- De verlichting werkt via de centrale batterij, welke ook de motor voedt, dus er wordt geen separate dynamo gebruikt. De verlichting, zowel voor als achter is LED verlichting, dus energiezuinig. Voor uw eigen veiligheid kunt u er voor kiezen de verlichting altijd in te schakelen.
Verlichting Je schakelt de verlichting aan en uit door de drive- en licht- knop één keer kort in te drukken (9). De verlichting werkt óók als de accu leeg is. Je hebt dan voor ongeveer drie uur licht (als de fiets aan staat). Accu Als je op de knop (10) drukt zie je hoeveel stroom de accu bevat.
Bij elektrische fietsen werkt de verlichting via de accu en is eenvoudig via het display te bedienen. Zet je jouw fiets in de stalling? Maak je dan geen zorgen om stalschade, de koplamp is iets verder naar voren geplaatst zodat deze niet snel in aanraking komt met andere fietsen en dus minder snel stuk gaat.
Trap/speed Sensor
De trapsensor is de eenvoudigste manier om een spanningssignaal aan de controller door te geven. De sensor wordt samen met de trapas tussen het frame bevestigd. De ringmagneet wordt vervolgens over de as geschoven.
Hoe zet je het voorlicht aan van een stella livorno??
Fiets "aanzetten" en bovenste knopje ingedrukt houden tot het licht aan gaat.
Je zet de elektrische fiets aan met de aan/uit knop die je terugvindt op de accu of op het display. Je ziet het display dan aan gaan, waarop je gegevens kan aflezen zoals de gereden kilometers, accustatus en de huidige ondersteuningsstand.
Het display is bevestigd op het stuur. Hierop kun je in één oogopslag aflezen in welke ondersteuningsstand je fietst, wat je snelheid is en hoeveel kilometer je al hebt gereden. Alles is binnen handbereik, want de bedieningsknoppen zitten aan het handvat.
Waarom gaat je elektrische fiets niet meer aan? Dit kan verschillende oorzaken hebben maar als je E-Bike ineens niet meer aan gaat is dit meestal een accu probleem. Controleer altijd als eerste of je accu vol zit. Veel e-bikes hebben een soort contact slot, controleer of de sleutel in de juiste stand staat.
Ja, met een elektrische fiets kun je ook gewoon trappen. Als je de motor uitschakelt of als de accu leeg is kun je doorfietsen. Let er wel op dat je wat zwaarder fietst. Een e-bike weegt nu eenmaal meer dan een gewone fiets.
Elektrische fietsen hebben van zichzelf een begrenzer, zodat je niet harder kunt dan 25 a 30 kilometer per uur. Bij een fiets met Bafang motor kun je de begrenzer eenvoudig hoger afstellen en bij Bosch e-bikes monteer je een speed chip.
Vizi-verlichting aan de voorzijde
Vizi reageert op de hoeveelheid licht in de omgeving. De verlichting wordt feller in het donker of bij regenachtige dagen waardoor de zichtbaarheid – en daarmee ook de veiligheid – van de fietser verbetert. Bij een stadsfiets werkt de verlichting op de naafdynamo.
Een hybride fiets is normaal een kruising tussen een stadsfiets en een sportieve fiets, zoals een racefiets of mountainbike. Daardoor kan je een hybride fiets op veel verschillende manieren gebruiken. Een standaard hybride fiets heeft echter geen motor of accu zoals een elektrische fiets.
Hoe gaat een fietslamp nou branden? Daarvoor heb je een dynamo op je fiets nodig want die kan elektriciteit maken. Dat gaat zo, in de dynamo zit een magneet, als het wiel van de fiets draait gaat de magneet in de dynamo ook draaien en wordt elektriciteit gemaakt.
Plaats jouw hand onder de accu (voor Downtube EnergyPaks) en draai de sleutel om de accu te ontgrendelen. Gebruik jouw duim om de accu van de fiets los te koppelen terwijl de sleutel naar de stand "ontgrendeld" wordt gedraaid. Laat de batterij naar beneden zakken en verwijder deze voorzichtig uit het frame.
Wil je fietsaccu helemaal niet meer opladen? Dan kan het zijn dat er gewoon iets mis is met de oplader. Het kan zijn dat de oplader tussen de accu en het stopcontact kapot is. Controleer daarom dus eerst alles voordat je een nieuwe, dure fietsaccu koopt.
Beperkte actieradius: De capaciteit van de accu kan te krap zijn. Zeker als de accu na verloop van tijd slechter wordt. Fietsen zonder elektrische ondersteuning gaat op sommige e-bikes heel wat zwaarder dan bij een gewone fiets. Onderhoud en reparaties zijn naar verhouding duur.
Een nieuwe EU-studie toont aan dat elektrisch trappen even gezond is als fietsen zonder ondersteuning. Dankzij de ondersteuning fietsen mensen immers vaker én verder dan ze op een gewone fiets zouden doen. Op een elektrisch fiets rijd je dwars door de middelgroene laag van de bewegingsdriehoek. En dat is gezond.
Een e-bike wordt met minstens dezelfde kwalitatief hoogwaardige materialen gemaakt. Het is echter wel zo dat de aanschaf van een e-bike duurder is dan bij een normale fiets. Dit is logisch, want bij een e-bike zit ook een fietsaccu en motoraandrijving. Een fietsaccu is overigens vaak na 5 tot 6 jaar aan vervanging toe.
Bij elektrische fietsen zit het net wat anders. Vrijwel alle onderdelen hiervan zullen bij goed gebruik de levensduur van tien jaar ook prima halen. Enige uitzondering hierop is de accu. Gemiddeld genomen is de levensduur van een fietsaccu zo'n vijf jaar.
Gemiddeld gaat een e-bike tussen de 8 en 12 jaar mee. Gelukkig heb je zelf voor een deel in de hand hoe lang jouw e-bike meegaat. Vrijwel alle onderdelen halen bij goed onderhoud namelijk de levensduur van 10 jaar. De enige uitzondering hierop is de accu.
Gelukkig zijn alle elektrische fietsen waterdicht en is fietsen in de regen normaliter geen probleem. Ook elektronische e-bike onderdelen zoals displays en fietsaccu's moeten prima tegen wat regendruppels kunnen. Regent het intens hard? Dan is het beter om met uw elektrische fiets een droog plekje op te zoeken.
kun je jouw elektrische fiets of e-bike opvoeren? Ja, dat kan. Het is echter wel illegaal! Je maakt van je fiets in feite een brommer, maar dan zonder typegoedkeuring en dus ben je ook onverzekerd.
Binnen een paar uur is de accu opgeladen, langer in de oplader houden is niet nodig. Een accu zal niet snel vallen, maar dit kan per ongeluk een keer voorkomen. In dit geval is het belangrijk dat je hier een specialist naar laat kijken.
Een fiets is een voertuig dat oorspronkelijk veelal louter met spierkracht werd aangedreven. De hedendaagse fiets bestaat doorgaans uit twee wielen, een frame, een zadel, een stuur en een trapas met pedalen.