Een strategische doelstelling legt de focus op het DOEL, niet (of zo weinig mogelijk) op de MIDDELEN. Ze zegt op een algemeen niveau hoe je naar de missie (en de decretale opdrachten) zal werken. Ze zijn op zijn best retrospectief, geformuleerd vanuit de toekomst, alsof de doelstelling gerealiseerd is.
De operationele doelstellingen worden een soort van stappenplan op de weg naar de verwezenlijking van de strategische doelstelling. Hierbij zijn er twee mogelijkheden: de opsplitsing van de gewenste resultaten in kortere termijnen of het uittekenen van een echt stappenplan om de verwezenlijking te verzekeren.
Je beschrijft in je strategie wat je gaat doen, hoe je dat gaat doen en wat je daarvoor nodig hebt aan mensen, middelen en tijd. Maak je strategie concreet en behapbaar, zodat het je richting, focus en structuur geeft. Bij een strategie opstellen hoort keuzes maken.
Een strategisch plan is een meerjarenplan voor het hele bedrijf. Het stelt wat u in de komende drie tot vijf jaar wilt bereiken en hoe u dat denkt te doen. Een projectplan daarentegen geeft aan hoe u een specifiek project gaat volbrengen.
Onder strategische onderwerpen verstaan wij onderwerpen die pas op de lange termijn spelen, maar wel grote gevolgen kunnen hebben voor de organisatie.
De begrippen strategie, missie en visie worden geregeld door elkaar gehaald. De missie is de opdracht, de bestaansreden van de organisatie. De visie geeft aan waar de organisatie in de toekomst wil staan. De strategie geeft aan hoe de organisatie de visie verwezenlijkt.
Voorbeelden van strategische doelen over financiën
12. Reduceer de kosten met 12% om tegen 2024 een winstgevende onderneming te worden. 13. Laat de inkomsten van een specifiek product binnen de komende vijf jaar groeien tot 30% van de totale bedrijfsinkomsten.
Strategische vragen dwingen je om uit te zoomen en naar het grotere plaatje te kijken. Bij dit soort vragen gaat het om het proces van strategisch denken. Met zaken als de lange termijn doelen, het in beeld brengen van de belangen die er zijn en het in kaart brengen van de prioriteiten.
De visie gaat over ambitie en heeft betrekking op de gewenste richting waarop geanticipeerd kan worden in de strategie. Daarbij ligt de nadruk op de vraag; wat willen we in de toekomst bereiken?
Binnen een strategisch initiatief vallen projecten, die niet anders zijn dan “normale” projecten. Het strategisch initiatief geeft echter een inhoudelijke richting aan de projecten in bepaalde sectoren, om te zorgen dat er gefocusseerd wordt geïnvesteerd op een coherente wijze in het gehele programmagebied.
Je moet formuleren wat je wel wilt en je moet niet formuleren wat je niet wilt. Anders gezegd: formuleer wat je wilt bereiken en formuleer niet wat je wilt afleren. Een doel is dus niet om te stoppen met roken. Kortom: Een doel moet altijd gaan over wat je wél wilt en niet over wat je niet (meer) wilt.
Voorbeelden van visies van grote bedrijven
LinkedIn: ''Economische kansen creëren voor elk lid van de wereldwijde beroepsbevolking door het ontwikkelen van 's wereld eerste Economic Graph'' Microsoft: ''Mensen en bedrijven wereldwijd helpen om hun potentieel volledig te realiseren''
Het neerzetten van je strategische opties gaat aan de hand van een zogenaamde confrontatiematrix, een marketingklassiekertje. Dit is een tabel waarin de sterke en zwakke punten van je organisatie tegenover de kansen en bedreigingen uit de markt worden gezet.
Strategie is een plan van aanpak om korte, middellange en lange termijn doelen te bereiken. In het bedrijfsleven bestaan over het algemeen drie types strategieën. De corporate strategie bepaalt de strategische doelen van het algehele bedrijf.
Strategische gesprekken lijken op het eerste gezicht op gewone vergaderingen of brainstormsessies, met een aantal goed gekozen deelnemers, een agenda, doelstellingen enzovoort. Maar ze zijn veel meer dan dat: ze stimuleren een team om creatief en 'emotioneel' te denken, zeggen de auteurs.
Een goede visie voldoet aan een aantal punten. Bijvoorbeeld: de visie is kort geformuleerd, simpel en begrijpbaar, gericht op jouw branche/bedrijf, helder en niet anders te interpreteren en vooral ook ambitieus. Een goede visie is essentieel voor een goede strategie.
Strategie in enge zin omvat alleen de doelstellingen, de scenario's en de maatregelen. Het fundament van een strategie wordt gevormd door een missie en een visie. Deze onderdelen beschrijven de identiteit van een organisatie en zijn relatief stabiel.
Er zijn verschillende soorten doelstellingen: Operationeel: deze doelen hebben betrekking op je dagelijkse werkzaamheden, bijvoorbeeld je beantwoordt consequent elke dag altijd alle e-mails. Tactisch: dit soort doelstellingen gaan over de wijze waarop je je dagelijkse werkzaamheden oppakt.
Binnen de uitgangspunten van het beleid worden doelstellingen geformuleerd en als de doelstellingen bekend zijn wordt een strategie bepaald om die doelstellingen te kunnen realiseren.
Een missie is afgeleid van de visie. Om je missie te kunnen formuleren, moet je de visie als uitgangspunt nemen. Vragen die je moet stellen voor de formulering van een missie zijn: – Wat willen we als organisatie bereikt hebben?
Een strategie is een plan waarmee doelstellingen kunnen worden gerealiseerd. Een strategie is meestal bedoeld voor de lange termijn. Om doelstellingen te bereiken zal er een keuze moeten worden gemaakt uit mogelijke wegen en middelen.
Een "doel" is hetgeen je wil bereiken. Een "doelstelling" is het stellen van een doel, en dat is iets anders dan een doel.