De rederij Royal Caribbean heeft de Oasis of the Seas te water gelaten. Het gaat om het duurste cruiseschip dat ooit is gemaakt. Het schip heeft 1,4miljard dollar gekost - net geen miljard euro - gekost en er is vijf jaar aan gewerkt.
Zie jij jezelf er al overnachten? Helaas is de suite niet voor iedereen weggelegd. Hij gaat namelijk minimaal 10.000 euro per nacht kosten.
Het schip, dat 422 miljoen dollar kostte, maakt deel uit van de vijf schepen tellende vloot van Regent Seven Seas Cruises, een cruisemaatschappij die zich richt op luxe.
Wat is inbegrepen bij mijn cruise? In de meeste gevallen is het ontbijt, lunch en diner in de buffet- en hoofdrestaurants inbegrepen. Daarnaast kun je vaak koffie, thee en frisdranken halen tijdens de openingstijden van deze restaurants. Daarbij zijn diverse activiteiten, entertainment en de havengelden inbegrepen.
Het Disney Dream cruiseschip heeft het allemaal en nog veel meer! Je zult je hier niet snel vervelen tijdens een vakantie. De Disney Dream heeft daarom ook al meerdere awards gewonnen als beste cruiseschip ter wereld.
Maar wat verdient een kapitein op een cruiseschip? Hij blijft ten allen tijde verantwoordelijk voor het schip en alle opvarenden en kan daarvoor dus rekenen op een mooi loon: ongeveer 10.000 $ (9.180 €) per maand.
Het brandstofverbruik in rust wordt geschat op ongeveer 700 liter per uur. De olietank bevat genoeg brandstof voor zo'n 12 dagen varen. Cruiseschepen halen snelheden tot ongeveer 30 knopen, dat is ruim 55 kilometer per uur.
In de periode 2010 tot 2019 zijn er wereldwijd 39 bulkcarriers verloren gegaan, waarbij 173 zeevarenden het leven hebben verloren. Dat blijkt uit het Bulk Carrier Casualty Report 2019 van brancheorganisatie Intercargo.
De 119 dagen durende wereldcruise van MSC Cruises met de MSC Poesia in 2023 is te boeken vanaf ongeveer 13.000 euro per persoon, voor een binnenhut. Andere cruisemaatschappijen maken kortere wereldcruises van ongeveer 80 dagen en rekenen daarvoor ruim 9.000 euro per persoon.
De kosten van een nieuw schip liggen in de miljoenen dollars. Een schip van 140.000 brutoton voor 2500-3000 passagiers kost gerust $900 miljoen. Opvallend is dat rederijen, vanwege kosten overwegingen, vrijwel altijd een aantal schepen bestellen die er het zelfde uitzien.
Symphony of the Seas Cruises
Met een lengte van 362 meter en een breedte van 47 meter is de Symphony of the Seas van Royal Caribbean het grootste cruiseschip ter wereld. Zij brengt u naar de indrukwekkende bestemmingen aan de Middellandse Zee en het Caribisch gebied.
Royal Caribbean International is zeker één van de meest innovatieve rederijen ter wereld. De rederij beschikt over 25 prachtige, grote schepen die in totaal meer dan 150 verschillende havens aandoen.
Met een capaciteit van ruim 6.000 passagiers en meer dan 2.000 crewleden is Harmony of the Seas het grootste cruiseschip ter wereld. Sommige cruise-fans vragen zich af of het schip van de Amerikaanse rederij Royal Caribbean International niet een stapje te ver gaat.
Een vliegreis belast het milieu maar liefst 7 tot 11 keer zoveel als dezelfde reis per trein. Het verschil is het grootst op een korte reisafstand (minder dan 700 kilometer). Verder draagt een vliegreis 2 tot 4 keer zoveel bij aan het broeikaseffect als dezelfde reis per auto.
De maximale diepgang (de diepgang van een vaartuig geeft aan hoe diep het in het water ligt. Het is de verticale afstand tussen de waterlijn en het laagste vaste punt) bedraagt 8,8 meter.
De boot wordt in gang gehouden door vier motoren van elk 7500 PK. Hierdoor ligt de gemiddelde snelheid op zo'n 22 knopen, wat neerkomt op ruim 40 km/u.
Het salaris van een Piloot is afhankelijk van de werkgever, de verantwoordelijkheid en de ervaring. Een beginnend Piloot verdient bijvoorbeeld zo'n €3200 tot €4500 netto per maand, maar een ervaren gezagvoerder kan bij sommige airlines tot ongeveer 250.000 euro per jaar verdienen, afhankelijk van zijn rang en functie.
Het salaris van een Stuurman zeevaart begint bij € 2.600 per maand. Het beroep Stuurman zeevaart is onderdeel van de beroepsfamilie Leidinggevenden zeevaart. Het salaris van Leidinggevenden zeevaart ligt gemiddeld op € 5.300 bruto per maand.
Hoewel sommige loodsen een startsalaris hebben van 2100 euro per maand, ligt het gemiddelde boven de 2300 per maand. De meeste loodsen groeien door richting de 3100 euro per maand, maar bij dit beroep is zeer goed zichtbaar dat goed functioneren beloont: sommige loodsen verdienen ook gewoon tussen de 3500 en de 4000.
Offshore constructieschepen. Het grootste schip ter wereld is het offshore constructieschip de 'Pioneering Spirit' van rederij Allseas. De supercatamaran heeft een lengte van 382 m en een breedte van 123 m, even groot als twee supertankers en in oppervlakte gelijk aan acht voetbalvelden.
De vloot bestaat uit veertienhoogwaardige schepen en zijn het hele jaar door actief in verschillende vaargebieden. De schepen zijn ontworpen om te ontspannen en te genieten van de reis. AIDA richt zich vooral op gezinnen, maar ook ouderen zijn zeer welkom aan boord van de schepen.
Een ander nadeel is dat de schepen zo'n 20 tot 25 jaar meegaan. Voor de uitbaters van de cruiseschepen goed nieuws, want zij kunnen lang van de schepen gebruik maken.