Hoe hard mag een rouwstoet? Een rouwstoet heeft zich te houden aan dezelfde snelheidslimieten als het overige verkeer. Vaak rijdt een rouwstoet wel een stuk langzamer om zo te zorgen dat de stoet beter bij elkaar blijft en de volgauto's makkelijker kunnen aansluiten bij de rouwauto.
Snelheid ligt lager
U zult zien dat de lijkwagen langzaam accelereert en beneden de maximumsnelheid blijft: Binnen de bebouwde kom, waar u normaal 50 km/h rijdt, rijdt u in een rouwstoet meestal rond de 40 km/h. Op provinciale wegen waar u normaal 80 km/h rijdt, rijdt u in een rouwstoet zo'n 60 – 70 km/h.
Wat kost een begrafenisauto? Als u een nieuwe begrafenisauto koopt dan kost dat al snel tussen de 30.000 en 60.000 euro. Koopt u een tweede hands rouwauto dan is de gemiddelde prijs ongeveer 25.000 euro.
Een volgauto brengt nabestaanden zowel naar het crematorium of begraafplaats als terug naar het afgesproken adres. In een volgauto mogen maximaal 6 personen vervoerd worden. Heeft u wensen over de kleur van de rouw- en volgauto's dan kunt u deze kenbaar maken.
De overledene wordt vervoerd door de uitvaartondernemer met een lijkwagen (rouwauto). Voordat u een auto gebruikt als rouwauto, moet u de auto eerst laten keuren door de RDW . De rouwauto moet onder meer een speciale uitrusting hebben.
Rouwstoet vlaggen worden bij een uitvaartstoet gebruikt om aan te geven dat er speciale voorrangsregels gelden. Hierdoor krijgt men een respectvolle ononderbroken begrafenisstoet. Als een stoet herkenbaar is aan de rouwstoet vlaggen op de auto moeten andere weggebruikers dit respecteren.
Weggebruikers op een gelijkwaardige kruising moeten dus voorrang verlenen aan de volgauto's van een rouwstoet. Dat moet ook wanneer de rouwstoet van links komt of afslaat. Voor het eerste voertuig in de rouwstoet (doorgaans de rouwauto) gelden de normale voorrangsregels, deze mag dus niet zomaar voorrang nemen.
Er bestaan geen wettelijke voorschriften voor het vervoer van een overledene naar een begraafplaats of een crematorium. Dat betekent dat een nabestaanden zoals u de overledene zelf mag vervoeren met eigen vervoer of een gehuurd of geleend busje.
De auto heeft aan de voorkant aan weerszijden een vlaggetje. Aan de hand van de vlaggetjes kun je te weten komen of er wel of geen overledene aan boord is.
De overbrenging van de overleden dierbare (ook wel 'rouwvervoer' of 'uitvaartvervoer') naar het uitvaartcentrum of naar de locatie van de afscheidsdienst is vaak een ingrijpend en waardevol moment. Gebeurt het respectvol en op een manier die past bij de overledene en de familie, dan geeft dat de nabestaanden veel rust.
Wanneer de overledene wordt opgebaard voor condoleancebezoek moet je rekening houden met ongeveer € 500. De kosten voor volgauto's bedragen € 300 – € 350 per volgauto.
Bespreek de wens voor cremeren vrijblijvend met een Monuta uitvaartverzorger bij u in de buurt. De kosten van een crematie zijn afhankelijk van uw persoonlijke wensen en het aantal gasten die u uitnodigt. De kosten liggen tussen de € 6.500 en € 11.000. Uiteraard is een crematie op maat ook mogelijk.
De kosten van een uitvaart zijn hoger of lager afhankelijk van uw persoonlijke wensen en liggen al gauw tussen de € 6.500 en de € 11.000. Maar ook bij een kleiner budget is er veel mogelijk. Bij Monuta kunnen wij al een bijzonder afscheid voor u regelen vanaf €2.995.
De rouwauto herken je aan de rouwvlaggen. Deze rouwvlaggen hebben een zwarte kleur en zijn voorzien van witte reflecterende strepen. De rouwvlaggen zijn zichtbaar op het moment dat de overledene vervoerd wordt.
Voorrangsregels bij militaire colonne
Doorkruisen van een militaire colonne mag nooit, ook niet als je de militaire colonne op een voorrangsweg tegenkomt. Als deze de voorrangsweg aan het oversteken is, moet jij wachten, ondanks dat je volgens de normale verkeersregels voorrang hebt.
Een militaire colonne heeft geen bijzondere voorrangsrechten. Wel is het zo dat weggebruikers een militaire kolonie niet mogen doorsnijden, dit geldt alleen op gelijkwaardige kruispunten.
Bij transport per vliegtuig moet het lichaam in een lucht- en waterdichte zinken kist worden gelegd. Soms wordt deze door een bevoegde instantie verzegeld. Deze kist wordt vervolgens in een gewone uitvaartkist geplaatst. Die kist wordt dan soms nog verpakt om beschadiging te voorkomen.
Een rouwstoet heeft in Nederland een speciaal herkenningsteken waaraan alle verkeersdeelnemers een rouwstoet kunnen herkennen. Het gaat om een zwarte vlag met witte reflecterende strepen. De vlaggen moeten aan de linker- en rechterkant van de begrafenisauto's en particuliere volgauto's bevestigd worden.
In principe mag je alle makkelijk verteerbare voorwerpen meegeven in de kist. Ook tekeningen van kinderen, brieven, bloemen en foto's (zonder fotolijstje uiteraard!) mogen mee. Daarnaast vinden veel kinderen het fijn om een lievelingsknuffel mee te geven aan een overleden persoon.
In Nederland wordt na een crematie niet meteen het as vrijgegeven. Hiervoor is een vaste periode van 1 maand vastgelegd in de As-wet. Een reden hier van is dat de overheid hierdoor nog een maand de mogelijkheid heeft het as te onderzoeken.
Er is nog een andere reden waarom de asresten pas na een maand vrijgegeven worden. Het geeft justitie de kans de as te onderzoeken op zaken die kunnen wijzen op een niet-natuurlijke doodsoorzaak. Denk bijvoorbeeld aan gifsporen. Gelukkig is daar in veruit de meeste gevallen geen reden toe.
Voorrangsvoertuigen (blauw zwaailicht, sirene) hebben altijd voorrang. Bestuurders van rechts moet je voorrang verlenen, tenzij dit door voorrangsborden anders is geregeld. Rechtdoor op dezelfde weg gaat voor t.o.v. afslaand verkeer. Bij 'bijzondere manoeuvres' gaat al het andere verkeer voor, dus ook voetgangers.
Rechts gaat voor
De belangrijkste regel op een gelijkwaardige kruising gelijkwaardig kruispunt is dat alle bestuurders die van rechts komen voorrang hebben.
De officiële rouwstoetvlaggen moeten bevestigd worden aan de linkerzijde en rechterzijde van de voertuigen. De vlaggen zijn alleen toegestaan om de overledene naar zijn laatste rustplaats (begraafplaats of crematorium) te begeleiden.