Ook wanneer u te snel door het oranje rijdt, zal de roodlichtcamera dit vaststellen en ervoor zorgen dat u tevens een snelheidsboete thuis toegestuurd krijgt. De camera kan dit door gebruik te maken van 2 lussen in het wegdek.Wanneer u over de eerste lus rijdt, wordt de kleur van het verkeerslicht gecontroleerd.
Wist je dat: een roodlichtcamera pas flitst wanneer het rode licht al minstens 1 seconde op rood staat. De camera flitst evenmin als je minder dan 30 km/u rijdt.
Snelheidscamera's zitten vaak in vaste flitspalen maar kunnen ook in onopvallende surveillerende politieauto's zijn geplaatst, op een statief in de berm of naast de geleiderail. Je ziet ze ook wel eens op een viaduct boven de snelweg.
Dus lang niet overal staat een roodlichtcamera: het antwoord op de hoofdvraag is nee. En het is dus sowieso niet zo waarschijnlijk dát je geflitst zou zijn, temeer daar je nog bent gaan kijken of er ergens een flitspaal stond.
De boete voor rijden door rood bedraagt maar liefst € 250,-. Met de administratiekosten van het CJIB erbij ben je daarom € 259,- kwijt voor het passeren van een rood verkeerslicht. Het komt regelmatig voor dat de boete voor rijden door rood onterecht is.
De werking van een roodlicht camera
De tussenruimte is 0,5 0f 1 meter zodat ook de snelheid gemeten kan worden en de set lussen niet door 2 voertuigen gelijktijdig bezet kunnen zijn. Als de auto bij rood licht over die 2 lussen rijdt, registreert de camera dat er door rood wordt gereden en flitst.
Flitsfoto inzien bij CJIB
Als je jezelf ervan wilt overtuigen dat jij het echt was op de tijd en plaats die is aangegeven, kun je op de website van het CJIB de flitsfoto bekijken. Als je met je eigen auto of motorfiets bent geflitst, kun je met je DigID de foto inzien.
De boete voor door het rood rijden volgt vrij snel. Binnen de 14 dagen vindt u normaal gezien een pv in uw brievenbus. Aangezien door het rood rijden een overtreding van de derde graad is, zal het bedrag van de onmiddellijke inning 174 euro bedragen.
Alleen als u het licht zo dicht genaderd bent dat u redelijkerwijs niet meer kunt stoppen, mag je doorrijden. Richtlijn van het CROW is 3,5 seconden op een 50 km/u weg. Informatie over bezwaar/beroep tegen verkeersboete, vindt u op onze website.
Rij je niet aan een overdreven snelheid, dan flitst de camera als het rode licht al minstens één seconde op rood staat. Je wordt niet geflitst als je aan een correcte snelheid door het oranje rijdt. Je wordt al evenmin geflitst als je tegen minder dan dertig kilometer per uur rijdt.
Ook wanneer u te snel door het oranje rijdt, zal de roodlichtcamera dit vaststellen en ervoor zorgen dat u tevens een snelheidsboete thuis toegestuurd krijgt. De camera kan dit door gebruik te maken van 2 lussen in het wegdek. Wanneer u over de eerste lus rijdt, wordt de kleur van het verkeerslicht gecontroleerd.
Bij verkeersboetes geldt in principe een wettelijke termijn van vier maanden nadat de gedraging heeft plaatsgevonden. In de praktijk heb je de boete doorgaans met vier tot zes weken wel binnen, maar dat kan dus langer duren.
Het zwarte "cameraatje" bovenop de verkeerslichten is zoals al aangegeven eigenlijk geen camera, eerder een soort van radar. Het kan een aankomend voertuig vanop een afstand detecteren. Overigens ook fietsers en zelfs voetgangers, die laatste wel enkel vanop korte afstand.
De naam flitspaal komt dus inderdaad van het feit dat ze flitsen. Er zijn door Europa verspreid heel wat verschillende soorten palen, waarbij sommige altijd flitsen als ze en foto nemen en andere alleen als het te donker is. Sommige palen in Europa hebben nog een zichtbare flits.
De camera's hebben hun nut al bewezen in het kader van criminaliteitsbestrijding en hebben een preventief effect. En vanaf morgen - woensdag - kunnen er dus ook snelheidsovertredingen mee worden vastgesteld. Bij de trajectcontrole is het de gemiddelde snelheid tussen twee punten die telt.
Mobiele flitsers doen meestal maar 1 baan. Ik dacht dat de banen verder dan de meest dichtbije niet nauwkeurig genoeg gemeten kunnen worden. Net zoals ze niet in bochten mogen meten of bij heel brede vluchtstroken. Trajectcontrole doet alle banen.
Geen voorrang verlenen aan bestuurders van rechts: 250 euro. Door rood licht rijden: 250 euro. Negeren rood kruis: 250 euro. Afslaan zonder richting aan te geven: 100 euro.
De boete voor het negeren van een rood licht bedraagt 250 euro. Daar komt nog 9 euro aan administratiekosten bij van het CJIB. De boete is niet altijd terecht.
Prijzen van verkeersboetes in 2021 omhoog
Zo betaal je volgend jaar al snel meer dan 250 euro voor het rijden door een rood stoplicht. Ook de boete voor het rijden zonder gordel is erg hoog: 150 euro.
Rijden onder invloed = boete
'Blaast' u positief bij een politiecontrole (u hebt een alcoholgehalte van meer dan 0,5 promille), dan krijgt u onmiddellijk een rijverbod tussen drie en zes uur. Daarnaast moet u meteen een boete betalen van minstens 137,50 euro, al kan deze oplopen tot 2.000 euro of meer.
Ga naar het Digitaal Loket
In het Digitaal Loket kunt u controleren of u echt een verkeersboete moet betalen. Via de button Digitaal Loket rechtsboven op deze pagina kunt u met uw DigiD-gegevens inloggen in het Digitaal Loket.
Ik wil digitaal mijn verkeersboete bekijken
Log dan in met uw DigiD. U ziet dan een overzicht van uw verkeersboete(s).
10 km/h: € 69. 15 km/h: € 133. 20 km/h: € 188. 25 km/h: € 252.