Freon was zeer veilig, niet brandbaar noch giftig. Het werd zelfs gebruikt om branden te blussen. Voordat cfk's verboden werden, kostte freon ongeveer drie Amerikaanse dollar per kilogram en was dus zeer goedkoop. Sindsdien is het echter zeer moeilijk om op een milieuvriendelijke manier van freon af te raken.
Deze stof is niet giftig en kleurloos. Daarnaast is dichloordifluormethaan onbrandbaar en is het gas vloeibaar gemaakt. Het is een inert gas dat zwaarder is dan lucht.
Airco's geven verkoeling door warme lucht via een koudemiddel om te zetten in koele lucht. Helaas is het gebruik van deze koudemiddelen niet zonder gevolgen. Sommige zijn giftig of zeer licht ontvlambaar, andere dragen bij aan het fameuze gat in de ozonlaag.
Vanwege hun lage kookpunten ver- dampen ze gemakkelijk en koelen daarbij sterk af. De dampen zijn zwaarder dan lucht. Bij een gebrekkige ventilatie kunnen ze daardoor dicht bij de grond hoge concentraties vormen. Alle genoemde koudemiddelen vertonen een uiterst geringe toxiciteit (giftigheid).
Het middel wordt aangeduid als niet brandbaar en niet giftig. De bij R22 gebruikte pakkingen zijn compatibel met R453A. In tegenstelling tot enkele andere alternatieve freonen hoeven ook expansieventielen, leidingwerk en olie niet vervangen te worden. Vervangen van R22 in bestaande koelinstallaties gaat zo eenvoudig.
Volgens de EN378-norm is R410A een A1-koudemiddel: het is niet ontvlambaar en niet giftig. R32 is volgens diezelfde norm een zogeheten A2L-koudemiddel. Dat betekent dat het licht ontvlambaar is en een lage giftigheid heeft.
Schadelijk voor de gezondheid van Dampen zijn zwaarder dan lucht en kunnen verstikking veroorzaken door de mens vermindering van luchtzuurstof. Contact met de vloeistof kan tot bevriezing en ernstige verwondingen aan de ogen leiden.
R134A, R407C, R407F en R410A
Synthetische koudemiddelen met een GWP-waarde onder 2.500, vallen onder een productiebeperking. Dit geldt voor de veel gebruikte koudemiddelen R134A, R407C, R407F en R410A. In 2030 mag nog maar 20% van de huidige geproduceerde synthetische koudemiddelen worden verkocht.
Er wordt in de airconditioning van een auto gebruik gemaakt van het koudemiddel R134A, dit is bij auto's gebruikelijk die voor 2011 zijn geproduceerd. In jongere systemen wordt het gas R1234YF toegepast, omdat dit milieuvriendelijker is.
Vanaf 1 januari 2015 is het bijvullen van HCFK's verboden. Daarbij gaat het onder andere om het veelgebruikte koudemiddel R22. Ook mengsels waarin R22 is toegepast vallen onder dit verbod.
Als je airco stinkt is het in de meeste gevallen een zweterige geur, één die je doet denken aan de stinkvoeten van een sporter. Deze geur kan komen doordat de airconditioning verstopt zit of gewoonweg vies is van binnen. De geur ontstaat door water die niet goed wegspoelt.
Wanneer de verdamper en filters niet regelmatig worden schoongemaakt, stapelen de bacteriën en schimmels zich op en die worden dan samen met de koude lucht verspreid in de ruimte. Daar kun je keelpijn van krijgen, geïrriteerde luchtwegen en tranende ogen.
Te grote temperatuurverschillen
Te droge lucht in je kamer is niet gezond; dat irriteert de slijmvliezen in neus en keel en veroorzaakt droge ogen en hoofdpijn. Let er ook op dat het verschil tussen binnen- en buitentemperatuur niet te groot is.
Koelvloeistof die uit een koelkast lekt, is erg giftig en kankerverwekkend. AL daarom al is het van belang om de koelkast snel te repareren! Koelvloeistof bestaat voor de ene helft uit water en voor de andere helft uit antivriesvloeistof en toegevoegde stoffen.
Een oude koelkast vervangen is goed voor je portemonnee én voor het milieu. In hele oude koelkasten zitten namelijk soms nog gevaarlijke CFK's (chloorfluorkoolwaterstoffen). Net als vroeger in spuitbussen. Het duurt erg lang voordat deze chemische stoffen zijn afgebroken.
Klimaatimpact koudemiddel
Het koudemiddel in airco's zorgt ervoor dat het apparaat de lucht kan koelen. Meestal worden hiervoor fluorkoolwaterstoffen gebruikt, HFK's (bijvoorbeeld R410). Dat zijn sterke broeikasgassen met een grote klimaatimpact, vaak wel 2.000 keer zoveel als CO2.
BELANGRIJKSTE GEVAREN : Schadelijk voor de gezondheid Vloeibaar gas : van de mens : Contact met de vloeistof kan tot bevriezing en ernstige verwondingen aan de ogen leiden. Dampen zijn zwaarden dan lucht en kunnen verstikking veroorzaken door Vermindering van luchtzuurstof.
Wat is R32? In principe was toepassing van R32 als zuivere stof tot nu toe niet mogelijk; vanwege zijn brandbaarheid valt R32 namelijk in veiligheidsklasse A2L (moeilijk ontvlambaar, niet-toxisch).
Natuurlijke koudemiddelen: in overvloed en milieuvriendelijk
Ook in de natuur komen koudemiddelen voor. De meest gebruikte natuurlijke koudemiddelen zijn: water, lucht, ammoniak (NH3), koolstofdioxide (CO2) en koolwaterstoffen, zoals ethaan, propaan, propeen butaan en iso butaan.
Natuurlijke koudemiddelen of synthetische koudemiddelen? Natuurlijke koudemiddelen hebben een veel lager broeikaseffect bij lekkage. Het broeikaseffect van HFK's is 124 tot 22.800 maal groter dan het broeikaseffect van CO2; het broeikaseffect van ammoniak is nul.
Veelgebruikte koudemiddelen zijn fluorkoolwaterstoffen, alkanen (butaan, propaan, isobutaan), propyleen, ammoniak en koolstofdioxide.
Aircogas is verantwoordelijk voor de koeling van uw airco. Hoewel dit met veel verschillende gassen gedaan kan worden, zijn R134-a en HFO-1234yf (oftewel R-1234yf) de meest voorkomende. Sinds kort hebben wij zowel voor auto's met het koudemiddel R-134a als met het nieuwe koudemiddel HFO-1234yf de juiste apparatuur.
R134a, ook bekend als tetrafluorethaan, komt uit de HCFC koudemiddelfamilie. Door het extreem lage kookpunt kan het verdampen in een damp met zeer weinig thermische energie, waardoor de warmte snel kan worden afgevoerd. Ook belangrijk: het koudemiddel is niet ontvlambaar of explosief.
R134a kopen op Amazon, BOL en Coolblue aan de beste prijs - Bstore - tips en tools.