Uit het experiment, beschreven in het vakblad Biology Letters, blijkt dat hommels gemiddeld tot 7.500 meter hoogte kunnen vliegen.Sommige exemplaren halen zelfs de 9.000 meter-grens, wat hoger is dan de Mount Everest (8.848 meter).
De Boeing 747 heeft een kruishoogte van 10.700 meter, terwijl de Embraer 190 naar 12.000 meter klimt. De Airbus A380 kan zelfs op 13.136 meter overvliegen.
Kleine Zeemeeuw 34 K.M". Sperwer 28 K.M. Zilvermeeuw 49.5 K.M. Mantelmeeuw 40 K.M.
De maximale vlieghoogte van een F-16 is 15.240 meter. Met een normaal verkeersvliegtuig zit je meestal op zo'n 11 kilometer hoogte in de lucht. Met volle tanks -die onder de vleugels hangen (dat zijn dus geen bommen!)- kan een F-16 een afstand van 3.890 kilometer afleggen.
Werksters vliegen maximaal drie kilometer weg van hun kast. Bij een verdere vlucht, is de voorraad nectar al verbruikt voordat ze thuis zijn. De mannetjesbijen of darren kunnen tot wel 7 km ver vliegen om te paren met een jonge koningin.
's nachts hebben de bijen net als wij geen idee. bij een zwoele nacht kunnen bijen lang doorvliegen, ( in de zomer is gaan ze door tot het laatste licht, en dat is afhankelijke waar je zit tot laat in de nacht.
Ook darren kun je wel eens slapend buiten de kast aantreffen. Haalbijen slapen daarbij volgens een dag (wakker) en nacht (slapen) ritme, waarbij ze s 'nachts langere perioden achter elkaar slapen. Thuisbijen hebben zo'n ritme niet. Waarschijnlijk omdat ook hun taken dag en nacht door gaan.
Hoe hoger je vliegt, des te ijler de lucht. En dat betekent dat je minder luchtweerstand ondervindt en minder brandstof verbruikt. 'Het probleem is dat er op een gegeven moment niet genoeg zuurstof meer in de lucht zit om de motoren goed te laten functioneren', zegt luchtvaartdeskundige Joris Melkert van de TU Delft.
Als een vliegtuig stijgt of daalt verandert de lucht om je heen sneller dan de lucht in je oren. Als je ooit hebt gevlogen weet je dat dit zwaar oncomfortabel is – maar tijdelijk. Om de druk een beetje te verzachten kun je kauwgum eten, inademen en uitademen terwijl je je mond en je neus dichthoudt, of gapen.
Gieren, kraanvogels, ganzen en zwanen behoren tot de hoogste vliegers. Zo kunnen Indische ganzen tijdens hun trek over het Himalaya-gebergte in Azië hoogtes van soms zeven kilometer bereiken, terwijl een Rüppellsgier recordhouder is: ruim elf kilometer.
Bij storm is schuilen natuurlijk het eerste wat de kleine vogels doen. Laag, in de luwte van groenblijvende naaldbomen en in dichte hagen en riet. Daar zijn ze beschermd tegen regen en wind. Daarbij geldt: hoe lager hoe warmer.
Omdat hij geen voorwaartse beweging nodig heeft om een opwaartse druk op te wekken, kan hij verticaal opstijgen en landen, in de lucht stilhangen en zelfs achteruit vliegen als een kolibrie.
Minimale vlieghoogten en laagvliegoefeningen
Er is een minimale hoogte waarop militaire vliegtuigen en helikopters moeten vliegen. Militaire vliegtuigen mogen boven Nederland niet lager dan 360 meter vliegen.
Een drone mag maximaal 120 meter hoog boven de grond of een object op de grond vliegen. De regels voor het vliegen met een drone zijn voortdurend aan wijzigingen onderhevig. Dat komt mede doordat de regels internationaal worden vastgelegd.
Brandstofprijzen aan de pomp: Avgas 100LL 4.01€/l. JetA1 2.74€/l.
Gebaseerd op een kerosineprijs van gemiddeld $ 3 per US gallon voor een Boeing 747-100, kost een volle tank ongeveer $ 145.000,- . Toegevoegd na 7 minuten: Een volle tank van een Boeing 747-400 kost ongeveer $ 170.000,- .
Het herbergt een brandstofslang, regelt de druk van de brandstof uit het hydrant en filtert de kerosine. En er zit een lift op, want de brandstoftank van grote types vliegtuigen bevindt zich op grote hoogte, onder de vleugel.
Opgeblazen buik
Een opgeblazen gevoel gedurende de vlucht is een vervelend gevoel. Het is echter wel verklaarbaar waarom u dit ervaart tijdens het vliegen. Het zit namelijk als volgt: in elk lichaam zit gas, wat kan uitzetten als de luchtdruk laag is. Hoe hoger het vliegtuig vliegt, hoe lager de luchtdruk is.
Bij enorm zware turbulentie kan een toestel beschadigd raken, maar dat is erg ongewoon voor moderne jets van bijvoorbeeld Boeing of Airbus. De meeste toestellen kunnen ook na een blikseminslag gewoon verder vliegen, en zelfs als de aandrijving uitvalt kan een Boeing 777 op 10 kilometer hoogte nog 160 kilometer vliegen.
De temperatuur in het vliegtuig kan sterk verschillen. Buiten het vliegtuig kan het namelijk -27 graden zijn, maar ook wel -15 graden. Het heeft effect op de warmte binnenin het vliegtuig.
Ultraviolet en infrarood kunnen we niet zien. Een bij ziet helemaal geen rood, maar wel ultraviolet. Dus bijen zien bloemen heel anders dan wij. ' Biesmeijer laat een bloem zien zoals de bij die ziet.
In de haalperiode kan een bij maximaal 800 km vliegen. De nectar wordt tot 13 km van de kast verzameld, het stuifmeel tot 6 km en het water tot 2 à 3 km. Per dag maakt een haalbij gemiddeld 10 vluchten waarbij ze gemiddeld 10 minuten voor nectar en tot een uur voor stuifmeel onderweg kan zijn.
Ook insecten moeten slapen en schuilen voor slecht weer. Dit doen ze op uiteenlopende plekken. Bijen en wespen vinden dikwijls onderdak in hun nestgangen. Sommige slapen in of op bloemen, wat soms tot slaapgezelschappen leidt.