Bij de afsluiting van de brief, wordt de relatie met de persoon aan wie de brief geschreven wordt nog extra duidelijk. Voor goede bekenden kun je “Best wishes,”, “Best regards,” of “Kind regards,” gebruiken. En bij geliefden of familie kan ook “Love,” of “Lots of love,” gebruikt worden.
Gebruik de juiste aanhef en afsluiter
Formele en informele brieven in het Engels kennen vaste regels. Weet je aan wie je de brief schrijft, begin dan met 'Dear Mr [naam]' of 'Dear Ms [naam]'. Je sluit dan af met 'Yours sincerely' of 'Kind regards'.
Een correcte, zakelijke groet hoeft niet overdreven formeel te zijn. De meest gebruikelijke slotgroet is: Met vriendelijke groet(en). Te formeel is een slotgroet als: Hoogachtend, of Met hoogachting. Te informeel is een slotgroet als: Groetjes, of Hartelijks.
Ondertekening. Wanneer je de ontvanger bij naam kent, kun je “Yours sincerely,”, “Sincerely” of “Best regards,” gebruiken, maar is dat niet het geval, dan schrijf je “Yours faithfully,”. Je handtekening schrijf je vervolgens na een witregel.
Begin een formele e-mail altijd met een toepasselijke aanhef. Je kunt de geadresseerde het beste bij zijn of haar naam noemen (als je die kent). De aanhef van een formele e-mail begint in principe altijd met 'Geachte...', gevolgd door de aanspreektitel (heer/mevrouw), de achternaam van de persoon en een komma.
Als afsluiting voor je sollicitatiebrief gebruik je 'Yours sincerely,' als bekend is aan wie je de brief schrijft. Indien het niet bekend is gebruik je 'Yours faithfully,'. Alleen het eerste woord krijgt bij de afsluiting een hoofdletter.
Alineastructuur. Geef uw tekst een heldere alineastructuur. Zet in een brief tussen de onderwerpsregel en de aanspreking twee witregels. Zet in een brief of een e-mail één witregel tussen de aanspreking en de eerste alinea, en één witregel tussen de laatste alinea en de slotgroet.
Het Engels kent voor het afsluiten van een zakelijke brief twee vormen, waar in het Nederlands Met vriendelijke groet in principe volstaat. Wanneer u de geadresseerde bij naam kent, gebruikt u Yours sincerely. Zo niet, dan gebruikt u Yours faithfully.
"Alvast bedankt," of "op voorhand bedankt," blijken dé manier om een antwoord los te krijgen. "Dankjewel," en "bedankt," prijkten op een mooie tweede plaats.
Een informele brief schrijven is gemakkelijker dan een formele brief, omdat er minder regels zijn om te volgen. Richt je brief gewoon aan de persoon aan wie je hem schrijft, vul in wat je wilt zeggen en zet onderaan je naam om de ontvanger te laten weten van wie hij afkomstig is.
Als een man in een bepaalde functie wordt aangeschreven, wordt de vorm mijnheer gebruikt. In lopende tekst is het gebruik van meneer en mijnheer heel gewoon. In een mondelinge aanspreking is meneer het gebruikelijke woord.
Een informele brief is een persoonlijke brief gericht naar bekenden of mensen die je op een informele wijze wilt benaderen.
Selecteer een overtuigend onderwerp voor je e-mail. Adresseer en begroet de ontvanger op een gepaste manier. Vermeld de belangrijkste informatie aan het begin. Structureer de inhoud op een compacte en overzichtelijke manier.
Je kunt een e-mail ook als cc (kopie) of bcc (blinde kopie) mailen. Het grote verschil tussen deze twee is dat in het eerste geval alle ontvangers zien aan wie de e-mail nog meer is gestuurd. Typ je alle contacten echter in het bcc-veld dan ziet de ontvanger alleen zijn eigen adres, vandaar de term 'blinde kopie'.