De ICE rijdt op topsnelheid op hogesnelheidslijnen en daarnaast met 140 tot 200 km/h op reguliere lijnen.
Over de HSL rijden dagelijks 269 treinen in hoge frequentie. Zowel de Eurostar als Thalys rijdt tussen Amsterdam en Brussel een maximumsnelheid van 300 km/u. De Intercity direct en de Intercity Den Haag-Eindhoven rijden maximaal 160 km/u.
In 2015 heeft JR-Maglev in Japan een snelheid gehaald van maar liefst 603 kilometer per uur. Het record is gevestigd op een 18,4 km lange testbaan. De Maglev, zoals de magneettrein ook wel is genoemd, is ook in reizigersdienst het snelst ter wereld.
Dienstregeling TGV
Met TGV reist u razendsnel naar uw favoriete bestemmingen in Frankrijk. Zak achterover in een comfortabele stoel terwijl u met een snelheid van 320 kilometer per uur reist.
TGV – Is onze keuze voor Snelste Treinen in Europa
TGV treinstel heeft zelfs bereikt 515.3 km / h (320 mph) onder speciale testomstandigheden en wordt nooit verstoord door weersomstandigheden zoals dichte mist of andere.
De snelste trein in Nederland is de Thalys. Anderhalve minuut in Nederland tikt hij z'n topsnelheid aan: 300 kilometer per uur. Maar dan moet de hogesnelheidstrein in de remmen. Net als bijna alle andere treinen in Nederland.
De ICE (InterCity Express) is een hogesnelheidstrein die alle grote steden in Duitsland met elkaar verbindt. Met snelheden van tot wel 300 km per uur is dit een van de snelste manieren om tussen steden als Berlijn, Hamburg en Keulen te reizen.
Deze panoramatrein verbindt Zermatt in West-Zwitserland met Chur en Sankt Moritz in Graubunden. De Glacier Express staat bekend als langzaamste sneltrein ter wereld. En dat is zeker geen straf. De 291 kilometer lange treinreis duurt bijna acht uur.
Thalys rijdt op verschillende stukken tussen Amsterdam en Parijs wel 300 km/u! Uitgezonderd is de route tussen Amsterdam en Schiphol en tussen Antwerpen en Brussel. Op die stukken rijdt de trein 160 km/u.
De treinen hebben een topsnelheid van 160 kilometer per uur. Dit kan in Nederland echter nog nergens gereden worden, aangezien het beveiligingssysteem dit niet toestaat. De maximale dienstsnelheid in Nederland is voorlopig nog 140 kilometer per uur.
Thalys. Nederland staat in het lijstje van de Railway Gazette op plek 17. Hoewel de Thalys tussen Schiphol en Rotterdam kort de 300 kilometer per uur aantikt, ligt de gemiddelde snelheid op het HSL-Zuid op 'slechts' 167 kilometer per uur.
ICE International is de hogesnelheidstrein die dagelijks vanuit Nederland naar Duitsland en Zwitserland rijdt. Reizen met ICE International is comfortabel en ontspannen. ICE International geeft reizen bovendien een nieuwe dimensie: tussen Keulen en Frankfurt bereikt de trein snelheden van 300 km/u!
De aanschafkosten kunnen afhankelijk van het type oplopen van 2 - 60 miljoen. De tien nieuwe treinen van het type Velaro e320 van Siemens die door Eurostar gebruikt worden kosten 600 miljoen euro, dus maar liefst 60 miljoen per stuk!
Tweede Klas Rijtuig 27 – 37
Bij de ingang bevindt zich een toilet en bagage kan worden geplaatst in de daarvoor bestemde bagagerekken.
Route Glacier Express
Want adembenemend is de reis, van de Glacier Express. De trein verbindt Zermatt – gelegen aan de voet van de bekende Matterhorn – met St. Moritz. De 291 kilometer lange treinreis duurt ongeveer 8 uur en gaat via 291 viaducten en bruggen en via nog eens 91 tunnels.
De prijs van een los treinkaartje hangt af van het traject. Een enkele reis voor de volledige reis Zermatt - St. Moritz is online verkrijgbaar voor 145 CHF (prijspeil 2020), circa 135 euro. Een 1e klas ticket kost 255 CHF, circa 240 euro.
In Nederland stopt de ICE te Amsterdam Centraal, Utrecht Centraal en Arnhem Centraal. Daarna passeert de trein de grens. In Duitsland stopt de ICE als eerste in Oberhausen Hbf, vrij kort daarna in Duisburg Hbf en vervolgens in Düsseldorf en Keulen Hbf of Köln Messe / Deutz.
Tussen Duisburg en Köln rijden de treinen al 200 en tussen Köln en Frankfurt zelfs 300 km/uur. De snelle ICE-treinen die NS en DB sinds 2000 inzetten, rijden door de beperkte infrastructuur maar op halve kracht. De gemiddelde snelheid tussen Amsterdam en Köln is nog geen 100 km/uur, terwijl de trein 330 kan.
ICE is een afkorting van Intercity Express. ICE International is een hogesnelheidstrein die rijdt van Amsterdam, Utrecht en Arnhem via Emmerich naar o.a. Keulen, Frankfurt en Basel. ICE rijdt ook op een klein aantal trajecten tussen Duitsland en België/Frankrijk.
Van de Thalys zijn tussen 1995 en 1998 27 treinstellen geleverd, de twee motor wagens hebben een totaal vermogen van meer dan 8800 Kw. Het totaal gewicht van de Thalys is 385 ton bij een lengte van 200 meter. De maximale snelheid (tussen Brussel en Parijs) is 300 Km per uur.
Op metrosneltramlijnen geldt bij GVB een maximum snelheid van 50 kilometer per uur en bij RET van 70 kilometer per uur.
Elke nieuwe trein bestaat uit 8 afzonderlijke rijtuigen en biedt plaats aan maximaal 460 passagiers. Dat zijn er 30 meer dan zijn voorganger kan vervoeren. De hogesnelheidstrein heeft een vermogen van 8000 kilowatt ( ongeveer 11.000 pk) en kan snelheden tot 320 kilometer per uur bereiken.
De SSC Tuatara met een topsnelheid van 508 km/u is veruit de snelste auto op het moment.