Kan goed communiceren, luistert en deelt informatie
Goede managers kunnen goed luisteren, waardoor ze zaken diepgaand begrijpen. Daarnaast delen zij wat ze kunnen waardoor een transparante omgeving ontstaat. Dit is gunstig voor het team als geheel. Ze complimenteren oprecht, specifiek, tijdig en vaak.
Als manager wil jij je doelen behalen. Om dit te realiseren zul je een goed beeld moet hebben van wat je wil bereiken en wat je daarvoor nodig hebt. Wanneer je een realistisch verwachtingspatroon creëert, een duidelijke aanpak hanteert en de juiste begeleiding biedt, kunnen je mensen doelgericht aan het werk.
2. Schreeuwen en pesten. Er zijn twee situaties waarin een baas mag schreeuwen tegen zijn personeel: als er veel lawaai is en ze hem of haar anders niet kunnen verstaan, of wanneer er zich een levensbedreigende situatie voordoet. Verder is het eigenlijk nooit een goed idee.
Ze nemen beslissingen die volgens collega's en ondergeschikten niet in het beste belang van de organisatie zijn. Ze vermijden collega's, werken onafhankelijk en zien andere leiders als concurrenten. Ze leggen hun mensen normen en prestatieverwachtingen op waaraan zij zich zelf vervolgens niet houden.
Grote leiders inspireren niet alleen door hun sterke quotes, maar ook door hun daden. De meeste leiders zeggen dat integriteit belangrijk voor ze is, maar echt grote leiders laten hun daden voor zich spreken. Het is beter om zelf te laten zien wat voor gedrag je verwacht, dan dat je dat enkel in woorden uitdraagt.
Arrogantie, dubbelhartigheid en emotionele koudheid zijn daar vaak de kenmerken van. Al te naïeve en slaafse ondergeschikten. Nog schadelijker zijn de "toxische" volgers, zij hebben weinig moreel besef en hopen hun eigen belangen te dienen door het spel van de manager mee te spelen.
Slechte bazen ontlopen hun verantwoordelijkheid, zijn zelden of nooit op de werkvloer, hanteren het typische management-taaltje, spelen spelletjes met de budgetten en hebben het standaard druk, druk, druk. Ook in uw organisatie zitten waarschijnlijk managers die niet deugen. En dat kost uw bedrijf smakken geld.
De volgende punten zijn duidelijk zichtbaar wanneer de werksfeer verstoord is: Onderlinge irritaties. Niet met elkaar praten maar over elkaar. Veel klagen en sarcastische opmerkingen.
Er zijn diverse managementlagen te onderscheiden. De managementlagen worden voorgesteld als een piramide. Onderaan staat het uitvoerend personeel, daarboven het operationeel management, gevolgd door het middenmanagement. Bovenaan staat het topmanagement.
Managementvaardigheden zijn alle competenties, eigenschappen en vaardigheden die een leidinggevende moet hebben om optimaal zijn team of project te kunnen managen.
Een leider stuurt aan en een manager bestuurt. Een leider schept iets uit niets en een manager bouwt verder uit. Een leider is visionair en een manager is meer strategisch en rationeel. Een leider focust zich meer op ontwikkelingen van medewerkers, een manager op doelstellingen.
Eerlijkheid en consequentie zijn belangrijk. Sterke leiders maken op verschillende manieren indruk op hun personeel. Soms door goed leiding te geven, soms met hun moed en durf, soms met hun creativiteit en intelligentie. Geef uw medewerkers interessant werk en uitdagingen.
Slechte prestaties door de vingers zien. Het frustreert ambitieuze werknemers als slechte prestaties van collega's worden getolereerd. Het legt de lat lager en dit werkt demotiverend voor goede werknemers. Zorg ervoor dat de zwakkere schakels hun collega's niet naar beneden halen.
beschrijft op een heel toegankelijke en herkenbare manier 34 ziekmakende en grensoverschrijdende managementstijlen in evenzoveel korte anekdotes. Na elke anekdote volgt een uiteenzetting waarom de stijl ziekmakend is en wat jij er als medewerker aan kunt doen om die stijl te overleven, zodat jij niet ziek wordt.
Meer nog: het kan zelfs zijn dat jouw baas jou om regelmatig eerlijke feedback vraagt over zijn/haar functioneren. Jouw baas is tevreden over jullie samenwerking wanneer hij of zij met jou one to one overleg pleegt voor of na een vergadering. Jouw mening en input doet er dan wel degelijk toe, en dat is zeer positief.
Een baas is meer een manager en houdt zich bezig met het naleven van de regels door de werknemers. Leiders zijn de mensen die beslissingen nemen en hun visie met anderen delen. Alhoewel de meeste leiders dankzij hun charisma aardig gevonden worden, is dit niet hun doel.
Zie je in leiderschap en leidinggeven twee verschillende dingen, dan is het antwoord op de vraag natuurlijk volmondig ja, echt iedereen kan een leider zijn.
Aan een echte leider kun je zien en horen dat hij authentiek is. Ze zijn eerlijk en transparant, zeggen waar het op staat en draaien niet om de hete brij heen. Ze blijven altijd zich zelf en laten zich niet beïnvloeden door anderen omdat die ander het graag anders ziet.
Natuurlijke leiders kennen zichzelf goed; hun sterke kanten, zwaktes, en vooral hun automatische gedragspatronen; het gedrag dat ze in bepaalde situaties neigen te vertonen. Want als je inzicht hebt in je eigen patronen, ze herkent en erkent, ben je ook in staat om dat patroon te doorbreken en ander gedrag te vertonen.