 60km per volle accu geeft een totale levensduur van 60.000 kilometer. Daar doet de gemiddelde fietser wel 20 jaar over. Dan is zo'n elektrische fiets zo duur nog niet.
Dit resetten kost slechts 5 seconden kwestie van lichtknopje ingedrukt houden , dan verschijnt er -0-0- in het display als reset klaar is.
Want een nieuwe accu voor een elektrische fiets van Sparta kost tussen de 500 en 900 euro, afhankelijk van het type en de gekozen capaciteit. Een Sparta accu revisie kost tussen 300 en 500 euro, dus minder dan de helft van een nieuwe accu. Het effect van een nieuwe accu is hetzelfde als van een accu revisie.
Kan ik zelf mijn accu reviseren? Het is sterk af te raden om als particulier zelf een accu te reviseren, zelfs als u een achtergrond heeft in de elektrotechniek of eerder met accu's heeft gewerkt.
Het trapsysteem van uw fiets is bij aankoop gekalibreerd (afgestemd met de motor van uw fiets) zodat u ook met ondersteuning natuurlijk fietst. Dit systeem kan ontregeld raken bij gebruik van de elektrische fiets. Het is daarom verstandig om via het display van uw fiets regelmatig zelf een kalibratie uit te voeren.
Deze sensor zit meestal bij het achterwiel tegen de ketting aan. Inmiddels zijn er al meerdere soorten trapkrachtsensor systemen op de markt. Waar het op neerkomt is dat deze sensor meet hoeveel kracht op of de trappers wordt gezet of op de ketting.
Het volledig opladen van het batterijpakket duurt 2 tot 3 uur. zijn maximaal € 12,- inclusief maximaal € 6,- voor de stand-by tijd (fiets altijd aan de lader).
Bij veel types zit aan de onderkant een reset knop die je met een pen kunt indrukken. Daarna kun je aan de voorzijde met de functieknopjes de juiste instelling invoeren. Maar soms moet je één of meer knoppen een paar seconden indrukken om in het instellingen menu te komen.
Als alternatief zou u naar de oplaadtijd van uw accu kunnen kijken. Stel dat u een acculader heeft met een laadsnelheid van 2A en het duurt 6 uur om uw accu volledig op te laden. Dan heeft uw fietsbatterij een capaciteit van 12Ah. Dit kunt u vergelijken met de originele accucapaciteit.
De Sparta F8e is als beste getest in de categorie Elektrische Stadsfietsen en werd beoordeeld met een 8,8. Eerder dit jaar is deze veelzijdige e-bike al bekroond als winnaar in de Nationale E-biketest. De high-end Sparta d-Rule M8Tb wint in de categorie Elektrisch Sportief woon-werk.
De plaats van de accu heeft effect op hoe de ebike fietst. De accu op of in het frame is stabieler dan een accu achterop de bagagedrager. Veel elektrische fietsen hebben toch zo'n accu op de bagagedrager omdat het in veel gevallen prima werkt en voordeliger verkrijgbaar is.
Het reviseren van een NiMh fiets accu is heel erg gemakkelijk en doet u door de accu volledig te ontladen en daarna weer op te laden. Voer dit proces meerdere malen uit door iedere keer uw accu volledig leeg te fietsen.
Adviesprijs: € 2.399,-
Soms is de accu onjuist teruggeplaatst en maakt deze geen verbinding met het systeem. Ook kan er een zekering kapot zijn of is er een storing in het Battery Management System (BMS). Breng de accu dan voor reparatie naar je fietsenmaker of een specialist in e-bike accu's.
Om 100% zeker te zijn van de staat is een test bij de fietsenmaker nog altijd het beste. Toch geeft dit testje je snel inzicht in de staat van een accu. Stel dat je bijvoorbeeld een gebruikte fiets accu op Marktplaats zou willen kopen kun je met je multimeter snel opmeten of deze nog bruikbaar is.
Om diepteontlading te voorkomen, is het advies om de accu minstens elke twee maanden helemaal op te laden. Sommige accu's kun je aan de lader laten zitten in die periode, een andere fabrikant raadt weer aan dit niet te doen. Lees daarom altijd de handleiding die bij de elektrische fiets hoort.
Nieuwe accu voor je e-bike: de kosten
Een nieuwe fietsaccu kan €200 kosten, maar de kosten kunnen ook oplopen tot €700 of meer. De gemiddelde kosten voor een nieuwe accu zijn €500.
Een e-bike met een batterij van 200 watt haalt met flinke ondersteuning van de motor dus ongeveer 25 km. Maak je minder gebruik van de ondersteunende motor dan haal je 40 km. Hoeveel km gaat een accu van een elektrische fiets mee? Dat hangt dus grotendeels af van de accu.