Constructieve kritiek (ook wel positieve of opbouwende kritiek genoemd) is het gegrond en beargumenteerd geven van een mening over het werk van anderen, met als doel het helpen van die ander in het verbeteren van zijn werk.
Wat zijn tips en tops? Een top is een positieve waarneming of compliment, bijvoorbeeld: 'met je handen zorg je voor een hele open uitstraling'. Dit volgen we niet op met een negatief punt, maar met een tip: iets waar nog ruimte is voor verbetering.
Je creëert zo een setting waarin je openlijk met elkaar kunt praten. Na de IK-IK-JIJ boodschap geef je aan welk gedrag je wilt zien. Dit helpt je medewerker verder. Belangrijk is om niet alleen kritiek te geven, maar vooral in gesprek te gaan over een oplossing die beide partijen past.
Als je je collega vertelt wat je niet goed vindt aan zijn gedrag, kan hij dit proberen te veranderen. Pas dan kan het probleem opgelost worden. Het is dus erg belangrijk om kritiek te durven geven én durven te ontvangen. Je voorkomt er ruzies en irritaties mee.
Kritiek is dus heel wat anders dan feedback. Feedback is er niet op gericht om iemand of iets te veranderen. Vaak wordt gesproken over het brengen van positieve kritiek. De praktijk leert echter dat kritiek uiten vaak op een negatieve manier gaat zelfs al zijn de bedoelingen erachter positief.
Geef opbouwende feedback!
Door het geven van feedback kun je jouw mensen helpen om een probleem op te lossen, te motiveren, belangrijke beslissingen te nemen en om te ontwikkelen. Verder is het niet gewenst om kritische feedback te geven waar anderen uit het team bij zijn.
Kritiek geven en ontvangen
Kritiek kan iets zeggen over degene die het geeft én over het gedrag van degene die het krijgt. Het kan de bedoeling hebben om opbouwend te zijn en om iets te verbeteren; dat is positieve kritiek. Dit type is vaak goed onderbouwd en gegrond.
Ik-boodschap: Vertel de feedback vanuit jezelf. Op die manier verklaar je waarom je op een bepaalde manier reageert. Een ik-boodschap is: 'Ik merk dat ik mij niet goed kan focussen als ik hoor dat jij harde muziek aanzet. ' Een jij-boodschap is: 'Jij zorgt voor te veel geluidsoverlast met die harde muziek.
Wat is de Gordonmethode? De Gordonmethode is een communicatiemethode die gericht is op luisteren naar het kind en duidelijk communiceren op basis van gelijkwaardigheid en respect. Respect voor elkaars mening en behoefte staan centraal. Conflicten worden zo opgelost dat niemand het gevoel heeft dat hij verliest.
Een goede structuur in het gesprek draagt eraan bij dat je boodschap duidelijk overkomt. Tijdens het gesprek geeft een structuur je houvast. Bij de voorbereiding helpt het je om na te gaan of je de belangrijkste dingen die je moet zeggen goed op een rijtje hebt.
Het 4G feedbackmodel helpt je om feedback op te bouwen in stappen waarbij de feedback steeds zwaarder wordt zonder dat het gesprek escaleert. Je kunt je feedback opbouwen, los per G of gecombineerd met meerdere G's bij elkaar. Dit afhankelijk van de situatie en eerdere ervaringen met die persoon.
Complimenteren = feedback geven
Complimenteren is in feite een vorm van feedback geven. Je koppelt terug aan de ander, wat je van zijn of haar prestaties vindt bijvoorbeeld. Goed feedback geven is essentieel in je communicatie met anderen.
Hij/zij staat niet open voor kritiek, suggesties of verbeteringen. Hij/zij begrijpt niet goed met welke materie wij bezig zijn. Hij/zij heeft geen of onvoldoende aandacht voor de teamleden. Hij/zij heeft onvoldoende overwicht binnen het team.
Als iemand jou niet mag, valt daar helaas niet altijd zoveel aan te doen. Stop met proberen de goedkeuring van deze persoon te krijgen, want als je het al een tijdje probeert en ze behandelt je nog als een grof stuk vuil, zal het waarschijnlijk niet komen. Verspil geen energie meer aan lief tegen hem of haar doen.