Normaalspoor. Verreweg de meest voorkomende spoorwijdte is 1435 mm. Omdat deze maat voor 60% van de spoorwegen wereldwijd geldt, spreekt men van normaalspoor. In Groot-Brittannië is deze wijdte al in 1829 gekozen (destijds 4 foot 8,5 inch) voor een van de eerste stoomtreindiensten.
Rijtuigen en bakken van treinstellen zijn gemiddeld 25 meter lang. Hier heeft de NS er ongeveer 2775 van.
Spoorwijdte is de afstand tussen de twee spoorstaven, gemeten tussen de binnenkanten van de koppen van de rails. Is deze afstand 1435 mm, dan spreekt men van normaalspoor, anders van breedspoor of smalspoor. Smalspoor wordt vaak gebruikt in bergachtige gebieden.
Russisch breedspoor
Men koos voor een spoorwijdte van 1524 mm (5 Engelse voet) om te verhinderen dat het Russische spoorwegnet bij een verovering gebruikt kon worden. Het verschil van slechts 89 mm bleek meer een economisch en technisch nadeel, en nauwelijks een werkzame verdedigingsmaatregel.
Deze wielen zijn van ijzer en aan de binnenkant van het wiel steekt nog een stuk wiel uit. Dit noemen ze een "flens" en die zorgt ervoor dat de trein op de rails blijft. Een trein heeft geen stuur en is dus onbestuurbaar.
De stenen vormen het ballastbed waarin de betonnen of houten dwarsliggers (spoorbielzen) liggen. Daarop liggen de spoorstaven waar de trein overheen rijdt. De stenen zorgen ervoor dat spoor in een rechte lijn blijft liggen, dempen trillingen en voeren overtollig regenwater af.
Het beste antwoord. Bij sommige typen materieel kan het wel, bij andere typen niet. Ook als het bij een bepaald type materieel normaal gesproken wel kan, heb je kans dat je net een trein treft waar ze extra meetapparatuur onder hebben gehangen.
Een machinist is de bestuurder van een trein. In België wordt hij ook treinbestuurder genoemd. In de Nederlandse regeling spoorverkeer wordt bestuurder gebruikt. Afkortingen zijn 'mcn' in Nederland en 'TB' in België.
Normaalspoor. Verreweg de meest voorkomende spoorwijdte is 1435 mm. Omdat deze maat voor 60% van de spoorwegen wereldwijd geldt, spreekt men van normaalspoor. In Groot-Brittannië is deze wijdte al in 1829 gekozen (destijds 4 foot 8,5 inch) voor een van de eerste stoomtreindiensten.
Re:Lengte van spoorstaven
Afhankelijk van het tijdsbestek, waar 15 tot 39 voet, of langer.
Ongeveer 528.000 mensen van 16 jaar en ouder wonen binnen 300 meter van het spoor waar de trillingen voelbaar zijn, maar onder een Vmax trillingssterkte van maximaal 3,2 liggen, een niveau dat in Nederland als grenswaarde wordt gehanteerd.
Zo heeft de NS ongeveer 488 rijtuigen, 2286 bakken en 84 locomotieven. Voor de echte trein-fanaten zijn hier nog wat meer cijfers, over de verschillende onderdelen. De bakken zijn onderverdeeld in: 87 ICM's (intercitymaterieel of koplopers) 3-wagenstel en 50 ICM's 4- wagenstel.
De langste trein ter wereld, bijna 5 kilometer lang, maakt een testrit in de Verenigde Staten. De trein van Union Pacific heeft 580 containers oftewel 1.160 teu aan boord. Hiervoor werden maar liefst negen locomotieven ingezet.
In 2015 heeft JR-Maglev in Japan een snelheid gehaald van maar liefst 603 kilometer per uur. Het record is gevestigd op een 18,4 km lange testbaan. De Maglev, zoals de magneettrein ook wel is genoemd, is ook in reizigersdienst het snelst ter wereld.
Smalspoor betreft een railsafstand van ongeveer 700 mm, waar breedspoor 1 meter is. Een breder spoor is een stuk stabieler. Daarom is de snelheid op smalspoor aangepast. Smalspoor is goedkoper aan te leggen en de boogstralen (zeg mar de kromming van de rails) zijn veel kleiner waardoor het makkelijker is in de bergen.
Het salaris van een Treinmachinist begint ongeveer bij de €2383 euro en kan daarna groeien tot €3000 per maand. In sommige uitzonderlijke gevallen kan men zoveel als €5279 per maand gaan verdienen.
Minimum en maximum salaris voor Treinmachinisten - van € 1.517 tot € 3.287 per maand - 2022. Het aanvangssalaris van een Treinmachinisten bedraag meestal tussen de € 1.517 en € 2.248 bruto per maand. Na een dienstverband van 5 jaar bedraagt het salaris tussen de € 1.866 en € 2.623 per maand bij een werkweek van 38 uur.
Mag je aan de opleiding starten, dan ontvang je in je eerste maand al meteen het loon van een treinbestuurder. Dat stijgt naar gemiddeld 2.200 euro netto per maand zodra je alleen in de stuurpost zit.
Als er iemand voor de trein springt, ligt het treinverkeer op die plek voor een paar uur stil. Er volgt dan een hele procedure die het treinpersoneel moet uitvoeren. Sven legt uit hoe dit in zijn werking gaat. Als eerste moet de desbetreffende machinist zo hard mogelijk te remmen.
Zelfmoord(pogingen) op het spoor kosten de NMBS gemiddeld 660.000 euro per jaar.
Door harde wind kunnen bomen langs het spoor omwaaien of takken in de bovenleiding belanden. Als de bliksem inslaat, kan de stroom uitvallen of het ict-systeem beschadigd raken. Daardoor komt (een deel van) het treinverkeer mogelijk stil te liggen.
Het spoor waar de trein over rijdt bestaat uit grind, spoorstaven en bielzen. Wanneer er een nieuw stuk spoor aangelegd moet worden wordt eerst een grondbed van grind aangelegd. Daarna worden de bielzen gebracht. Vroeger waren bielzen van geïmpregneerd hout, nu zijn ze van beton.
Het ballastbed is een lichaam van steenslag, waarin de dwarsliggers van een spoorweg zijn ingebed. Het ballastbed zorgt voor stabiliteit, het dempen van de trillingen en voor de afvoer van overtollig regenwater.
Ballast spoor is een traditionele opbouw van een spoorlichaam. Het lichaam bestaat uit een zandbed met daarop ballastmateriaal, hetgeen meestal bestaat uit steenslag van een grove gradatie. Door deze steenslag worden de (betonnen of houten) bielzen ondersteund en op hun plaats gehouden.
De ICE (InterCity Express) is een hogesnelheidstrein die alle grote steden in Duitsland met elkaar verbindt. Met snelheden van tot wel 300 km per uur is dit een van de snelste manieren om tussen steden als Berlijn, Hamburg en Keulen te reizen.