Arrogantie, dubbelhartigheid en emotionele koudheid zijn daar vaak de kenmerken van. Al te naïeve en slaafse ondergeschikten. Nog schadelijker zijn de "toxische" volgers, zij hebben weinig moreel besef en hopen hun eigen belangen te dienen door het spel van de manager mee te spelen.
2. Schreeuwen en pesten. Er zijn twee situaties waarin een baas mag schreeuwen tegen zijn personeel: als er veel lawaai is en ze hem of haar anders niet kunnen verstaan, of wanneer er zich een levensbedreigende situatie voordoet. Verder is het eigenlijk nooit een goed idee.
Ze nemen beslissingen die volgens collega's en ondergeschikten niet in het beste belang van de organisatie zijn. Ze vermijden collega's, werken onafhankelijk en zien andere leiders als concurrenten. Ze leggen hun mensen normen en prestatieverwachtingen op waaraan zij zich zelf vervolgens niet houden.
Stel het conflict eens aan de orde. Kies daarvoor een rustig moment, maak duidelijk wat het effect van de situatie op jou is en laat je tijdens het gesprek niet meeslepen door je emoties. Stel ook al te hooggespannen verwachtingen van je leidinggevende bij. Hoe ouder je bent, hoe makkelijker dat vaak is.
Kan goed communiceren, luistert en deelt informatie
Goede managers kunnen goed luisteren, waardoor ze zaken diepgaand begrijpen. Daarnaast delen zij wat ze kunnen waardoor een transparante omgeving ontstaat. Dit is gunstig voor het team als geheel. Ze complimenteren oprecht, specifiek, tijdig en vaak.
Als manager moet je meer doen dan plannen maken. Je moet ook medewerkers aan het werk zetten en aan het werk houden. Het werk zelf moet op een logische en efficiënte wijze worden uitgevoerd. Een onderdeel van organiseren kan zijn dat je als manager onderzoekt of je bepaalde onderdelen van het werk kunt automatiseren.
De volgende punten zijn duidelijk zichtbaar wanneer de werksfeer verstoord is: Onderlinge irritaties. Niet met elkaar praten maar over elkaar. Veel klagen en sarcastische opmerkingen.
beschrijft op een heel toegankelijke en herkenbare manier 34 ziekmakende en grensoverschrijdende managementstijlen in evenzoveel korte anekdotes. Na elke anekdote volgt een uiteenzetting waarom de stijl ziekmakend is en wat jij er als medewerker aan kunt doen om die stijl te overleven, zodat jij niet ziek wordt.
Als je werkgever je arbeidsovereenkomst wil beëindigen, dan kan dat op drie manieren: Een ontbindingsverzoek indienen bij de kantonrechter; Een ontslagvergunning aanvragen bij het UWV; Een vaststellingsovereenkomst aanbieden om tot een ontslag met wederzijds goedvinden te komen.
Slechte prestaties door de vingers zien. Het frustreert ambitieuze werknemers als slechte prestaties van collega's worden getolereerd. Het legt de lat lager en dit werkt demotiverend voor goede werknemers. Zorg ervoor dat de zwakkere schakels hun collega's niet naar beneden halen.
Een manager maakt de planning met wie wat moet doen en houdt controle over de uitvoering. Daarnaast is het belangrijk om je team te blijven motiveren en gelukkig te houden. Op deze manier kan een manager zijn of haar targets en doelstellingen halen.
Meer nog: het kan zelfs zijn dat jouw baas jou om regelmatig eerlijke feedback vraagt over zijn/haar functioneren. Jouw baas is tevreden over jullie samenwerking wanneer hij of zij met jou one to one overleg pleegt voor of na een vergadering. Jouw mening en input doet er dan wel degelijk toe, en dat is zeer positief.
Hij negeert je
Waarschijnlijk ben je onnodig ongerust. Het is je chef zelf die veranderd is. Misschien heeft hij net promotie gemaakt, dan is het logisch dat hij meer afstand neemt. Of hij heeft om andere redenen meer aan zijn hoofd: een extra portie stress of persoonlijke problemen kunnen hem anders doen reageren.
Praat erover met je baas
Met simpelweg klagen kom je niet ver. “Wanneer we dit soort moeilijke gesprekken voeren, laten we het vaak aan de andere partij om met een oplossing te komen”, weet carrièrecoach Jennifer Tardy. Haar advies is om je baas te laten weten wat jij graag wilt.
Een goede baas moedigt mensen aan met oprechte, gerichte complimenten, maar is ook niet bang om kritiek te uiten. Ondersteun je personeel in het behalen van persoonlijke carrièredoelen. Je team zal die moeite op prijs stellen en terugbetalen in hun werk. Dé sleutel naar het zijn van een goede baas?
Probeer je tijd met negatieve collega's zoveel mogelijk te beperken. Ga er niet op in, elke keer dat iemand je frustreert of irriteert. In plaats van te argumenteren, probeer de negativiteit en commentaren naast je neer te leggen.
Er zijn diverse managementlagen te onderscheiden. De managementlagen worden voorgesteld als een piramide. Onderaan staat het uitvoerend personeel, daarboven het operationeel management, gevolgd door het middenmanagement. Bovenaan staat het topmanagement.
Een Manager in Nederland verdient gemiddeld € 4.080 bruto per maand. Salarissen variëren van € 3.470 (laag) tot € 4.695 (hoog). Op deze pagina vind je een gedetailleerd overzicht van de gemiddelde brutolonen per stad, opleidingsniveau, provincie, carrièreniveau, bedrijf en dienstverband.
Een leider stuurt aan en een manager bestuurt. Een leider schept iets uit niets en een manager bouwt verder uit. Een leider is visionair en een manager is meer strategisch en rationeel. Een leider focust zich meer op ontwikkelingen van medewerkers, een manager op doelstellingen.