“Sinds 2018 is álle katoen dat we bij Monki gebruiken 100% duurzaam ingekocht. Verder bieden onze winkels ook kleding- en textielrecycling aan, worden al onze winkels en kantoren aangedreven door hernieuwbare energie en is ons uiteindelijke doel om klimaatpositief te worden”, aldus Jenny.
Grote kledingmerken als Zara, Bershka en Pull&Bear produceren vanaf 2025 kleding, die 100 procent gerecycled, duurzaam en organisch is. Daarnaast moet in 2020 het gebruik van plastic tassen wereldwijd in alle winkels zijn uitgebannen.
Honderdduizenden Oeigoeren zitten vast in 'heropvoedingskampen' en komen terecht op katoenplantages en -spinnerijen. En deze dwangarbeid wordt ingezet voor grote merken als Adidas, Tommy Hilfiger en Zara, en zelfs Patagonia.
Wat nog lang niet duurzaam genoeg is aan ONLY
Wat wel opvalt bij het onderzoek van RankABrand, is dat er geen cijfers te vinden zijn over het gebruik van duurzame energie zoals wind- en zonne-energie. Dat ze er gebruik van maken staat vast, maar in hoeverre ze dat doen is nergens te vinden.
Zeeman wil steeds meer kleding en textiel van duurzame materialen zoals biologisch katoen of gerecyclede materialen in de winkel. Daarom zijn we in 2014 lid geworden van het Better Cotton Initiative. In 2020 moet 10% van onze totale collectie uit duurzame materialen bestaan.
C&A maakt al 176 jaar betaalbare en aantrekkelijke kleding die overal verkrijgbaar is. Wij investeren in duurzaamheid omdat we geloven dat iedereen er goed uit mag zien en zich goed mag voelen in kleding die gemaakt is met respect voor mens en milieu. Dat zit in ons DNA.
De zogenaamde duurzaamheid van SHEIN bestaat uit het doneren van kleren aan organisaties met het oog ze niet op de vuilnisbelt te laten belanden. We zitten in een stroom waarin 70% van de kleding het amper een seizoen volhoudt. Bovendien wordt er heel vaak gekozen voor polyester.
Ook bij leveranciers van Boohoo.com in het Verenigd Koninkrijk zitten een aantal dingen niet pluis. Arbeiders zouden er werken in onveilige omstandigheden en zouden onder het minimumloon worden betaald. De fast fashion-bedrijven zelf besteden de productie vaak uit aan aannemers en onderaannemers.
H&M members worden beloond voor het maken van duurzamere keuzes. Verdien Conscious punten elke keer dat je een Conscious item koopt, je eigen tas meeneemt of textiel bij ons inlevert voor recycling.
Milieubeleid. Via haar bedrijfsmodel wil Bershka bijdragen aan een duurzame ontwikkeling van de samenleving en de omgeving die ons omringt. De betrokkenheid bij het milieu is opgenomen in de beleidsplannen van de Inditex Groep, en is te lezen op de website:www.inditex.com.
WIST JE DAT? We zijn een van de eerste internationale modeketens die in 2030 op grootschalige basis met hernieuwbare katoenteelt gaan werken. Dat doen we om de biodiversiteit te verbeteren, de gevolgen van klimaatverandering tegen te gaan en boeren een duurzamer levensonderhoud te geven.
Dit zijn onder meer Hugo Boss, Ralph Lauren en Max Mara. Die laatste twee geven dan ook geen enkele openheid over hun productieproces en beleid. ACNE, McGregor en Tommy Hilfiger lichten hun beleid voor arbeidsomstandigheden redelijk toe.
Veel internationale kledingmerken, waaronder H&M, C&A, Esprit, Marks & Spencer, GAP, VF Corporation en Kmart Australia, dragen bij aan deze situatie. Dit zijn belangrijke bevindingen van het rapport Branded Childhood dat vandaag wordt gepubliceerd door de Stop Kinderarbeid coalitie en SOMO.
Maakt het merk gebruik van duurzame materialen? Dit kun je gemakkelijk checken! Bekijk het label aan de binnenkant van een kledingstuk, of check de materiaalcompositie op de online productpagina. Vermijd over het algemeen altijd synthetische materialen en kies zo vaak mogelijk voor natuurlijk.
Onder meer Zeeman, HEMA en Wehkamp hebben het 'Convenant Duurzame Kleding & Textiel ondertekend. Onder eerlijke kleding wordt verstaan: een leefbaar loon voor arbeiders, een veilige en gezonde werkplek, vrijheid van vakvereniging, geen gedwongen arbeid en kinderarbeid en geen discriminatie op de werkvloer.
Goede kwaliteit flatteert/valt mooi om je lichaam. Kijk of je nergens fouten in de stof vindt en ga na of de stof goed aanvoelt. Kijk naar de naden, zomen en knoopsgaten. De naden moeten recht lopen en mogen geen losse draadjes bevatten.
De producten op webshops zoals SHEIN, Wish en AliExpress worden duurder. Dit heeft te maken met het nieuwe éénloketsysteem van de Europese Unie. Voorheen kocht je nog makkelijk een paar jurkjes, shirtjes en accessoires voor een klein prijsje, maar dat is sinds vandaag afgelopen.
Je spreekt het dus uit als 'she-in'. Toen de webshop in 2008 werd opgericht, heette het namelijk nog SheInside. In 2015 is de naam veranderd naar SHEIN, wat dus eigenlijk een afkorting is.
In de praktijk blijkt dat de SHEIN collecties niet in ethische omstandigheden gemaakt worden. In de onderzoeken van Public Eye worden er onveilige werksituaties gerapporteerd, lage lonen en veel overuren.
Bij Mango, zijn we op reis. We zijn toegewijd en streven ernaar duurzamere producten te ontwerpen, met meer milieuvriendelijke vezels en processen. We zijn toegewijd aan de circulaire economie, recycling en de vermindering van textielafval.
Het verdict van de duurzaamheidsexpert: 'Met 18 % in de Transparency Index is Mango de slechtste leerling van de klas.
Eerlijke kleding is kleding die wordt geproduceerd met respect voor mens en milieu. Dit betekent: goede arbeidsomstandigheden, een redelijke vergoeding voor de arbeid, geen kinderarbeid, en gebruik van producten die het milieu zo min mogelijk schaden. Ook tweedehands kleding valt onder eerlijke kleding.