Dacia, het Roemeense budgetmerk dat ooit in Nederland werd uitgeroepen tot 'vrekkenauto', eindigt net achter de Lexus met een betrouwbaarheidsscore van 97,3 procent. Daarmee bewijst het merk dat goedkoop niet altijd duurkoop hoeft te zijn.
Het zijn de Dacia Logan en Sandero Stepway die de ondermaatse score bij de Euro NCAP laten noteren. De twee modellen halen maar twee van de vijf sterren. De oorzaak ligt hem met name bij de veiligheidssystemen, die tegenwoordig veel invloed hebben op de score.
De Sandero scoort 100% op betrouwbaarheid
In de categorie kleinere auto's scoort de Sandero zelfs de volle 100%. Yup, 100! Natuurlijk wisten we al dat we goede auto's maken, maar toch hebben we het even flink gevierd. En we moedigen je aan hetzelfde te doen!
De modellen van Dacia hebben nauwelijks moderne rijhulp- en veiligheidssysteem aan boord, zijn niet hybride of elektrisch en ook een automaat is beperkt beschikbaar. Kortom, alles wat een moderne auto anno 2019 volgens de marketingmachines moet hebben, ontbreekt.
De Britse consumentenorganisatie WhatCar heeft de nieuwe Dacia Sandero uitgeroepen tot 'Auto van het jaar'. Tevens noemde het blad nog een aantal andere topmodellen in verschillende autocategorieën.
De Duster was de eerste SUV van het merk en wordt, net als de andere Dacia-modellen, aangedreven door motoren van Renault.
"De Dacia Sandero is voordelig", zegt hij tegen EditieNL. "Hij is goedkoop maar toch fatsoenlijk." De Dacia is zo goedkoop omdat 'ie maar weinig keuzes heeft. "De materialen zijn wat minder en de technologie is ook minder ver dan bij andere merken. Je hebt bijvoorbeeld niet veel keus qua navigatiesysteem."
De Dacia stond ooit bekend als 'vrekkenauto', omdat deze vooral geschikt zou zijn voor mensen die zo weinig mogelijk autokosten willen betalen.
De Dacia Duster is niet meer zo goedkoop als vroeger. Hij biedt nu meer kwaliteit en veel waar voor je geld, maar blijft technisch op sommige punten achter. Veel ruimte en goed veercomfort maken hem tot ideale gezinsauto. Echt armoedig is de Duster allang niet meer.
De Sandero Stepway smoelt goed, rijdt prima, biedt voldoende interieurruimte en een volwassen uitrusting, al gooit de de Roemeen qua rijhulpsystemen nog altijd geen hoge ogen. Dat de Dacia de Hyundai zo dicht kan naderen, illustreert treffend welke stappen het merk de afgelopen tijd heeft gemaakt.
Stepway is een aanduiding van Dacia en geeft aan dat het een "off road" model betreft. De Stepway is een versie van de Sandero die een hogere bodemvrijheid heeft. De wielkasten en bumpers zijn extra aangezet zodat de auto een robuust uiterlijk krijgt.
Het merk verkocht 1.273.892 auto's en de Volkswagen Golf werd met 205.408 nieuw geregistreerde exemplaren de bestverkochte auto van Europa. De gehele Volkswagen Group is goed voor een marktaandeel van ruim 25 procent.
Vanaf 1999 behoort de fabriek volledig tot de Franse Renault-groep. Vandaag de dag worden de modellen van Dacia in 9 verschillende landen geproduceerd (Algerije, Roemenië, Rusland, Marokko, Iran, India, Argentinië, Brazilië en Columbia).
Dacia is in 1966 opgericht in Roemenië met een duidelijk doel: moderne, betrouwbare en betaalbare auto's maken voor de inwoners van Roemenië. Dacia is vernoemd naar de naam die door de Romeinen werd gebruikt om te verwijzen naar de regio die we tegenwoordig kennen als Roemenië.
Dacia is een Roemeens automerk. Voorheen was UAP (Uzina de Autoturisme Pitești, Autofabriek Piteşti) een staatsbedrijf. Vanaf 1999 behoort de fabriek volledig tot de Franse Renault-groep. De naam verwijst naar het oude Dacië, ongeveer het huidige Roemenië en Moldavië.
Wanneer het verkeer op de snelweg weer op gang komt is het motorblok erg zuinig. Een gemiddeld verbruik van 5,5 l/100 km of 1 op 18.2 bij een snelheid van 100 km/u zijn nette scores voor een hoge auto.
Met een maximaal geremd aanhanggewicht van 1.100 kg kan de Dacia Sandero zelfs kleinere caravans en boten te trekken. Net welk voertuig je prefereert op reis.
Uitgaande van een goed onderhouden auto zullen de onderhoudskosten voor een Toyota, Mazda, Mitsubishi, Suzuki en Daihatsu het laagst zijn.
Een benzineauto is altijd het goedkoopst qua wegenbelasting welke gevolgd wordt door de gas (LPG) en op de laatste plek komt de diesel. Hoe zwaarder de auto, hoe groter de verschillen in prijs worden tussen benzine en diesel. Een lichte auto is veel goedkoper in wegenbelasting vergeleken met een zware auto.
Ruimte alom
De toegenomen wagenhoogte komt de instap ten goede, wanneer je gesteld bent op een hoge instap en zithoogte, dan is de Stepway zeker te verkiezen boven de normale Sandero. De stoelen zijn opvallend zacht, het kenmerkende Franse zitcomfort is in ruime mate aanwezig.
De Sandero, gebouwd in de Curitiba-fabriek in Brazilië, is het eerste model van de Renault-groep dat buiten Europa was ontwikkeld. Net als de Logan wordt deze voor de Europese markt in de Roemeense fabriek in Piteşti gebouwd.