Jenaplan: traditioneel vernieuwingsonderwijsIn 1924 ontwikkelde de Duitse pedagoog Peter Petersen uit Jena een nieuwe vorm van onderwijs: jenaplan. Jenaplan was vernieuwend omdat de belevingswereld van het kind centraal staat. En ook omdat kinderen van verschillende leeftijden in één groep zitten.
Peter Petersen, grondlegger van het jenaplanonderwijs, werd geboren in 1884. Hij was een Duitse hoogleraar pedagogiek. In 1923 werd hij hoogleraar opvoedkunde en kreeg hij de leiding over het pedagogisch seminarie en de universitaire oefenschool gelegen in het plaatsje Jena.
Jenaplan houdt stamgroepen aan.Dat zijn groepen waarin kinderen van 3 verschillende leerjaren bij elkaar zitten. Het idee van de stamgroepen is simpel: ieder kind krijgt de gelegenheid zich op zijn eigen tempo te ontwikkelen. Daarnaast kunnen oudere kinderen hun jongere groepsgenootjes helpen.
Het jenaplanonderwijs is gericht op de opvoeding van kinderen. Het onderwijs gaat daarom veel verder dan het aanleren van kennis en vaardigheden zoals lezen, schrijven en rekenen. Er wordt uitgegaan van vier basisactiviteiten: spreken, spelen, werken en vieren. Bij jenaplan staat het kind centraal, niet de leerstof.
Onder de richting algemeen bijzonder vallen scholen zoals:Montessorischolen;Daltonscholen;Jenaplanscholen.
Jenaplan is een bijzondere onderwijsstroming waarbij de focus niet ligt op de lesstof maar op het kind. De kern van deze onderwijsvorm is dat leren ontstaat in liefde, in verbinding en vanuit verwondering. Lesgeven op een jenaplanschool betekent dat je als stamgroepleider een stamgroep begeleidt.
Waar reguliere scholen elk vak apart geven, werkt jenaplan met vakintegratie. Dat houdt in dat verschillende vakken worden samengevoegd in de vorm van een project. Zo leert je kind verbanden zien tussen verschillende schoolvakken. Verschillende leeftijden samen.
Het schoolplan is vooral bedoeld als planmatig sturingsinstrument voor de school zelf. Het plan laat zien waar de school op inzet en hoe de school het onderwijs en het kwaliteitsbeleid vormgeeft. Scholen mogen zelf bepalen of zij werken met een eenvoudig en handzaam schoolplan, of juist met een uitgebreider plan.
Agora is de stichting voor bijzonder primair onderwijs en heeft 24 basisscholen in de Zaanstreek:in Zaandam, Zaandijk, Koog aan de Zaan, Westzaan, Assendelft, Krommenie, Wormerveer, Wormer en Oostzaan.
Het jenaplan-onderwijsconcept is bedacht door de pedagoog Peter Petersen (1884-1952) uit de Duitse plaats Jena. Vandaar de naam. Petersen presenteerde zijn leermethode in 1927 en breidde het in de jaren 40 uit tot een totaalplan voor onderwijs aan kinderen en jongeren van 4 tot 18 jaar.
Creativiteit is belangrijk voor de toekomst van kinderen. Creativiteit helpt kinderen om flexibel te kunnen denken, te kunnen spelen met ideeën en materialen, om te kunnen omgaan met veranderingen en weten wat te doen als ze vastlopen (Duffy, 2006).
Alle leerlingen moeten een plek krijgen op een school die past bij hun kwaliteiten en hun mogelijkheden.Passend onderwijs moet ervoor zorgen dat elk kind het beste uit zichzelf haalt. Scholen bieden daarom extra hulp aan leerlingen die dit nodig hebben, zoals kinderen met leer- of gedragsproblemen.
Rond 750 na Chr. werd in Utrecht een kloosterschool opgericht door Gregorius, een leerling van Bonifatius. Deze school is één van de eerste scholen in Nederland waarover iets bekend is. In eerste instantie waren de kloosterscholen gericht op het opleiden van jongens tot monnik of priester.
De eerste sporen van 'echte' scholen (alleen jongens toegelaten, reglement met straffen, opsomming van leerstof) dateren uit 2400 v Chr., wanneer pictogrammenschrift vervangen wordt door spijkerschrift in Sumerië, Mesopotamië. School- en leerplicht zijn veel meer recente uitvindingen.
Er werd hoofdelijk onderwijs gegeven: ieder kind kreeg van de meester een opdracht. Tweemaal per dag moest de leerling bij de lessenaar van de meester komen waar de opdracht werd nagekeken. De leerlingen leerden lezen, schrijven en in sommige gevallen rekenen. Kinderen betaalden per lesje.
Naast openbare scholen en scholen gebaseerd op godsdienstige of levensbeschouwelijke grondslag, kun je ook kiezen voor een school die werkt vanuit een bepaalde opvoedkundige visie. Zoals bijvoorbeeld een montessorischool, een jenaplanschool, een daltonschool, een vrijeschool of een nutsschool.
Speciaal onderwijs is voor leerlingen met een lichamelijke, zintuiglijke of verstandelijke beperking en voor leerlingen die psychische problemen of gedragsproblemen hebben. Het speciaal basisonderwijs is voor kinderen die zich in het regulier onderwijs niet optimaal ontwikkelen.
Er is geen verschil in niveau of prestaties in vergelijking met andere scholen in het basisonderwijs. Kinderen van montessorischolen kunnen het programma in het voortgezet onderwijs goed aan.
De Onderwijsinspectie controleert het schoolplan en de uitvoering daarvan. Elk vastgesteld schoolplan of wijziging daarvan wordt dan ook aan de Onderwijsinspectie toegestuurd.
Ja, in de wet staat dat basisscholen en scholen voor voortgezet onderwijs zowel een schoolplan als een schoolgids dienen te hebben. Het schoolbestuur stelt ten minste eens in de 4 jaar het schoolplan vast en jaarlijks de schoolgids voor het eerstvolgende schooljaar.
Schoolbestuur. Voor het schoolbestuur is je schoolplan een handvat om te laten zien hoe je als school vormgeeft aan het onderwijs.
Pauze meetellen als onderwijstijd – PO
'Lunchtijd is namelijk geen onderwijstijd. Wanneer je als school je kinderen een langere lunchtijd geeft, moet die tijd worden gecompenseerd. Oftewel: langere dagen op school om zo aan de urennorm te voldoen', aldus Scheffers.
Hij let niet alleen op wat een kind cognitief leert, kinderen moeten volgens hem ook groeien in termen van sociale omgang, fysieke en emotionele ontwikkeling. Petersen heeft daarbij aandacht voor het totale welbevinden en vindt het belangrijk dat kinderen een wereld ontdekken die groter is dan thuis.
De pauze mag na instemming door de P(G)MR, worden gesplitst in twee keer een kwartier. In de arbeidstijden wet is opgenomen dat iedere werknemer die langer dan 5,5 uur werkt recht heeft op minimaal 30 minuten pauze.Als er langer wordt gewerkt dan tien uur, is er recht op 45 minuten pauze.