Je kunt autoschade claimen door contact op te nemen met je verzekeraar. Zij vragen je dan om een schadeformulier in te vullen en op te sturen. Lees meer informatie over het claimen van schade op onze pagina: Ik heb schade veroorzaakt, wat nu?
Met een schadeclaim maakt u aanspraak op een schadevergoeding, wanneer u materiële en immateriële schade heeft geleden. U kunt een schadeclaim indienen bij uw verzekeraar of bij degene die de schade heeft veroorzaakt. De schadeclaim is bedoeld om herstel, eventuele toekomstige kosten en emotioneel leed te compenseren.
Bekijk of de ander aansprakelijk is voor uw schade
U kunt alleen om schadevergoeding vragen als uw schade de schuld is van de andere partij. Dit betekent dat u schade heeft omdat de ander iets deed. Of omdat deze persoon iets juist niet deed.
Als een partij schadeplichtig is, kunt u een schadevergoeding eisen. Dit kan zonder procedure (als een wederpartij aansprakelijkheid erkent) en anders via een civiele procedure bij de rechtbank. U kunt dan bij de rechtbank een verzoek tot schadevergoeding indienen.
Tussen de schadeveroorzakende gebeurtenis en de schade moet een causaal verband bestaan. Dit houdt in dat er een oorzakelijk verband bestaat tussen de schade en de gebeurtenis; alleen de schade veroorzaakt (direct of indirect) door de gebeurtenis komt voor vergoeding in aanmerking.
Is er sprake van gering letsel, dan heeft u recht op een schadevergoeding tot een maximum van 2.000 euro. Onder gering letsel vallen onder andere de volgende voorbeelden: kleine botbreuken, een lichte hersenschudding, kneuzingen, schaafwonden of andere kleine vleeswonden.
Wanneer er sprake is van gering letsel, heeft het slachtoffer doorgaans recht op een schadevergoeding tot 2.000 euro. Er is sprake van gering letsel in geval van een lichte hersenschudding, kneuzingen of kleine vleeswonden. Wanneer er sprake is van licht letsel, kan de schadevergoeding oplopen tot 3.500 euro.
Het aansprakelijk stellen voor schade doet u per aangetekende brief. In deze brief stelt u de de tegenpartij aansprakelijk is voor alle schade. Hierbij vermeld u alle schadeposten en deelt u mee dat alle mogelijk schade die nog volgt daaraan toegevoegd dienen te worden.
Als je schade claimt, onderzoekt de verzekeraar wie schuldig is, wat voor dekking je hebt en hoe hoog het schadebedrag is. Kan de verzekeraar de schade niet op iemand anders verhalen? Dan vergoeden zij het schadebedrag, maar val je terug in schadevrije jaren.
In het algemeen heeft u 5 jaar de tijd om uw schade te claimen. De verjaringstermijn van 5 jaar begint te lopen vanaf het moment dat de schade bij u bekend is. Het is daarom van belang dat er zo snel mogelijk iemand aansprakelijk wordt gesteld.
Dus je meubels, gordijnen, zwevende parketvloer. Maar ook waardevolle spullen zoals sieraden, tv's of camera's. Veel inboedelverzekeringen dekken niet alleen schade in huis, maar bijvoorbeeld ook diefstal van tuinmeubelen, tuingereedschap, vlaggenstokken en wasgoed in de tuin of op het balkon.
De voorzijde van het schadeformulier bevat alle noodzakelijke informatie: de omvang van de schade, het ontstaan, kentekens, de naam en adres- en verzekeringsgegevens van de beide partijen. Ter plaatse van de aanrijding hoef je alleen de voorzijde in te vullen.
Het claimen van één of twee schades is vaak geen probleem. Iedereen kan wel eens schade rijden. Wanneer je meerdere schades claimt in een korte periode, dan kan de verzekeraar een waarschuwing geven. Je ontvangt dan een waarschuwingsbrief.
Gedragsregel 7 van de Gedragscode Behandeling Letselschade luidt: Binnen 14 dagen uitkeren. De verzekeraar keert aan de benadeelde de schade uit die is verschenen en door haar is erkend, dan wel tussen partijen definitief is vastgesteld. Dit gebeurt binnen 14 dagen na de erkenning of de definitieve vaststelling.
Ben je het niet eens met de tegenpartij, probeer dan met getuigen te komen bij de verzekeraar. Maak ook zoveel mogelijk foto's van de schade en de situatie. Kom je er niet uit, vraag juridische hulp of schakel je rechtsbijstandverzekeraar in.
Eigenlijk is het antwoord simpel: U hebt recht op een schadevergoeding als iemand u letselschade toebrengt. Dan dient hij/zij de geleden en de nog te lijden schade te vergoeden, zowel materieel als immaterieel. Dit is in de Nederlandse Wet geregeld. In dat geval heeft u dus recht op een schadevergoeding.
Hiervan is bijvoorbeeld sprake bij beschadiging van uw eigendommen (bijvoorbeeld auto, fiets of kleding) maar ook misgelopen inkomen, kosten voor het ziekenhuis, reiskosten, huishoudelijke hulp en dergelijke. Behalve de direct zichtbare schade, zoals beschadigingen aan spullen, kunnen er ook nog andere kosten zijn.
Immateriële schade is alle psychische-, emotionele- en geestelijke schade door pijn, verdriet of verminderde levensvreugde als gevolg van een ongeval. Het wordt ook wel emotionele schade of psychische schade genoemd.
Schade is het nadelige gevolg, zowel materieel als immaterieel, van een gebeurtenis. De omvang van de schade, het nadeel, kan uitgedrukt worden als het verschil tussen de waarde in de hypothetische situatie waarin de gebeurtenis zich niet heeft voorgedaan en de waarde in de werkelijke situatie.
U kunt het verzoek om schadevergoeding vóór de strafzaak indienen bij de officier van justitie. Gebruik daarvoor het formulier Verzoek tot schadevergoeding. U krijgt dit formulier van het Openbaar Ministerie (OM).
Schadevergoeding wanprestatie
De schadevergoedingsplicht bij wanprestatie is ook gebaseerd op wetsartikel 6:74 BW. De schade die ontstaat door de wanprestatie moet vergoed worden. Tussen de wanprestatie en de schade moet een causaal verband bestaan. De schade moet het rechtstreekse gevolg zijn van de wanprestatie.
Smartengeld is de vergoeding die u krijgt voor de immateriële schade die heeft opgelopen na een ongeval. Het is dus een vorm van schadevergoeding. Dit is niet (direct) zichtbare schade of niet concreet in geld waardeerbare schade.