Het herkennen van een snellader is eenvoudig. Deze laadpalen hebben een laadvermogen van minimaal 24 kWh. Dit vermogen maakt snelladen mogelijk en onderscheidt zich duidelijk van standaard AC-laders met lagere capaciteiten. Veel auto's van vandaag de dag kunnen 11 kWh AC laden.
Bij een reguliere openbare laadpaal heb je meestal een laadvermogen van 11 kW of 22 kW, maar bij een snellader is dit minstens 50 kW. Bij moderne snelladers kun je vaak met 150 kW of 175 kW laden. De krachtigste snelladers kunnen tot wel 350 kW laden.
Je kunt jouw auto altijd aansluiten aan een snellader met een hoger laadvermogen dan jouw auto. Jouw auto zal nooit meer laadvermogen vragen dan hij aankan. Maar als je de EV aansluit aan een snellader met minder vermogen, dan krijgt jouw auto slechts het vermogen wat de lader kan leveren en laadt hij dus trager.
Je kunt je elektrische auto dus bij elk snellaadstation opladen. Een uitzondering hierop is wanneer een Type 2 (mennekes) stekker wordt gebruikt om te snelladen. In dat geval wordt er wel wisselstroom gebruikt en moet de boordlader de stroom omzetten naar gelijkstroom.
Langs en vlak bij de snelweg vind je daarom steeds meer snellaadstations: die bieden vermogens tot wel 350 kW (Ionity, Fastned, Allego). Ofwel bijna 100 keer meer vermogen dan een simpele thuislader. Je bent echter óók afhankelijk van de maximale laadsnelheid van je elektrische auto.
DC-laden (snellader)
Hierdoor kan de stroom rechtstreeks naar de accu van de auto geleid worden. De converter van de auto is hierom niet nodig. Dit is een snelle manier van opladen, oftewel: snelladen. Vaak zien we deze vorm terug langs de snelwegen.
Voor vrijwel alle elektrische auto's geldt dat je óf met 1-fase kunt laden óf met 3-fasen. Als je thuis een 2-fasen aansluiting hebt kun je in de praktijk dus toch maar met 1-fase laden.
Om de afname van de capaciteit te compenseren is het belangrijk om de accu rustig af te laten koelen. Snelladen zorgt voor meer warmte dan langzaam laden, waardoor het nodig is om de accu rustig af te laten koelen. Daarom gaat vanaf 80% automatisch het snelladen uit en gaat het opladen een stuk langzamer.
Aanbieders van snelladen hanteren prijzen tussen de € 0,65 en € 0,90 per kWh. Wij houden hier € 0,85 per kWh aan. Om 15,3 kWh te laden ben je dan circa € 13 kwijt. Dat is zo'n € 0,13 per kilometer en € 1.951 per jaar.
Sommige laadpunten kunnen 22 kilowatt leveren, maar er zijn momenteel maar weinig auto's die daar gebruikt van kunnen maken (o.a. de Renault Zoe, Audi e-tron (SUV en GT) en Porsche Taycan).
Snellaadstations bieden over het algemeen de meeste keuze als het om betaalmogelijkheden gaat. Betalen met een app, Paypal, creditcard, of met je pinpas komt steeds vaker voor. Toch is het ook hier handig om je laadpas mee te nemen.
Wat betekenen de kleuren van het LED-lampje op het laadpunt? Geen: het laadpunt wordt momenteel niet gebruikt en kan gebruikt worden om te laden. Groen: een kabel is aan het laadpunt aangesloten, het laadpunt is bezet. Blauw: het laadpunt voorziet een voertuig van stroom.
Snelladen genereert namelijk veel hitte, waardoor de accucellen mogelijk een te hoge temperatuur kunnen bereiken. Tegenovergesteld, bij extreme kou, geldt hetzelfde: een lithiumbatterij die een hele nacht in de vrieskou heeft gestaan, kunt u 's ochtends beter niet direct aan een snellader met hoog vermogen aansluiten.
Met de 1-fase laadpaal 'tank' je per uur ongeveer 20 kilometer aan rijbereik, met het 3-fase laadpunt het drievoudige. Publieke laadpalen hebben vaak een vermogen van 22 kW. Laden tot 80% kost daarmee gemiddeld 2 uur.
Het is mogelijk om uw elektrische auto via het stopcontact op te laden, echter wordt dit afgeraden. Naast dat het opladen tot wel 12 uur kan duren, is het ook gevaarlijk (denk aan brand). Wilt u het toch doen? Kies dan in ieder geval voor mode 2 opladen.
Dit komt door de chemische structuur: wanneer de accu onder de 20% of boven de 80% zit, moet de batterij harder werken om degeneratie tegen te gaan. Auto opladen tot 90% zinvol? Dit is niet ideaal maar beter dan de volle 100%.
Sterker nog: een accu presteert het beste als ze tussen de 20 en 80% van hun laadcapaciteit zitten. Wanneer de accu onder de 20% of boven de 80% zit, neemt de snelheid wanneer de accu laadt af. Waardoor de accu harder moet werken om tot de 100% te komen.
De beste manier om thuis op te laden blijft de wallbox. Zoals de naam al doet vermoeden, is dit een stopcontact dat speciaal is ontworpen om een elektrisch voertuig op te laden. Hiermee laad je vijf tot tien keer sneller op dan een huishoudelijk stopcontact.
Hoe weet je jouw aansluiting? Je kunt achterhalen of je nu een 1-fase of 3-fase aansluiting hebt, door op je elektriciteitsmeter te kijken. Staat daar 220/230V, dan heb je een 1-fase aansluiting. Een 3-fase aansluiting is te herkennen als er 3x 220/230 of 380/400V op de elektriciteitsmeter staat.
De kosten voor een 3 fase aansluiting zijn gemiddeld tussen de €740 en €1.100 inclusief btw.
Auto laden via stopcontact gebeurt veel
De elektrische of hybride auto thuis via het reguliere stopcontact opladen is zeer gebruikelijk. De snelheid van laden is zeker voor auto's met een kleinere accu en dito range vaak voldoende: een avond/nachtje aan het 230V stopcontact met de mobiele lader, volstaat.
Snellaadvermogen. Zoals gezegd heb je bij snelladers een veel hoger laadvermogen. Bij een reguliere openbare laadpaal heb je meestal een laadvermogen van 11 kW of 22 kW, maar bij een snellader is dit minstens 50 kW. Bij moderne snelladers kun je vaak met 150 kW of 175 kW laden.
Om erachter te komen welk type laadkabel nodig is voor uw auto kunt u kijken in het instructieboekje van uw auto. U kunt ook kijken naar de aansluiting voor de kabel in uw auto. Als deze aansluiting 5 pins heeft dan is het een type 1 aansluiting en als de aansluiting 7 pins heeft dan is het een type 2.
Het precieze prijsverschil is afhankelijk van de locatie waar je oplaadt, en of de laadpaal per minuut of per kWh rekent. De prijs van snelladen is meer te vergelijken met die van tanken, maar over het algemeen alsnog goedkoper.