Kwaliteitsbewaking is een bewust proces van zelfcontrole, waarbij aan de hand van vooraf gestelde normen volgens schema de feitelijke situatie telkens en regelmatig wordt getest. Dit kan bijvoorbeeld aan de hand van de ISO-normen, een draaiboek of handboek of checklists.
Geheel van maatregelen (systeem) om het beleid en doelstellingen op het vlak van kwaliteit vast te stellen en om deze doelstellingen ook effectief te behalen. Dit behelst ondermeer plannen, implementeren, bewaken en corrigeren.
Het treffen van maatregelen die de (ongewenste) variatie in een proces – bijvoorbeeld zorg – of een product – bijvoorbeeld infuusvloeistof – binnen zo smal mogelijke marges houden.
Aan informatie kan men veel kwaliteitseisen stellen, zoals: relevantie, klantspecificiteit, toereikendheid, beschikbaarheid, consistentie, aanvaardbaarheid, kwantificeerbaarheid, tijdigheid, presentatievorm, betrouwbaarheid, rechtmatigheid en kostprijs.
Kwaliteit is het geheel van eigenschappen en kenmerken van een product of dienst dat van belang is voor het voldoen aan vastgestelde of vanzelfsprekende behoeften.
Kwaliteit borgen is het kunnen aantonen en vastleggen dat goed werk is geleverd. Dan is het natuurlijk wel van belang dat het ook daadwerkelijk juist gemaakt is. Het enige tijdstip om dit goed in beeld te brengen is voorafgaand aan de werkzaamheden.
Kwaliteitszorg is een complex van activiteiten dat gericht is op het systematisch expliciteren (normen stellen), evalueren (toetsen) en bijsturen (verbeteren) van het handelen. Kwaliteitszorg is zeggen wat je doet, doen wat je zegt, laten zien dat je goed doet wat je zegt, en wat je doet steeds beter proberen te doen.
De kwaliteit van leven is niet objectief te meten. Wel te meten zijn de factoren die invloed hebben op de kwaliteit van leven, zoals gezondheid, veiligheid, voldoende inkomen, het hebben van werk, het niet afhankelijk zijn van een uitkering, de huishoudensituatie en vele andere.
Het kwaliteitssysteem helpt de organisatie de zorg te leveren zoals afgesproken en om te verbeteren waar nodig, om op die manier te zorgen dat het kwaliteitsniveau constant verbetert. Kwaliteit is daarnaast een strategisch middel om klanten te binden en het marktaandeel te vergroten.
Een kwaliteitsmanagementsysteem kun je zien als een soort Business Process Managementsysteem aangezien je met een kwaliteitsmanagementsysteem kwaliteitsprocessen binnen een organisatie gaat automatiseren, analyseren op kritieke punten, monitoren en verbeteren.
Goede zorg is per definitie ook verantwoorde zorg, verantwoord in de zin van veilig en voor zo ver mogelijk evidence based. Goede zorg kan alleen tot stand komen in de relatie tussen cliënt en professional die is gebaseerd op vertrouwen en waarin de individuele zorgbehoefte centraal staat.
Kwaliteit is daarmee een instrument om de organisatie doorlopend te verbeteren en daarmee onze klanten beter ten dienste te kunnen staan. Een bijkomend voordeel van kwaliteit is de verlaging van kosten door betere beheersing van processen, waardoor de productiviteit toeneemt.
Kwaliteitsvolle zorg stelt de zorgvragen en –behoeften van elke individuele patiënt centraal en respecteert de autonomie van de patiënt. Kwaliteitsvolle zorg wordt niet beïnvloed door persoonlijke kenmerken zoals geslacht, taal, cultuur, geaardheid, … van de patiënt.
Lean is een systematische aanpak om activiteiten die geen waarde toevoegen aan het proces te verminderen of te elimineren. Het legt de nadruk op het verwijderen van verspillende stappen in een proces en het nemen van de enige stappen met toegevoegde waarde.
Procesoverzicht. Het procesoverzicht maakt het mogelijk om processen te visualiseren en te analyseren. Door te kijken naar een grafische weergave van hoe uw bedrijfsprocessen worden uitgevoerd, kunt u inzicht krijgen in waar kansen voor verbetering liggen.
Het INK-model is een managementmodel dat organisaties ondersteunt bij het verbeteren van de integrale kwaliteit van de bedrijfsvoering door middel van evaluatie, ontwikkeling en sturing van de belangrijkste bedrijfsaspecten (aandachtsgebieden) van de organisatie.
Borgen is een afzwakking van waarborgen. Minister Leers wil opsporingscapaciteit eigenlijk wáárborgen, maar waar wordt weggelaten. Waarborgen betekent 'zekerstellen, persoonlijk instaan voor, garanderen'. Wie een waarborg geeft, kan aansprakelijk gesteld worden.
Maak een duidelijk en realistisch tijdsframe voor de borging. Draag je visie en activiteiten vanaf het begin uit naar buiten en zorg dat je project bekendheid krijgt. 4. VORM EEN STERK, BETROKKEN TEAM Zorg ervoor dat het eigenaarschap van je project niet alleen bij de projectleider ligt.
De kwaliteit van iets is de mate waarin datgene goed is of aan bepaalde normen voldoet. Een ander woord voor kwaliteit is deugdelijkheid. Door de grote toename van producten en diensten is de kwaliteit van die producten in de afgelopen jaren steeds belangrijker geworden.
Kwaliteit ontstaat in eerste instantie in de relatie tussen de cliënt, de medewerker en de naasten. Vanuit die gedachte geeft het management de teams op de werkvloer de verantwoordelijkheid en het vertrouwen om de dingen zelf te regelen voor onze cliënten. De teams werken samen met de cliënten en hun naasten/familie.
Bij een absolute beoordeling wordt een inschrijving niet vergeleken met andere inschrijvingen en zijn de scores die een inschrijving krijgt niet afhankelijk van anderen. Bij een relatieve beoordeling hangt de score van de prijs of de kwaliteit af van een andere inschrijving.