Deze tunnel is maar liefst 57 kilometer lang en ligt op 2,300 meter diepte.
Diep in de tunnel lopen de temperaturen vaak hoog op, tussen 30 en 40 graden Celsius. Dit komt door de aardwarmte, hoe meer berg er boven de tunnel zit, hoe hoger de temperatuur stijgt. In de basistunnel (spoortunnel) komen zelfs temperaturen tussen 40 en 50 graden Celsius voor.
De weg is behoorlijk uitgebouwd en daarmee een geschikt alternatief, vooral voor personenauto's. Afhankelijk van de drukte voor de tunnel kan men het beste afrit 39 nemen of in het geval van grote drukte al afrit 38. Afrit 40 ligt direct voor de tunnelingang, als men daar al is, is de route door de tunnel het snelst.
In Noorwegen ligt al de langste autotunnel ter wereld, de Lærdalstunnelen (24,5 km). Hij zal worden ingehaald door een tunnel van 26,7 km die nu wordt gebouwd en tot 392 m onder de zeespiegel van de Atlantische Oceaan daalt. De Boknafjordtunnelen zal ook de diepste onderwatertunnel ter wereld worden.
De bouw van de tunnel duurde zeventien jaar en kostte zo'n 11 miljard euro. Op sommige plaatsen ligt de tunnel 2300 meter onder het aardoppervlak. De Gotthard-basistunnel maakt treinreizen door Zwitserland een stuk korter.
De tunnel- en spoorwegbouw specialisten van Heitkamp Construction Swiss GmbH hebben 's werelds langste en diepste tunnel gebouwd: de Gotthard Base Tunnel. Deze tunnel is maar liefst 57 kilometer lang en ligt op 2,300 meter diepte.
Dit zijn de tolkosten voor de Gotthardtunnel
Voor de autosnelwegen in Zwitserland is een tolvignet (CHF40 vignet) verplicht. Dit vignet kost 40 zwitserse frank oftewel ca.42 euro. Hiermee kun je ook door de Gotthardtunnel rijden.
Als je door Zwitserland naar Italië of sommige andere Europese landen wilt rijden, moet je in veel gevallen door de Gotthardtunnel. De in 1980 geopende tunnel is een belangrijke verbinding van West-Europa naar Italië.
Kokervorming kunstwerk waarmee een (spoor)weg of leiding door een hindernis, of daar onderdoor wordt gevoerd. Tunnels voor het verkeer zijn al heel oud. Zo is bekend dat rond 2160 voor Christus de oudst bekende verkeerstunnel ter wereld werd gegraven onder de Eufraat door in Babylonië.
De beste tijd om door de Gotthardtunnel in Zwitserland te rijden is tijdens de daluren, meestal vroeg in de ochtend of laat in de avond. Dit kan verkeersdrukte en lange wachttijden, die gebruikelijk zijn tijdens de drukke zomermaanden en vakantieperiodes, helpen voorkomen.
Vanwege werkzaamheden is de Sint Gotthardtunnel op de volgende data 's nachts gesloten: van 20 – 24 juni, 27 juni – 1 juli; 12 – 16 september, 19 – 23 september, 26 – 30 september, 3 – 5 oktober 2022 tussen 20.00 en 05.00 uur.
De Gotthard-spoortunnel is sinds 10 augustus dicht voor passagierstreinen. Dat is vanwege de ontsporing van een trein. Passagierstreinen worden over de pas geleid.
De 15.003 meter lange tunnel bestaat uit een enkele tunnelbuis met twee sporen en loopt tussen het dorp Göschenen, gelegen in het kanton Uri en het dorp Airolo, gelegen in het kanton Tessin. De tunnel werd in 1882 geopend.
Wachttijd Gotthardtunnel 2023: file door drukte en dosering
In de zomer is drukte en dus file bij de Gotthardtunnel nauwelijks te vermijden. De vuistregel voor de wachttijd bij de Gotthardtunnel is 15 minuten per kilometer file, maar kan in werkelijkheid langer zijn.
De 16 kilometer lange Gotthard-tunnel is de belangrijkste verbinding door de Alpen. Elk jaar gaan er meer dan 5 miljoen auto's en bijna 1 miljoen vrachtwagens door de tunnelbuis.
De Gotthardtunnel heeft nog altijd enkel 1 rijbaan in elke richting. Hierdoor ontstaan er grote opstoppingen in de vakantie periode's. De wachttijd bij de tunnel kan soms wel oplopen tot 5 uur!
De route naar Italië via de Fréjustunnel is de snelste. Op drukke dagen kan het verschil met de Gotthardtunnel oplopen tot drie kwartier. Deze route is echter ook de op één na duurste. De goedkoopste manier om naar Italië te rijden is nog steeds via de Gotthardtunnel.
Via Zwitserland of Oostenrijk naar Italië? Of je het beste via Zwitserland of Oostenrijk naar Italië kunt rijden, is afhankelijk van je bestemming. Ga je naar het Comomeer of het Lago Maggiore, dan rijd je het beste via Zwitserland. Dat geldt ook voor Toscane en Umbrië.
De Gotthard-wegtunnel is een Zwitserse autotunnel die het dorp Göschenen gelegen in het kanton Uri verbindt met het dorp Airolo gelegen in het kanton Ticino. De tunnel loopt door het Gotthardmassief onder de Gotthardpas.
De Kanaaltunnel, ook bekend als de Eurotunnel, verbindt het Verenigd Koninkrijk met Frankrijk en is een ware prestatie van ingenieurskunst. Met een lengte van meer dan 50 kilometer, waarvan ongeveer 37 kilometer onder het Kanaal zelf ligt, is het de langste tunnel in Europa en een van de drukste ter wereld.
De nieuwe Gotthardpas is gewoon een autoweg met weinig bochten die met 12% omhoog gaat. Sterke caravantrekkers rijden probleemloos met losse auto's (70/80km p.u) mee omhoog.
De schade door de ontsporing is groot. In totaal moet er 8 kilometer aan spoor vernieuwd worden waarbij er 20.000 betonnen dwarsliggers vervangen moeten worden. Naar alle verwachting zal de tunnel pas begin 2024 weer gedeeltelijk operationeel zijn.