Deutsche Bahn Aktiengesellschaft, afgekort DB of DB AG, is een spoorwegmaatschappij in Duitsland, ontstaan in 1994 uit een fusie van de West-Duitse Deutsche Bundesbahn (DB) en de Oost-Duitse Deutsche Reichsbahn (DR).
Regionalbahn (RB)
De Regionalbahn brengt u overal naartoe. Hij rijdt binnen een regio en tussen regio's en steden.
ICE International is de hogesnelheidstrein die dagelijks vanuit Nederland naar Duitsland en Zwitserland rijdt. Reizen met ICE International is comfortabel en ontspannen. ICE International geeft reizen bovendien een nieuwe dimensie: tussen Keulen en Frankfurt bereikt de trein snelheden van 300 km/u!
In Nederland stopt de ICE te Amsterdam Centraal, Utrecht Centraal en Arnhem Centraal. Daarna passeert de trein de grens. In Duitsland stopt de ICE als eerste in Oberhausen Hbf, vrij kort daarna in Duisburg Hbf en vervolgens in Düsseldorf en Keulen Hbf of Köln Messe / Deutz.
De trein heet Maglev, een afkorting voor de Engelse woorden magnetic levitation. Dat betekent dat de trein als een magneet boven een magnetisch veld zweeft. Zo kan de zwevende Maglev enorme snelheden behalen.
De ICE (InterCity Express) is een hogesnelheidstrein die alle grote steden in Duitsland met elkaar verbindt. Met snelheden van tot wel 300 km per uur is dit een van de snelste manieren om tussen steden als Berlijn, Hamburg en Keulen te reizen.
Kan ik ook met Thalys reizen als ik binnen Nederland blijf? Ja, het is mogelijk om een Thalys ticket inclusief zitplaatsreservering te boeken via NSInternational.com voor een van de volgende trajecten binnen Nederland: Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal (in beide richtingen)
ICE is een afkorting van Intercity Express. ICE International is een hogesnelheidstrein die rijdt van Amsterdam, Utrecht en Arnhem via Emmerich naar o.a. Keulen, Frankfurt en Basel. ICE rijdt ook op een klein aantal trajecten tussen Duitsland en België/Frankrijk.
Thalys rijdt op verschillende stukken tussen Amsterdam en Parijs wel 300 km/u! Uitgezonderd is de route tussen Amsterdam en Schiphol en tussen Antwerpen en Brussel. Op die stukken rijdt de trein 160 km/u.
S-Bahn-treinen bieden diensten in de voorsteden in en rond de grote steden in Duitsland. De meeste treinen bieden alleen tweede klasse, fietsen worden zonder reservering meegenomen.
Regional Express (RE) en Regionalbahn (RB)
De Regional Express en de RegionalBahn verbinden kleinere plaatsen en dorpen in de regio met de grote steden, waar je kunt overstappen op ICE-treinen. Deze treinen stoppen op tussengelegen stations. De Regionalbahn is wat langzamer dan de Regional Express.
Voor welke treinen is het 9 euro ticket geldig? Je moet echt houden van slow travel, als je veel met de trein wilt reizen in Duitsland. Het 9 euro ticket is namelijk alleen geldig voor lokale en regionale treinen. Voor sneltreinen, intercity's en hogesnelheidstreinen – waaronder de ICE – moet je de volle mep betalen.
9-euro ticket succes
Het 9-euro ticket werd geïntroduceerd in juni en was qua reizigersaantallen een doorslaand succes. Maar liefst 52 miljoen tickets zijn de afgelopen drie maanden verkocht in Duitsland. Volgens de vereniging van transportbedrijven VDV leidde het 9-euro ticket tot een miljard extra reizen per maand.
Het ticket is uitsluitend beschikbaar voor de 2e klas. Het ticket is behalve via internet ook te koop via de Duitse kaartautomaten en bij Deutsche Bahn-loketten. Het 9 euro-ticket is alleen geldig in Duitsland, wie per regionale trein van en naar Nederland wil reizen, heeft een aanvullend ticket nodig.
ICE International
Heb je een OV-chipkaart met een geldig NS-abonnement (zoals b.v. het Studentenreisproduct, Dal Vrij, Altijd Voordeel etc.)? Dan betaal je binnen Nederland geen toeslag.
via: Amsterdam Centraal — Utrecht Centraal — Arnhem Centraal — Oberhausen Hbf — Duisburg Hbf — Düsseldorf Hbf — Köln Hbf / Köln Messe/Deutz — Frankfurt (Main) Flughafen Fernbahnhof — Mannheim Hbf — Karlsruhe Hbf — Offenburg-Freiburg (Breisgau) Hbf — Basel Bad Bf — Basel SBB* Op vrijdag- en zondag rijdt er in de ...
Inchecken is niet nodig
Met een e-ticket hoeft u niet in te checken. Reist u van of naar een station met gesloten poortjes, ga dan naar een poortje met barcodelezer en open deze met de vierkante code op het e-ticket.
Maaltijd of snack (afhankelijk van het tijdstip) aan de zitplaats inbegrepen.
Thalys. Nederland staat in het lijstje van de Railway Gazette op plek 17. Hoewel de Thalys tussen Schiphol en Rotterdam kort de 300 kilometer per uur aantikt, ligt de gemiddelde snelheid op het HSL-Zuid op 'slechts' 167 kilometer per uur.
In 2015 heeft JR-Maglev in Japan een snelheid gehaald van maar liefst 603 kilometer per uur. Het record is gevestigd op een 18,4 km lange testbaan. De Maglev, zoals de magneettrein ook wel is genoemd, is ook in reizigersdienst het snelst ter wereld.
Tweede Klas Rijtuig 27 – 37
Bij de ingang bevindt zich een toilet en bagage kan worden geplaatst in de daarvoor bestemde bagagerekken.
Dienstregeling TGV
Met TGV reist u razendsnel naar uw favoriete bestemmingen in Frankrijk. Zak achterover in een comfortabele stoel terwijl u met een snelheid van 320 kilometer per uur reist.