De haven is 380 meter lang en tussen de 95 en 200 meter breed. De diepte varieert tussen de 4,50 en 5,75 meter. Rondom de haven ligt wat verouderde industrie en een slachthuis.
Tot de jaren 90 deed de Waalhaven dienst als overslaghaven van met name massagoed en containers. Het was indertijd een overslagplaats voor Lash-schepen. De bakken die er nu nog liggen worden voornamelijk gebruikt voor opslag.
De Eurogeul of Euro-Maasgeul, het laatste stuk wordt Maasgeul genoemd, is een gegraven vaargeul op de Noordzee die toegang verschaft tot de haven van Rotterdam. De Eurogeul heeft een lengte van 25 zeemijl (45,65 kilometer), de Maasgeul heeft een lengte van 6 zeemijl (11,35 kilometer). De diepte van beide is 23 meter.
Het Havenbedrijf Rotterdam is een niet-beursgenoteerde naamloze vennootschap. De aandelen van het Havenbedrijf Rotterdam worden gehouden door de gemeente Rotterdam (circa 70%) en de Nederlandse Staat (circa 30%).
Het zand van Rijnhaven is gebruikt voor de aanleg van de omliggende woonwijken. Rijnhaven is daarom veel dieper (8 meter diep) dan de Oude Rijn (2,5 meter diep).
In de Botlek gaat de nautisch gegarandeerde diepte van -/- 14,5 naar -/- 15,90 m. Op de Nieuwe Waterweg wordt het eerste gedeelte vanaf Hoek van Holland verdiept van -/- 15 naar -/-16,20 m tot Maassluis. Het tweede gedeelte tot de Beneluxtunnel krijgt een gegarandeerde diepgang van -/- 16,40 m.
Een eigen monster van Loch Ness
Hij gokt dat het 'ding' in de Rijnhaven een meerval is, de grootste vis die in de Nederlandse wateren voorkomt. Volgens het Havenbedrijf gaat het mogelijk om een grote steur. Twee weken na de eerste waarneming is er nog steeds geen eenduidige verklaring voor het mysterie.
De haven in Shanghai (China) heeft meer dan 42 miljoen teu doorgevoerd in 2018 en is daarmee de grootste.
Feiten en cijfers
(Port of Rotterdam, sd) Met deze cijfers mag Rotterdam zich 'de 10e haven van de wereld' noemen en zelfs de allergrootste binnen Europa. In totaal werd er in 2017 ruim 21 miljard euro verdiend, meer dan 3 procent van het totaal binnen Nederland.
De MSC Gülsün ligt 14 à 15 meter in het water. In Rotterdam kunnen we schepen tot 20 meter diep aan."
Het Havenbedrijf heeft de 400 meter diepzeekade aangelegd, met een diepte van 16,50 meter.
Een normaal containerschip dat aanmeert in de haven van Antwerpen heeft een diepgang van 15,50 meter, maar de haven wil graag grotere containerschepen kunnen ontvangen.
De grootste haven ter wereld
Rotterdam is in 1962 New York voorbijgestreefd als grootste haven ter wereld.
Historie. De eerste steiger van de Oude Haven zou al rond 1350 zijn aangelegd en daarmee is het de oudste haven van Rotterdam. In het Oude Haven gebied vinden we tevens een niet te missen historische attractie: het Witte Huis, de eerste wolkenkrabber van Europa.
Het (voorlopig) grootste containerschip ter wereld, de Ever Alot, is aangekomen in de haven van Rotterdam. Het schip van bijna 400 meter lang en 61,5 meter breed kan maximaal 24.004 containers van 20 voet (ongeveer 6 meter) vervoeren.
15 miljoenste
Het Havenbedrijf heeft – op basis van gemiddelde volumes per dag - berekend dat de jubilerende container vandaag zal arriveren. Veel exacter is het niet te bepalen. Er liggen tien tot vijftien containerschepen tegelijk te laden of lossen.
Salaris Havenmedewerker
Een Havenmedewerker in Nederland verdient gemiddeld € 2.200 bruto per maand. Salarissen variëren van € 1.870 (laag) tot € 2.530 (hoog).
Nederlandse Zeehavens
In Nederland is Rotterdam verantwoordelijk voor iets meer dan de helft van de overslag. Overige havenregio's zijn de havens aan het Noordzeekanaal, de Scheldebekkens en de Noordelijke zeehavens Den Helder, Harlingen, Delfzijl en de Eemshaven.
De Marokkaanse haven Tanger Med is groter dan Port Said in Egypte en de haven van Durban in Zuid-Afrika en komt wereldwijd op de vijfenveertigste plaats.
Na de werkzaamheden kunnen grotere schepen met een diepgang van 13,1 meter de haven, bij laag water, in- en uitvaren. De huidige toegestane diepgang ligt op 11,9 meter.
Berg grind
Kees Moeliker, de baas van het Natuurhistorisch Museum in Rotterdam, vertelde vorige week aan het AD dat hij vermoedde dat het ding een steiger was die vastzat aan de bodem. Zijn gok was nog niet zo heel slecht. Het mysterieuze monster blijkt gewoon een grote berg grind te zijn.
Is monster in de Rijnhaven gewoon een ordinaire berg grind? Rotterdam - Volgens ad.nl is het mysterie rond het monster in de Rijnhaven opgelost. 'Rijnie' is gewoon een berg grind in het water, zo vertelt een kraanmachinist van Boskalis aan onze collega's.
Stoffen in de bron
Wij maken drinkwater van rivier- en grondwater. In de lucht, de bodem en het water komen stoffen terecht afkomstig uit afvalstromen van consument en industrie. Denk bijvoorbeeld aan medicijnresten en bestrijdingsmiddelen.