De afstandsringen tussen de tandwielen kunnen versleten zijn. Hierdoor ontstaat zijdelingse speling. Deze axiale speling zorgt soms voor het uit de versnelling springen en een lawaaiige versnellingsbak. Te veel olie in uw automaat kan storingen veroorzaken, schuimen en zorgen voor vloeistof verlies.
Een automaat heeft beperkingen als de eerste versnelling erg lang is. Om dan weg te rijden is erg veel slip nodig in de koppeling (koppelomvormer) en ontstaat veel warmte. Ook als het gat tussen de eerste en de tweede versnelling relatief groot is, kan dat ongunstig zijn.
U vraagt wat de te verwachten levensduur is van een automatische versnellingsbak. In alle redelijkheid denk ik aan tenminste 200.000 km. Bij de huidige tellerstand is dit defect dus nogal vroeg te noemen. Het is ook weer niet zo dat het uitgesloten is bij een dergelijke kilometrage maar het dus zeker aan de vroege kan.
Een van de vervelendste dingen die kapot kan gaan aan je auto is de versnellingsbak, zeker bij een automaat. De kosten voor reparatie kunnen oplopen tot wel 7.500 euro.
Wanneer een zekering 'springt' als gevolg van kortsluiting of overbelasting, moet die zekering vervangen worden omdat het draadje binnenin de zekering doorgebrand is. Een automaat onderbreekt de stroom ook, maar doet dat door het elektriciteitscircuit te doorbreken.
Het kan zijn dat een installatieautomaat niet meer voldoet aan jouw wensen of de eisen van een nieuwe installatie. Misschien is hij kapot en moet je daarom deze installatieautomaat vervangen. Kortom er zijn verschillende redenen te bedenken waarom je zelf een groep wilt vervangen in de groepenkast.
Kosten versnellingsbak auto vervangen
Een geheel nieuwe versnellingsbak is namelijk prijzig. Reken op zo'n 2.500 euro.
De prijs ligt meestal maximaal rond de €1.200 inclusief de demontage kosten, het arbeidsloon van de monteur, onderdelen, overige kosten en BTW. Om de kosten van de revisies te beperken is het aan te raden om regelmatig onderhoud te laten uitvoeren aan de versnellingsbak van je auto.
Ook verslijten de remmen sneller, omdat er moeilijker op de motor wordt afgeremd in een automaat. Dit betekent dat een automaat iets duurder in onderhoud kan zijn dan een auto met een handmatig systeem.
Ben je van plan om in een automaat te gaan rijden, let dan op de volgende tips: Houdt het rempedaal altijd ingedrukt als de auto stil moet blijven staan. Als je de gewenste snelheid hebt bereikt, laat het gaspedaal dan een klein stukje opkomen, de auto zal dan automatisch naar een hogere versnelling opschakelen.
Standen automaat
Zet je de auto in de P-stand, dan blokkeert je versnellingsbak. Deze stand heeft dus als het ware hetzelfde effect als je handrem. Het zorgt ervoor dat je auto niet gaat rollen na het parkeren.
Bij het binnenrijden van een kettingwasstraat staat er meestal de volgende aanwijzing voor voertuigen met automatische transmissie: „Uit de versnelling, versnellingspook op “N”, motor uitzetten, niet sturen, niet remmen. “
Wat kost een automaat en wat brengt het op? Je kan huren of kopen, kiezen voor nieuw of tweedehands. Reken voor een automaat tussen de 3000 en 10 000 euro. Een melkautomaat kost tussen de 7500 en 10 000 euro.
Hoe herkent u of uw Automaat kapot is? Indien bij stationair niet meer kruipt als de bak warm is en dan met een flinke schok weg rijd. Dit kunt u testen door minimaal 30 minuten te rijden dan bij stilstand rustig door al versnellingen schakelen en dan in stand P met stationair toerental pijlen.
Zo gaat een versnellingsbak kapot
De volgende defecten zullen ervoor zorgen dat een versnellingsbak kapot gaat en niet meer goed te gebruiken is: Versleten tandwielen (kapotte of afgesleten tanden) Versleten afstandsringen. Kapotte lagers.
Door Spoelen/flushen van de ATF-olie en reinigen kunnen veel klachten van een automatische versnellingsbak verholpen worden. Overmatig slippen bij schakelen en/of slecht schakelen komt veelal door vervuiling van de ATF-olie. Door slijtage in combinatie met vervuiling raken de oliekanalen verstopt.
Gaat schakelen moeizaam en moet u erg duwen om bijvoorbeeld van de ene versnelling naar de andere te gaan, dan kan het zijn dat de versnellingsbak kapot is. Een handgeschakelde versnellingsbak is immers gevoelig en deze slijt met gebruik. In leenauto's zien we dit symptoom erg vaak.
Hoe komt het dat de auto niet meer schakelt? Wanneer de auto niet meer schakelt, kan dit verschillende redenen hebben. In de meeste gevallen gaat het om een kapotte koppeling. Om te kunnen schakelen, moeten alle tandwielen in een vrije positie zijn waarbij zij geen contact hebben met andere tandwielen.
Wanneer de tandwielen van de versnellingsbak versleten of beschadigd zijn maakt de bak ook meer lawaai. Daarnaast kunnen de afstandsringen tussen de tandwielen versleten zijn, waardoor zijdelingse speling ontstaat. Deze axiale speling zorgt soms voor het uit de versnelling springen en een lawaaiige versnellingsbak.
Een auto met automaat kan niet afslaan. Als je wegrijdt, gebruik je alleen het gaspedaal en hoef je niet, zoals je dat bij een handgeschakelde auto doet, te zoeken naar de balans tussen het koppelingspedaal en het gaspedaal.
De kosten van het verversen of flushen van de automaat olie ligt tussen de € 180,- / € 450,-. ex. btw.
Technisch gezien heeft een zekering of automaat een maximum aan ampère ( aanduiding grootte van elektrische stroom ). Wordt dit maximum overstegen, dan brandt de zekering door of slaat de automaat af. Je vindt zekeringen terug in auto's, wasmachines maar dus ook in de elektrische installatie van je woning.
Een defecte zekering is eenvoudig te herkennen aan de zwart geworden isolerende en transparante buitenlaag of geleidende strip. Ook kan de metalen draad in de zekering doorgebroken zijn om de stroom te onderbreken. Raadpleeg het autoboekje om te weten waar het zekeringenkastje en de betreffende zekering zich bevinden.
Wanneer een zekering 'springt' als gevolg van kortsluiting of overbelasting, moet die zekering vervangen worden omdat het draadje binnenin de zekering doorgebrand is. Een automaat onderbreekt de stroom ook, maar doet dat door het elektriciteitscircuit te doorbreken.