Evalueren gaat over zicht krijgen op de vraag hoever de leerlingen in hun ontwikkeling zijn en of ze de gestelde doelen (van de les) gehaald hebben. Daarnaast gaat het ook over hoe geleerd is en met welke motivatie dat gedaan is.
We onderscheiden drie hoofdvormen van evalueren: • planevaluatie; • procesevaluatie; • effectmeting. Welke vorm het meest geschikt is, is afhankelijk van het doel dat je hebt geformuleerd.
Evalueren geeft je overzicht over waar je bent in je proces en wat er nodig is om alles gestroomlijnd te laten verlopen. Aan het einde van je proces evalueren geeft inzicht over hoe je proces is gegaan, waar je tegenaan liep, wat gaaf was en wat je een volgende keer beter anders kunt aanpakken.
Een goede evaluatie bevat de volgende elementen: focus, zowel in de groep als op de juiste vraag; alle informatie op tafel; gedragen besluiten, en concreet uitvoerbare en controleerbare vervolgafspraken.
Evaluatie is het verzamelen, interpreteren en presenteren van informatie teneinde de waarde van een resultaat of proces te bepalen. Hierbij kan het gaan om het waarderen van de resultaten van personen of bedrijven, maar ook om het waarderen van alternatieve oplossingen.
Geef deelnemers de kans te vertellen wat zij belangrijk vonden. Veel evaluatieformulieren zijn een checklist met gesloten vragen van zaken die de trainer of het trainingsbureau belangrijk vindt. Daarmee stuur je de mening van een deelnemer al behoorlijk.
Onderzoek laat zien dat evalueren om te leren een positieve invloed heeft op de motivatie en zelfregulering van leerlingen. Van motivatie en zelfregulering is bekend dat ze leiden tot betere leerprestaties van leerlingen.
Bij het ontwerpen van een evaluatie maak je keuzes over de uitvoering, bijvoorbeeld hoe de benodigde data worden verzameld en welke bronnen daarvoor worden gebruikt. Hieronder staat een aantal begrippen en overwegingen die van belang zijn bij het maken van deze keuzes.
Met een effectevaluatie onderzoekt u of een interventie het gewenste effect heeft gehad op de gekozen uitkomstmaat. Voorbeelden van uitkomstmaten zijn verandering in leerprestaties, gezondheid, kwaliteit van leven, determinanten van gedrag (kennis, attitude en vaardigheden), gedrag en omgeving.
Hoe hoog precies hangt af van de mate waarin de taken aansluiten bij de concrete verwachtingen van de lerenden over wat ze met het geleerde kunnen doen. Ten slotte onderscheiden we drie vormen van betrokkenheid bij evaluatie: zelfevaluatie, peerevaluatie en co-evaluatie.
Formatieve evaluatie kan bijdragen aan betere leerprestaties, hogere motivatie en meer eigenaarschap van leerlingen. Cruciale elementen hierbij zijn de focus op groei en ontwikkeling, het zinvol inzetten van diverse vormen van toetsing op meerdere momenten tijdens het leerproces, en het geven en krijgen van feedback.
Een evaluatie kan je goede handvatten geven om lopende of toekomstige projecten te verbeteren. Evalueren geeft namelijk informatie over jezelf, je organisatie én je project. De evaluatie brengt helder in kaart wat de resultaten van je project zijn. Daarbij kunnen de succesfactoren en verbeterpunten benoemd worden.
Formatieve evaluatie houdt alle activiteiten in die leerlingen en docent uitvoeren om de leeractiviteiten van leerlingen in kaart te brengen, te interpreteren en te gebruiken om betere beslissingen te maken over vervolgstappen. Het is dan ook meestal een tussentijdse beoordeling.
Evalueren is: iets beschrijven op gedragsniveau, iets beschrijven over dat ene geval dat je hebt meegemaakt (en dus niet breder trekken naar andere situaties). Reflecteren is: de opvattingen en aannames die onder je gedrag liggen naar voren brengen.
beoordelen, doorlichten, nabespreken, terugblikken, toetsen, waarderen. evalueren (ww) : begroten, keuren, koersen, ramen, schatten, taxeren, vaststellen.
Evalueren doe je om te beoordelen of je acties effect hebben en om te kijken of de situatie van je cliënt veranderd is. Het is goed om dit te doen tijdens de zorgplanbespreking of het Multidisciplinair overleg (MDO), maar over het algemeen evalueer je vaker.
Bij procesgerichte vragen is het de bedoeling om weg te komen van allerlei inhoudelijke bespiegelingen en vooral na te gaan welke handelingen en (re)acties van mensen hebben geleid tot wat er nu is.
Een evaluatieplan helpt coördineren. Het schept duidelijkheid voor alle partijen (respondenten, uitvoerders, degene die verantwoordelijk zijn etc.). Iedereen weet wanneer er wat van hen verwacht wordt. Het maken van een goed plan zorgt er verder voor dat er wat met de resultaten gedaan wordt.
Hierbij is het belangrijk om zo specifiek mogelijk te zijn, om jouw zelfevaluatie zo duidelijke mogelijk te maken. Beschrijf bijvoorbeeld specifieke projecten waar je aan hebt gewerkt. Verder kun je bespreken wat jouw rol in het project was en hoe het project zich heeft ontwikkeld in het afgelopen jaar.
In het gemeenschapsonderwijs duidt de directeur van de onderwijsinstelling de evaluatoren aan, in het gesubsidieerd onderwijs het school- of centrumbestuur. Bij de aanduiding van de evaluatoren moeten een aantal wettelijk vastgelegde basisprincipes worden nageleefd.