Een zoekwoorden onderzoek of keyword research is de eerste stap voor een succesvolle SEO- en SEA-strategie. Met een zoekwoorden onderzoek kan achterhaald worden welke zoekwoorden mensen gebruiken als ze in een zoekmachine zoeken naar producten en diensten uit een branche.
Een hele korte zoekwoordenonderzoek die ik vaak doe bij keyword mapping kost ongeveer 10-15 minuten per zoekwoord.
In een zoekwoord analyse ga je op zoek naar belangrijke termen die worden gebruikt wanneer mensen zoeken naar jouw product of dienst. Het belangrijkste doel hierbij is dat je de beste woorden vindt, welke het meest relevant zijn en waar niet al te veel concurrentie op zit.
Wanneer jij een zoekterm invoert, scannen zogenoemde 'spiders' of 'bots' supersnel alle pagina's op bruikbare inhoud. Dit noemt men 'crawling'. Tijdens het crawlen maakt de spider een kopie van de pagina en voegt hij de URL aan de zoekindex toe.
Een zoekterm is een woord of woordgroep die een persoon opgeeft als degene zoekt op Google of een van de sites in ons zoeknetwerk. Een zoekwoord is een woord of een woordgroep die Google Ads-adverteerders kunnen toevoegen aan een advertentiegroep zodat uw advertenties de juiste doelgroep targeten.
Zoekwoorden via tools
gebruik maken van de Zoekwoordplanner van Google Ads waar je verschillende zoekwoorden (maximum tien per zoekopdracht) kan invullen. Aan de hand van deze tien gegeven zoekwoorden toont deze tool het zoekvolume, het concurrentieniveau en het CPC bod voor die zoekwoorden.
Waarom een zoekwoorden analyse
Haal optimaal rendement uit het schrijven van teksten, doordat je daadwerkelijk je tekst voor organisch verkeer kan optimaliseren. Verzeker jezelf van bezoekers voor de korte en lange termijn door inzicht te krijgen in de zoek trends in Google. Krijg meer inzicht in je concurrentie.
Gebruik rond de 3% aantal keer het zoekwoord per pagina.
Je kunt dus niet zeggen, gebruik het keyword 6x in je tekst, maar kijk naar de hoeveelheid tekst en gebruik met mate (rond de 3%).
Binnen de SEO wereld zal je veel verschillende en uiteenlopende inschattingen krijgen voor hoe lang het duurt om SEO resultaat te behalen. Vaak is er pas resultaat binnen 6 tot 12 maanden. Het kan soms lastig zijn een SEO bureau te vertrouwen, terwijl het lang duurt voordat je resultaat ziet.
Long tail zoekwoorden zijn specifiek en vaak een stuk langer dan de korte zoektermen met hoge maandelijkse zoekvolumes. Long tail is een term die in SEO vaak gebruikt wordt, maar daarnaast ook bij Google Ads, omdat bij dit advertentieplatform geadverteerd wordt op zoekwoorden.
Zoekmachines hechten onder andere veel waarde aan snelheid, unieke inhoud van uw website, en juiste codering van uw webteksten. Dat betekent dat uw website zowel technisch als inhoudelijk op orde moet zijn.
Om vindbaar te worden in Google, moet je je website optimaliseren. Dit heet zoekmachineoptimalisatie of SEO. Je kunt je website optimaliseren op drie gebieden: content, techniek en autoriteit. Het is ontzettend belangrijk om steeds weer aan deze drie pijlers te blijven werken en dat lijkt in eerste instantie veel.
De Google zoekwoorden tool
De bekendste zoekwoorden tool is die van Google, de zoekwoordplanner. Deze tool is gratis.
Gebruik hiervoor de Google Keyword tool of een andere variant, maar zorg dat je de plaats of regio meeneemt in je zoekopdracht. Filter op Nederlands en zoek alleen binnen Nederlandse zoekresultaten. Gebruik deze termen vaker in je content zodat Google je beter weet te vinden.
Of een zoekwoord interessant is, wordt bepaald op basis van: Zoekfrequentie; hoe vaak wordt er op dat zoekwoord gezocht. Concurrentie; het aantal concurrentie en de intensiteit. Relevantie; hoe relevant is dat zoekwoord voor jou en voor de desbetreffende pagina.
Een zoekterm is een enkel woord (zoekwoord), woordcombinatie of zin die wordt ingevoerd in de zoekbalk van een zoekmachine. Vaak gaat het om meerdere woorden, waaruit al een bepaalde intentie kan worden opgemaakt.
Een zoekopdracht is het woord of de combinatie van woorden die door een persoon wordt ingevoerd in het zoekveld. Wanneer iemand op zoek is naar informatie over een specifiek onderwerp, dan zal deze persoon een zoekopdracht ingeven.
Woordgroep: als de tekst van uw zoekwoordgroep een komma, tab of regeleinde bevat, gebruikt u """drievoudige aanhalingstekens""" om het zoeken op woordgroep aan te duiden.
Met de 'short tail' wordt het zwarte stuk van de curve bedoeld. Als je de curve ziet als een staart van bijv. een kat dan is dat het eerste stukje van de staart. Het zijn de zoekopdrachten van 1, 2 en 3 keywords zoals "schoenen" en "mannen schoenen".
Het grote voordeel van long tail zoekwoorden is dat ze heel specifiek zijn. Dit betekent dat je bezoekers heel gericht binnen komen en dat ze daadwerkelijk op zoek zijn naar jouw product of dienst. Dit zorgt voor een hogere conversie. De verdeling van short tail- en long tail zoekopdrachten is 30/70 procent.
De long tail is de benaming voor een verschijnsel dat vooral door de opkomst van het internet in opkomst is geraakt. Marketing is vaak gericht op populaire producten en media met een groot publiek. Bij de long tail is de optelsom van minder populaire artikelen en begrippen echter in de meerderheid.