We zijn met twee miljard, verspreid over de hele wereld en we zijn allemaal geboren tussen 1980 en 2000.
Millennials zijn geboren tussen 1980 en 1995. Dat betekent dat ze in 2021 tussen de 26 en 41 jaar zijn. Ze zijn handig met technologie en worden gezien als idealistisch. Ze verkiezen flexibiliteit boven zekerheid en zouden naar zeggen bovengemiddeld narcistisch en egoïstisch zijn.
Nederland telt meer dan 3 miljoen millennials. Ze verwerven een duidelijke plek op de arbeidsmarkt. En de levenshouding van deze generatie is van grote invloed op onder andere onderwijs, werk, media en marketing. Tijd om de generatie Y nader in beeld te brengen.
Ambities. Hoewel ze veelal beschreven worden als lui en op zichzelf gericht, hebben millennials wel degelijk sterke ambities. Ze willen zichzelf graag voortdurend vernieuwen en verbeteren en beter worden in wat ze doen, net zoals ze gewend zijn van de technologische ontwikkelingen waarmee ze opgegroeid zijn.
Millennials voelen zich sterk verbonden met anderen, hun werk en met de wereld. Wat kenmerkend is voor de millennials vergeleken met andere generaties, is dat ze over het algemeen minder schroom hebben om op anderen af te stappen, vragen te stellen en om persoonlijke feedback te vragen.
Drie veelgenoemde sterke punten van millennials zijn hun drive, optimisme en flexibiliteit. Ze zijn leergierig. Dat uit zich in hun behoefte aan feedback en snelle persoonlijke ontwikkeling. Millennials willen dan ook direct afgerekend worden op hun resultaten, stelt De Heer.
Generatie Z (ook vaak Gen Z of Zoomer genoemd) is geboren tussen ongeveer 1996 en 2010. In 2022 zijn Gen Z'ers dus tussen de 12 en 26 jaar oud. De generatie groeide op in een tijd van internet, apps, sociale media en smartphones (en daardoor ook een constante informatiestroom).
Generatie Y, ook wel de Millennials genoemd, vertegenwoordigt in Nederland zo'n 3 miljoen personen van 25-39 jaar. De top 3 op het gebied van social media gebruik in deze groep is: Whatsapp (91%), het aanhoudend populaire Facebook (71%) en Instagram (60%). Opvallend is het gebruik van TikTok.
Millennials gebruiken social media vooral om contact met vrienden te onderhouden en berichten te delen. De generatie stroomt langzaam weg van Facebook en is vandaag de dag vooral te vinden op Instagram. Ook YouTube, Pinterest, Twitter en Snapchat zijn populair onder millennials.
Generatie Z is de generatie na de millennials, geboren tussen circa 1997 en 2012. De oudste leden van deze generatie beginnen nu net zo'n beetje aan hun opkomst op de arbeidsmarkt en kunnen daarmee serieus geld uit gaan geven. Gen Z'ers zijn erg globaal georienteerd, met contacten over de hele wereld.
Volgens het CBS telt Nederland in 2030 18 miljoen inwoners. Op Statline, de website van het CBS, is te zien hoe onze huidige bevolkingssamenstelling is. Van de Millennial, dat is de generatie geboren tussen 1980 en 1999, telt Nederland er 4,3 miljoen. Van Generatie Z (2000 - 2015), zijn er 3,3 miljoen.
patatgeneratie, pejoratieve aanduiding voor jonge sporters die veel ongezond voedsel (patat, hamburgers e.d.) tot zich nemen, waardoor hun prestaties verminderen. Deze term werd begin jaren tachtig gelanceerd door de vroegere Ajax-trainer Leo Beenhakker.
Volgens sommige sociologen groeit er ongeveer elke 15 jaar een nieuwe generatie kinderen op. Zij hebben een paar dingen gemeen en vormen daarom één generatie.
Geboren tussen 1986 en 2000
Deze generatie staat beter bekend als millennials. Maar ze worden ook wel de grenzeloze generatie, generatie einstein, generation next, digitale generatie, screenagers, game generation, milleniumgeneratie, prestatiegeneratie of echoboomers (kinderen van de Baby Boomers) genoemd.
Generatie Babyboom
De generatie die na de Tweede Wereldoorlog geboren is, is bovenal omvangrijk. De babyboomers zorgden ervoor dat het overal druk werd: op de scholen en universiteiten, op de arbeidsmarkt en op de woningmarkt. Sinds 2011 is de oudste lichting babyboomers met pensioen.
Kenmerken Generatie Y
hecht veel waarde aan vrijheid, zelfontplooiing en ontwikkeling. is flexibel, maar veeleisend. vindt dat het draait om doén, niet om wannéér werk gedaan wordt. geeft waardering, sfeer en uitdaging vaak een hogere prioriteit dan salaris.
Over het algemeen zitten vooral jongeren van 15 t/m 20 jaar op sociale media, maar ook ouderen beginnen deze steeds meer te gebruiken. Als je een brede doelgroep hebt, zijn Facebook en Youtube de beste kanalen, omdat daar alle leeftijdscategorieën vaak te vinden zijn en de media relatief neutraal zijn.
Hun interesses gaan uit naar entertainment, nieuwe technologieën en sport. Hun 'helden' zijn met name vloggers en komedianten. Ze houden van grappige verhalen, maar wel kort en origineel. Trek hun aandacht met authentieke verhalen en unieke acties en beloon hen voor hun inzet.
Onder deze generatie vallen de jongeren geboren tussen 1995 en 2010. Deze generatie is opgegroeid met de telefoon en tablet in de hand, wat ze echte digital natives maakt. Hun grootste idolen adoreren ze niet met posters boven hun bed, maar door hen te volgen op sociale media.
13 is de minimumleeftijd volgens de algemene voorwaarden van TikTok.
Populaire categorieën onder jongeren zijn mode en sport. Daarnaast zijn communities op Instagram booming, zoals travellers, fashionista's, fitgirls, sneakerfreakers, etc. Jongeren hebben contact met elkaar via de comments en eigen hashtags.
Babyboomers (geboren tussen 1941 en 1955)
De Babyboomgeneratie is geboren tijdens en net na de Tweede Wereldoorlog. Zij groeiden op in een tijd van wederopbouw en ongekende welvaartsstijging. Babyboomers hebben veel maatschappelijke vernieuwing gebracht, met hun nadruk op zelfontplooiing en een vrije moraal.
Momenteel worden er wereldwijd nu wekelijk 2,5 miljoen generation Alpha's geboren. De oudsten van deze generatie zijn nu 9 jaar, maar er moeten er nog heel veel worden geboren! Generatie Alpha loopt namelijk van 2010 tot 2025.
Grote kans dat na Generatie Alpha, Generatie Beta komt. Gevolgd door Generatie Gamma en Delta.