De orders zijn opgedroogd. Donderdag kondigde Airbus aan met de productie van de A380 te stoppen. De laatste levering is in 2021. Met een prijskaartje van ruim 300 miljoen euro per stuk is het een van de duurste vliegtuigen die ooit gebouwd is.
Wat kost een A380? Volgens de catalogus van Airbus is hij te koop vanaf 380 miljoen euro.
De uitbraak van het coronavirus, eind 2019 in China en in maart vorig jaar in het Westen, hebben het afscheid van de A380 versneld. Luchtvaartmaatschappijen die vrijwel al hun reizigers kwijtraakten, zagen geen emplooi meer voor het vliegtuig, dat gemiddeld 550 passagiers kan vervoeren.
Een 'gewone' 737-800 kost volgens de prijslijst van Boeing 89,1 miljoen euro. De in grootte vergelijkbare 737 MAX 8, die nog in ontwikkeling is en naar verwachting vanaf 2017 kan worden geleverd, staat voor 100,5 miljoen euro in de catalogus.
Een normale Boeing 747-8i biedt voldoende ruimte voor 450 passagiers en kost ongeveer 350 miljoen euro.
Volgens de fabrikant kost de nieuwe Boeing 787-9 ongeveer 250 miljoen dollar per stuk. Daar krijg je dan een lege kist voor, die je naar wens kunt invullen. 250 miljoen is misschien veel geld, maar dan heb je ook wat: de ramen zijn 30 procent groter dan in vergelijkbare vliegtuigen.
Vlieg je liever in nog meer luxe naar Dubai? Ook de Business Class en First class tickets zijn in de aanbieding. Al zou je dat niet zo snel denken met prijzen van 1880 euro per persoon voor een business class ticket en 4380 euro voor een first class ticket.
Uiteraard hangt daar een behoorlijk prijskaartje aan. Normaal al snel zo'n €7.000 – €8.000 voor een ticket naar een verre bestemming.
Meer A380's in gebruik
Steeds meer maatschappijen nemen hun Airbus A380's weer in gebruik. In de afgelopen weken deden British Airways, Singapore Airlines en Qatar Airways dat al. Veruit de grootste gebruiker van dit type blijft Emirates, dat sinds eind oktober ook weer dagelijks met de A380 naar Schiphol komt.
Dit is de vernieuwde Airbus A330 – een toestel van € 250 miljoen dat meer dan 13.000 kilometer kan vliegen.
In een typische vlucht van 9 uur legt het vliegtuig een kleine 9000 kilometer af, en gebruikt het iets meer dan 65.000 kilo brandstof. Dit komt dus neer op een verbruik van 7,22 kilo (9 liter) per kilometer, of 0,25 kilo (0,030 liter) per passagier per kilometer. iets beter dan 32 kilometer per liter per persoon dus.
Dit luxe zakenvliegtuig kost een kleine 10 miljoen en is voor het eerst in Brabant | Cranendonck, Heeze-Leende | ed.nl.
Als je het doet, doe je het goed. Mocht je het échte werk willen zien zijn er jets beschikbaar vanaf een schamele €2.000.000. En als dat zelfs nog te min is, dan kun je ook gaan voor de een van de allerduurste modellen. Misschien een probleempje: er moet dan wel €50 miljoen op je rekening staan.
De prijs van First Class vliegen
Over het algemeen zijn first class vluchten vaak 2 keer, soms 3 keer en soms wel 4 keer zo duur. Als we uitgaan van een gemiddelde vlucht die zo'n 600 euro zou kosten, kun je gemiddeld concluderen dat deze vlucht met first class zo'n 1300 tot 1600 euro zal kosten.
Business Class vliegen biedt een zakenreiziger dus veel verschillende voordelen. Het vliegticket kost uiteraard meer dan een ticket voor de Economy Class. Maar de zakenreiziger krijgt er veel flexibiliteit, tijdsbesparing op de luchthaven, mogelijkheid tot netwerken en extra comfort voor terug.
Hetzelfde ticket in businessclass kost € 1496 (excl. tax). Dus voor een meerprijs van € 861 reis je zowel heen als terug in businessclass met alle genoemde voordelen van KLM. Toch het overwegen waard!
440.000.000 euro voor het duurste vliegtuig ter wereld (!)
Het duurste vliegtuig dat er momenteel op de wereld is is de Airbus A380. Dit vliegtuig is het duurste, maar tevens het grootste passagiersvliegtuig dat er momenteel bestaat op de wereld. Het vliegtuig is tevens de bestellen in een VIP-uitvoering.
Als je uitgaat van bijvoorbeeld vijf vluchten per dag en een toestel 365 dagen per jaar vliegt, dan ben je ruim 26 jaar verder voordat die bovengrens is bereikt. “Als je een vliegtuig als de A320 intensief gebruikt, dan vlieg je misschien wel tien uur per dag. En dan is de levensduur zo'n vijftien jaar.
Helaas is het aantal airlines dat met de 747 vliegt sinds vorig jaar gedaald van tien naar nog maar zes. De meeste kans op een vlucht in de 747 heb je op routes van of naar Azië. Ook in Europa zijn er nog twee Boeing 747 maatschappijen.
Straalvliegtuigen hebben gewoonlijk een luchtsnelheid nodig van 130-155 knopen (250–290 km/h); lichtere vliegtuigen zoals de Cessna 150 hebben genoeg aan 55 knopen (100 km/h), terwijl ultralights met een nog lagere snelheid af kunnen.
Het herbergt een brandstofslang, regelt de druk van de brandstof uit het hydrant en filtert de kerosine. En er zit een lift op, want de brandstoftank van grote types vliegtuigen bevindt zich op grote hoogte, onder de vleugel.