Kans van 1 op 3 dat de boot zinkt: stapt u in zonder reddingsvest?
Een boot zinkt natuurlijk niet zomaar. In Nederland zijn er steeds meer oude pleziervaartuigen. Deze worden niet meer gebruikt en blijven dagen, maanden of zelfs jaren liggen aan de waterkant. Natuurlijk hartstikke zonde, want deze bootjes kunnen in de meeste gevallen een tweede leven krijgen.
Doordat een scheepsromp hol is, is de dichtheid van het schip lager dan de dichtheid van water. Daardoor kan het volume water, dat door de ondergedompelde holle scheepsromp ingenomen wordt, toch evenveel wegen als het schip zelf en kan het schip drijven.
Een zware boot zinkt als zijn gewicht niet voldoende verdeeld is, want dan kan het water niet hard genoeg terug duwen. Maar als diezelfde last over voldoende oppervlakte verdeeld is, blijft hij drijven.
Kapseizen is het omslaan van een boot. Meestal is dit het gevolg van het verschuiven van zware lading in het schip, waardoor het schip slagzij maakt en uiteindelijk kan omdraaien. Ook golven opgewekt door andere schepen of de wind kunnen leiden tot kapseizen van het schip.
Tijdens de winterperiode kan het slecht weer worden. Denk bijvoorbeeld aan de harde wind die komt opzetten. De boot kan in theorie omvallen door de wind. Daarom moet je hier flink rekening mee houden wanneer je de boot stalt op de wal.
Een zware, diepe kiel maakt dat het zwaartepunt van de boot onder het drukpunt ligt. Zodra de boot schuin komt te liggen, wordt het oprichtend koppel groter door de invloed op de zwaartekracht en de opwaartse kracht en wordt het geheel in balans gehouden. Deze krachten samen zorgen ervoor dat de boot niet omslaat.
Cruiseschepen zijn ook heel zwaar, maar blijven toch drijven omdat deze schepen vol met lucht zitten. Als er ergens lucht in zit, blijft het drijven. Het drijfvermogen noemen we de Wet van Archimedes.
Hoe kan dat nou? Het bootje drukt op het water en wil zinken, maar het water duwt gewoon terug. Dat noem je de opwaartse kracht. Zolang die opwaartse kracht groter is, blijft het bootje drijven.
Waarom zinken schepen? Stijgt de massadichtheid boven die van water dan zal het schip zinken. In dit geval is het schip overladen. Het verplaatst te weinig water om zijn gewicht drijvende te houden.
De kans dat een schip zinkt is klein.
The New York Times stelt echter dat er maar 16 cruiseschepen zijn gezonken tussen 1980 en 2012. Een van de grootste ongelukken in de recente geschiedenis was het zinken van de Costa Concordia in 2012.
In de periode 2010 tot 2019 zijn er wereldwijd 39 bulkcarriers verloren gegaan, waarbij 173 zeevarenden het leven hebben verloren. Dat blijkt uit het Bulk Carrier Casualty Report 2019 van brancheorganisatie Intercargo.
De maximale diepgang (de diepgang van een vaartuig geeft aan hoe diep het in het water ligt. Het is de verticale afstand tussen de waterlijn en het laagste vaste punt) bedraagt 8,8 meter.
Wanneer het waait gaat de boot wel een beetje schuin, maar dat hoort zo. Wanneer het hard waait gaat de boot wat verder schuin maar kan nog steeds niet omslaan. Onder water zit namelijk een hele zware kiel aan de boot.
Je boot hoeft alleen zeewaardig te zijn als je buiten 10 mijl van de kust vaart. De volgende zaken moeten aan boord zijn: zwemvesten voor alle opvarenden. lenspompen, minimaal 1 die met de hand bediend kan worden.
Om met uw boot op zee te varen heeft u Vaarbewijs 2 nodig. Dit wordt ook wel Klein Vaarbewijs II genoemd. Met Vaarbewijs 2 mag u ook op de grotere wateren en kustwateren varen. Dit zijn dus grotere meren en de zee, zoals de Waddenzee, het IJsselmeer, het Markermeer, het IJmeer en de Oosterschelde en Westerschelde.
Voorwerpen met een kleinere dichtheid dan de vloeistof waarin ze liggen, zullen blijven drijven. Voorwerpen met een groter dichtheid dan de vloeistof waarin ze liggen, zullen zinken. Als de dichtheid van een voorwerp net zo groot is als die van de vloeistof waarin het ligt, zal het voorwerp drijven.
Zo zullen er vormen worden gemaakt die in zout water wel drijven en in zoet water niet. Of iets blijft drijven of zinkt in water hangt af van hoe zwaar het is, maar ook van hoe zwaar het water is. Als iets lichter is dan water dan drijft het, als iets zwaarder is dan water zinkt het.
Het materiaal van een voorwerp bepaalt of het voorwerp drijft of zinkt. Je kunt zeggen: massieve voorwerpen van hetzelfde materiaal blijven (altijd) drijven, dan wel gaan (altijd) zinken. Het gewicht van het materiaal bepaalt of het voorwerp drijft of zinkt.
Tegenwoordig komt zeeziekte veel minder voor dan vroeger. Op moderne cruiseschepen is de kans op zeeziekte zeer klein. Hier vindt u meer informatie over zeeziekte en het voorkomen ervan. Het risico om zeeziek te worden wordt door een aantal factoren geminimaliseerd.
De olietank bevat genoeg brandstof voor zo'n 12 dagen varen. Cruiseschepen halen snelheden tot ongeveer 30 knopen, dat is ruim 55 kilometer per uur.
Symphony of the Seas Cruises
Met een lengte van 362 meter en een breedte van 47 meter is de Symphony of the Seas van Royal Caribbean het grootste cruiseschip ter wereld. Zij brengt u naar de indrukwekkende bestemmingen aan de Middellandse Zee en het Caribisch gebied.
De kracht die ervoor zorgt dat het schip weer stabiel ligt is de vormstabiliteit, dat is de vorm van het onderwaterschip dat door de helling van het schip veranderd is. Er is nu aan de “lage” kant meer water verplaatst dan aan de “hoge” kant.
De Polyvalk kan men huren voor een hele dag of dagdeel. De zeilboot staat bekend om de eenvoud waarmee gezeild kan worden en omslaan is eigenlijk niet mogelijk.
Met een kajuitboot omslaan is vervelend, maar met bijvoorbeeld een Laser is het geen probleem, die zijn daar op gemaakt. Maar goed, daarom heb je meestal ook een wetsuit aan.