Het pingelen van de motor is te herkennen aan een kloppende motor. Hierbij ontstaat er zelfontbranding binnenin de motor. Bij het pingelen wordt het brandstof niet door de bougie, maar al in een eerdere stadium door zichzelf ontstoken. Door de verbranding krijgt de zuiger een klap met pingelen als gevolg.
Het pingelen van de motor wordt waargenomen als een ratelend en tikkend metaalachtig geluid en is vooral goed hoorbaar bij de lagere motortoeren. Het kan ook bij hogere toeren aanwezig zijn, maar door toename van het motorgeluid is het pingelen dan lastiger waar te nemen.
Pingelen ontstaat doordat er een ongecontroleerde zelfontbranding ontstaat vooraleer de zuiger zijn bovenste dode punt (BDP) bereikt heeft. Door deze vervroegde drukontwikkeling op de zuiger zal deze de neiging hebben om de krukas in de tegengestelde richting te laten draaien.
Om pingelen te voorkomen, kan er ook gekozen worden voor waterinjectie. De geïnjecteerde waterdamp neemt de warmte in de verbrandingsruimte op. De temperatuur, en daarmee dus ook de kans op pingelen, nemen daarbij af.
simpel gezegd: Later zetten bevorderd hogere toerentallen ,te laat zorgt voor een matte en krachteloze motor. Vroeger zetten bevorderd de lagere toerentallen ,te vroeg maakt de motor narrig en brommig en zorgt voor veel gevaarlijke warmte.
De twee belangrijkste bloedonderzoeken om vast te stellen of er ontstekingen zijn en hoe hevig de ontstekingen zijn, zijn het onderzoek op de snelheid van de bloedbezinking en het onderzoek op de aanwezigheid van het zogeheten C-reactieve proteïne (CRP).
De vaste voorontsteking moet volgens de specificaties van de motor worden ingesteld maar zal in de praktijk meestal ergens tussen de 6 en de 16 graden worden ingesteld.
Dit is het ontstekingstijdstip, dat vroeg genoeg moet plaatsvinden, zodat de daadwerkelijke verbranding van het brandstof-luchtmengsel op tijd gebeurt. Het aangevoerde brandstof-luchtmengsel heeft in de verbrandingsruimte namelijk enige tijd nodig voor de verbranding.
Dieselklop is het geluid, dat in een dieselmotor ontstaat door te snelle ontbranding van het brandstof-luchtmengsel. Dieselklop hoor je, als de ontbranding van de ingespoten hoeveelheid dieselbrandstof als gevolg van een te grote ontstekingsvertraging te lang op zich laat wachten.
Detonatie treedt ook op wanneer het vlamfront geen tijd heeft om alle samengedrukte brandstof te ontsteken. Nadat de brandstof ontsteekt is er dus een risico dat niet ontstoken brandstof vanzelf ontbrandt. Er botsen dan 2 (of meerdere) vlamfronten tegen elkaar op. Dit veroorzaakt de meeste problemen en schade.
Het ontstekingssysteem zorgt ervoor dat het brandstofmengsel exact op het juiste moment ontstoken word door middel van een vonk. Met de vonk komt het brandstofmengsel tor ontbranding en de expanderende gassen drukken de zuiger naar beneden waarmee het motorvermogen opgewekt word.
Door de hoge spanning (tot 36.000 Volt) springt een vonk van de centrale-elektrode naar de massa-elektrode en ontsteekt daarmee samengeperste mengsel in de cilinder. De stroomverdeler (met bougiekabels) zorgt voor de stroomvoorziening aan de afzonderlijke bougies/cilinders.
De 5in1 octaan booster staat bekend om zijn verbluffende prestaties. Na het toevoegen van de octaan booster, wordt het motorgeluid minder, neemt het vermogen toe en de octaan booster zorgt ook voor minder trillingen. Bij herhaaldelijk gebruik van de 5in1 octaan booster zal ook het verbruik aanzienlijk minder worden.
Werking van de ontsteking
Wanneer het vliegwiel draait wordt in de ontstekingsspoel door middel van magnetische inductie een wisselspanning opgewekt. Als de contactpunten gesloten zijn, loopt de daardoor ontstane energie weg naar de massa: de ontstekingsspoel is kortgesloten en de bobine krijgt geen energie.
Het woordenboek geeft pingelen als volgt weer: aanhoudend afdingen; te lang de bal bij zich houden.
Een Renault bobine pen is een spoel die de bougie laat vonken.
De verbranding van het gecomprimeerde mengsel gaat razendsnel. Sommige motoren halen tegenwoordig bijna 17.000 tpm, en dat betekent dat er in elke cilinder meer dan 140 verbrandingen per seconde plaatsvinden! Een verbranding duurt dan ook maar twee milliseconden.
Wat is elektronische ontsteking? Simpel gezegd is dit niet meer dan een slimme methode om met moderne elektronica op het gewenste moment de spanning van de bobine uiterst snel naar 0 Volt te sturen en de opgeslagen energie in de bobine beschikbaar te houden voor vonkvorming.
Het vervroegen van de ontsteking heeft te maken met de verbrandingssnelheid; de verbranding heeft tijd nodig om op zijn maximale verbrandingsdruk te komen. Deze maximale verbrandingsdruk is bij een krukaspositie van 15 tot 20 graden na BDP optimaal. Dit dient bij alle bedrijfsomstandigheden optimaal te zijn.
De functie van de ontsteking is er voor te zorgen dat de bougie in elk aanwezige cilinder op het juiste moment (timing) zal vonken en er zo in combinatie met de ingespoten brandstof en de compressieslag een ontbranding zal ontstaan.
Bij een snelle 2 takt zou de maximale voorontsteking bij 30 graden krukasverdraaiing moeten liggen, dus het aantal graden aan de krukas gemeten van de bougievonk voor het bovenste dode punt van de zuiger. Die 30 graden verdraaiing, vind je ook terug in de curve van HPI.
Hoewel er verschillende oorzaken zijn voor een ontsteking, zijn de verschijnselen vaak hetzelfde: roodheid, pijn, zwelling en temperatuursverhoging. Soms onttrekt een ontsteking vocht uit het lichaam, waardoor je meer behoefte hebt om te drinken.
Ontstekingen: stress kan het lichaam ertoe aanzetten om een overdaad aan eiwitten (cytokines) te produceren die tot zware ontstekingen kunnen leiden.
Infecties komen op iedere leeftijd voor. Maar oudere mensen zijn vatbaarder voor ernstige infecties (luchtwegen, urinewegen en maag-darmstelsel). De symptomen van infecties zijn bij hen bovendien vaak atypisch. Dat betekent dat een longontsteking bijvoorbeeld zonder koorts en zelfs bijna zonder hoesten kan verlopen.