Het boeisel of boeiing van een schip is de bovenste rand van de zijkant van het schip, het boord. Het boeisel bevindt zich boven het berghout en onder het potdeksel. Het boeisel is geen onderdeel van de dragende constructie van het schip en dient om hoge golven buitenboord te houden.
De volgende onderdelen moet je in ieder geval kennen: blok; landvast; zwaard; helmstok; roer; mast; giek; val; schoot; halshoek; schoothoek; grootzeil en fok.
De boeg is het voorste deel van een schip/boot. De boeg vormt de voorste punt in de voorsteven. Het merendeel van de boegen hebben als doel de scheepsweerstand te verminderen en stampen van het schip te verminderen.
Een platte achterkant van een boot of een schip noemt men de spiegel.
Een kiel is het onderste stuk aan de zeilboot die de ballast draagt om die boot recht te houden. Het houdt dus een schip in evenwicht.
De klassieke definitie van een vinkiel: Een kiel waarvan de bodem minder dan 50% van de lengte van de boot is, is een vinkiel. De vinkiel was een poging om de waterweerstand te verminderen. Verwijder de voorvoet, verplaats de roerophanging naar voren en shape het en al snel heb je een vinkiel.
De zijkanten of wangen van een boot worden ook wel kimmen of kim genoemd. De kiel is het precieze midden van een boot en is het deel wat het diepste in het water ligt. Kimrollen zorgen er dus voor dat een boot stabiel op een trailer of bok kan rusten maar daarnaast niet beschadigt kan raken bij het te water laten.
Boeisel = Het boeisel van een schip is de bovenste rand van de zijkant van het schip, het boord. Het boeisel bevindt zich boven het berghout en onder het potdeksel.
Hoewel het roer bij de meeste schepen achteraan staat, zit het roer van de meeste kleine jachten en plezierboten vooraan. Het woord 'roer' wordt binnen de scheepvaart eigenlijk niet vaak meer gebruikt. Ze noemen het vaker 'de brug'. De brug van een schip zit om praktische redenen achteraan.
de achterzijde van een schip. 1> het vertikale deel, waar bak- en stuurboordszijde van het achterschip bij elkaar komen.
De mast zelf bestaat uit 1 of meerder mastdelen en een vorkenbord (waar de vorken aan hangen), kettingen en hydraulische cilinders.
De scheepsromp is het casco van een schip. Het onderwaterschip is het deel van de romp onder de waterlijn. In het jargon stabiliteitsberekeningen wordt dit deel wel de carène genoemd.
Alles wat kan varen is een schip. Volgens het binnenvaartpolitiereglement is een schip: elk vaartuig met inbegrip van een vaartuig zonder waterverplaatsing en een watervliegtuig, gebruikt of geschikt om te worden gebruikt als een middel van vervoer te water. Alles wat kan varen is volgens het BPR een schip.
Nee, het woord schip is onzijdig: we spreken over het schip. Naar onzijdige woorden wordt niet met haar maar met zijn verwezen: 'het schip en zijn bemanning'. Alleen naar het-woorden waarvan het biologisch geslacht vrouwelijk is, verwijzen we met 'haar': 'het meisje en haar pop', 'het teefje en haar jongen'.
Vrachtschepen: Als de stuurhut achterop staat zie je meteen hoe het schip reageert. Daarnaast wordt op die manier alle techniek makkelijker. De afstand tussen de motor, de besturing enz is korter wanneer de stuurhut achterop zit.
Links en rechts
Bakboord is de linkerzijde van een schip. Stuurboord is de rechterzijde. Inderdaad, zó simpel is het. Bakboord en stuurboord duiden dus op de linker- en rechterzijde van een schip, niet op de linker- en rechterzijde van een persoon; je kijkt altijd van achteren naar voren.
Doorgaans is één roer voldoende om op koers te blijven. Voor een ontwerper bestaan meerdere redenen om twee roeren te tekenen. Soms vanwege het vaargebied, om een derde, stabiliserende poot te bieden bij het droogvallen. Vaker om een boot met een breed achterschip op koers te kunnen houden.
Kim = oorspronkelijk rand, gordel. Ook de banden om een vat, evenals een stevige omgording om de buitenwand van een schip tussen kiel en buik heetten kimmen. Dan de bocht in een buikstuk of vrang.
Kim is een Walesche jongens- en meisjesnaam. Het betekent `leider`. Extra info: Waar wordt het gebruikt? De naam Kim wordt voornamelijk gebruikt in Scandinavië.
Kimrollen zorgen ervoor dat jouw boot stabiel op een boottrailer of bok kan rusten. Daarnaast zorgen kimrollen ervoor dat je boot niet beschadigd raakt tijdens het te water laten. Kielrollen dragen het gewicht van jouw boot en versoepelen ze ook het op- en afladen van de boot.
Hoe werkt je kiel
Een kiel werkt volgens hetzelfde principe als een zeil en vleugel, alleen nu in het water. Je drift beperkende kracht is de liftkracht van je kiel.
Als je over bakboord zeilt steekt de 1 recht naar beneden en dient vleugel werking te hebben naar stuurboord. Die hele snelle jongens hebben wel 2 zwaarden die ze 1 tegelijk naar beneden steken. Deze hebben wel een vlakke en bolle kant en staan ook onder een hoek uit de romp,net als bij een kimkiel.
Wist je dat je op een boot geen slaapkamer hebt, maar een hut? En de keuken noem je een kombuis.
De boomstamkano van Pesse is het oudste vaartuig ter wereld. Er zijn wel eens twijfels geweest of de boot van Pesse wel een vaartuig kon zijn. Daarom is er een experiment met een replica uitgevoerd en daaruit bleek dat er prima mee gevaren kon worden en de kano stabiel in het water lag.