Op Excel-boekhouden.nl kun je een gratis sjabloon downloaden dat is gemaakt in samenwerking met e-Boekhouden. Met dit template kun je eenvoudig facturen maken en de cijfers voor de btw-aangifte verzamelen in één bestand. Zodra je de gratis Excel-boekhouding hebt gedownload kun je deze op een locatie naar keuze opslaan.
Een balans opstellen in Excel kun je zelf doen. Een balans bestaat uit twee kolommen en deze kun je in Excel eenvoudig naast elkaar zetten. Vul vervolgens al je bezittingen en schulden in deze kolommen in. Tel de bedragen van iedere kolom op en het verschil tussen je bezittingen en schulden is je eigen vermogen.
Met het gratis boekhoudprogramma van Tellow kun je gratis 3 facturen maken en versturen per maand. Dankzij een winst- en verliesrekening, automatisch inladen van transacties en overzicht van betaalde en onbetaalde facturen kun je hiermee eenvoudig de boekhouding bijhouden en handmatig de btw-aangifte indienen.
Om de basis van het boekhouden te leren begrijpen kun je een thuisstudie of andere korte cursus volgen waarmee je het kunt leren in je eigen tempo. De NTI, LOI en NHA bieden alle drie een goede cursus boekhouden.
Interessant is dat Rompslomp een gratis pakket aanbiedt. Dit pakket is geschikt voor ondernemers die een boekhoudprogramma alleen willen gebruiken voor het maken van facturen en offertes.
Hoe groter uw bedrijf, hoe meer financiële informatie in het rapport moeten staan. Meestal maakt de accountant of boekhouder de jaarrekening voor u, maar u mag het ook zelf doen. Bij grotere bedrijven met een bepaalde omvang moet een accountant de jaarrekening goedkeuren.
Een jaarrekening is een financieel overzicht bestaande uit een balans en een verlies- en winstrekening, waarin de belangrijkste financiële informatie van het betreffende jaar is opgenomen. Een jaarverslag is het gehele verslag, dat onder andere de jaarrekening omvat.
Een balans laat de stand van het bedrijf op dit moment zien – en verandert dus met elke transactie. Een jaarrekening bestaat uit een balans, een winst- en verliesrekening en een toelichting op beide. Er zijn fiscale en bedrijfseconomische jaarrekeningen.
Een balans bevat een overzicht van je bezittingen (activa) en schulden (passiva). Alle onderdelen die het bedrijf bezit of schuldig is op het moment van het maken van een balans moet je er dus op vermelden. Een balans is altijd in evenwicht dus als er meer eigendommen dan schulden zijn dan is er eigen vermogen.
Kies je eigen huishoudboekje
Een kasboek bijhouden kan ouderwets op papier of in een Excelbestand, maar er zijn ook tal van apps en online tools. Voorbeelden zijn MijnGeldzaken (online, basisversie gratis), Dyme (app, gratis) en Davilex Cash Personal (online, betaald).
Vennootschappen moeten immers hun jaarrekening publiceren door gebruik te maken van het schema dat overeenstemt met hun categorie: microschema (MIC) voor microvennootschappen. verkort schema (VKT) voor kleine vennootschappen. volledig schema (VOL) voor grote vennootschappen en voor alle beursgenoteerde vennootschappen.
Het aanbieden van jaarrekeningen op papier is sinds 1 januari 2020 afgeschaft, in overeenstemming met het Wetboek voor Vennootschappen en Verenigingen (WVV). De gestandaardiseerde (enkelvoudige) jaarrekening wordt bij voorkeur in XBRL neergelegd.
Bij een eenmanszaak hoef je geen jaarrekening te deponeren bij de Kamer van Koophandel. Maar je hebt wel een balans en winst- en verliesrekening nodig om de aangifte van de inkomstenbelasting in te vullen. Met deze twee zaken heb je eigenlijk een volledige jaarrekening gemaakt.
Een eenmanszaak is niet verplicht een jaarrekening bij de Kamer van Koophandel af te geven. Wel moet er aangifte gedaan worden bij de Belastingdienst. Hiervoor is een balans en resultatenrekening nodig.
Een accountant is toch verplicht? Een wijd verspreid misverstand is dat een accountant verplicht zou zijn. Bij ondernemingen volgens de inkomstenbelasting (lees: eenmanszaak, VOF, maatschap, CV) is een accountant nooit verplicht.
De kosten voor het laten opstellen van de jaarrekening liggen gemiddeld rond de 500 tot 750 euro voor een kleine onderneming. Hoe groter de onderneming, hoe uitgebreider de jaarrekening, des te hoger de kosten. Bij een grote onderneming beginnen de kosten voor een jaarrekening vanaf ongeveer 900 euro.
98% van de klanten beveelt dit bedrijf aan.
Waarom de dubbele boekhouding onze voorkeur geniet
De dubbele boekhouding biedt namelijk een veel gedetailleerder beeld van de toestand van uw bedrijf. Door jaar na jaar de balansen naast elkaar te leggen, kunt u de evolutie van uw eigen vermogen perfect opvolgen.