Diesel (Dizel/Motorin/Mazot) is goed verkrijgbaar.
Wat is het verschil tussen de huidige diesel B7 en de nieuwe diesel B10? De nieuwe diesel B10 beantwoordt aan een andere norm dan de huidige diesel B7. Diesel B10 beantwoordt aan de norm NBN EN 16734. Het aandeel FAME bedraagt maximaal 10 % i.p.v. 7 % in de huidige diesel B7 (EN 590).
Elke dieselauto is geschikt voor B7. Maar niet elke diesel verdraagt B10, B30 of B100 en die soorten zul je ook niet snel aantreffen bij het tankstation in de buurt. Dan is er nog de nieuwere dieselbrandstof HVO100, ook wel 'blauwe diesel' genoemd.
Het getal na de B geeft het maximum percentage FAME (Fatty-Acid-Methyl-Ester) aan dat in de dieselbrandstof verwerkt mag worden. B7 is dus geen nieuwe brandstof, maar een Europese aanduiding voor dieselbrandstof met maximaal 7% FAME. FAME wordt aan dieselbrandstof toegevoegd om de CO₂-uitstoot te verminderen.
Dieselolie of gasolie, kortweg diesel, is een aardolieproduct dat gebruikt wordt als brandstof voor dieselmotoren. De stof is genoemd naar Rudolf Diesel, de uitvinder van de dieselmotor.
Onder normale omstandigheden is premium brandstof niet nodig. De extra dopes zorgen voor een betere reiniging van brandstofsysteem en verbrandingsruimte. Bij veel korte stukjes en veelvuldig met lage toerentallen rijden kan het raadzaam zijn om premium brandstof te tanken.
Blauwe diesel bevat minder water, het verbrandt schoner en de brandstof is zuiverder. Blauwe Diesel 100 is Europees genormeerd met de EN15940-norm. Blauwe diesel 100 is Amerikaans genormeerd met de ASTM D975. De mengproducten, zoals blauwe diesel 10 t/m 50 zijn Europees genormeerd met de EN590 Arctic-norm Class 0.
Aspen D is een duurzame en 100% hernieuwbare dieselbrandstof, die helemaal klaar is voor de toekomst. Werk jij met kleinere dieselmachines of machines die alleen in het seizoen gebruikt worden? Dan is Aspen D het perfecte schone alternatief voor gewone diesel.
Ja, volgens de ontwikkelaars van de blauwe diesel, kan je de blauwe diesel voor elke dieselmotor gebruiken. Blauwe diesel schijnt zelfs beter te zijn voor de motor omdat de blauwe diesel minder water bevat, schoner verbrandt en de brandstof zuiverder is dan normale diesel.
Allemaal goed en wel, maar de milieuvriendelijke variant is wel bijna 20 cent duurder per liter dan de fossiele variant. Kost een liter 'vervuilende diesel' momenteel ongeveer 1,25 euro, voor blauwe diesel moet 1,43 euro worden betaald.
De standaard diesel is van prima kwaliteit en uw auto zou daar dan ook prima op moeten kunnen lopen. In de premiumdiesel zitten extra additieven waardoor de houdbaarheid van de brandstof verbeterd en vervuiling wordt tegengeggaan. Tevens zien we vaak dat het verbruik op premiumdiesel beter is.
Premium brandstof is voorzien van een extra pakket additieven die onder zware omstandigheden toch de motor schoonhouden. Premium brandstoffen worden verkocht onder de naam: Premium, V Power, Ultimate en Excellium.
Hong Kong. Daar is de benzine op het moment het duurste ter wereld. Nederland is met 2.517 dollar per liter echter een goede tweede. Monaco, Noorwegen en Finland maken de lijst compleet.
De beste route naar Turkije loopt via Duitsland - Oostenrijk - Hongarije - Servië - Bulgarije.
Met Aspen benzine wordt de uitstoot van een benzinemotor 99% schoner dan met een gewone benzine. Dit is beter voor de gezondheid, de motor en ons milieu. Je hoeft ook niet meer naar de benzinepomp en niet meer zelf te mengen met olie. Aspen 2 is voor tweetaktmotoren en Aspen 4 is voor viertaktmotoren.
Aspen 2 is bedoeld voor tweetaktmotoren. Denk aan handgedragen machines zoals kettingzagen, bosmaaiers en heggenscharen. Aspen 4 is voor viertaktmotoren die je rijdt of duwt (grasmaaiers en tuintractoren).
Aspen 4 is een alkylaatbenzine voor grasmaaiers, aggregaten, boten en andere viertaktmotoren. Door de schonere verbranding van Aspen 4 zijn de uitlaatgassen minder gevaarlijk voor uw gezondheid. Bovendien blijft de motor schoner, wat zorgt voor betere prestaties en een langere levensduur van uw machine.
'Groene diesel' bestaat in Nederland vaak uit frituurolie, die met behulp van waterstof geschikt wordt gemaakt voor dieselmotoren. Deze brandstof wordt vaak bijgemengd met echte diesel, en op een paar plekken in Nederland is ook 100 procent groene diesel te tanken.
Deze 'speciale' diesel voldoet aan de EN590 norm, is laagzwavelig maar bevat geen bio-toevoeging (B0). Hierdoor wordt de kans op bacteriegroei aanzienlijk verminderd, zo niet tot praktisch nul gereduceerd. Uw filters blijven hiermee veel langer schoon.
Waarom kiezen voor Shell V-Power Diesel? A: Shell V-Power Diesel is een unieke prestatiebrandstof met dubbele werking. Deze brandstof bevat krachtige, actief reinigende toevoegingen die de vorming van vuilafzettingen op de injectoren kunnen voorkomen en bestaande vuilafzettingen zelfs grotendeels verwijderen.
Waarom kiezen voor Shell V-Power Diesel in plaats van Shell Diesel? Onze verbeterde Shell V-Power Diesel bevat 60% meer reinigende moleculen dan onze reguliere brandstof Shell Diesel en reinigt daardoor 100% de belangrijkste motoronderdelen, zoals de brandstofinjectoren2.
Het inslikken van een kleine hoeveelheid petroleumproduct zoals benzine of diesel geeft geen algemene vergiftigingsverschijnselen en is niet zo ernstig. Wel moet je volgende voorzorgsmaatregelen nemen: Niet braken. Bij braken kan er een kleine hoeveelheid in de longen komen en leiden tot ernstige longontsteking.