Zorg dat je motorfiets beschermt is met een anti pekel spray. Doe daarbij ook wat extra vet op scharnierende en draaiende delen, zoals standaard, jiffy, rempedaal, enz en spoel de motor na elke rit goed schoon met water.
Permanente blootstelling aan regen, wind, zon of zelfs sneeuw en hagel is niet ideaal voor je motor. Vooral vocht kan je motor flink beschadigen. Er kan roest ontstaan en elektronica kan beschadigen. Zonlicht kan de kleur van je motor vervagen, leer laten uitdrogen en kunststof broos maken.
Wat is pekel? Wanneer de temperatuur onder nul duikt wordt er strooizout op de weg gestrooid. Zout verlaagt het vriespunt met een aantal graden. Waardoor de weg minder snel glad zal worden en weggebruikers veilig door kunnen rijden.
Hoe lang een motor mee gaat is afhankelijk van het onderhoud en hoe er mee gereden is. Een redelijke verwachting van een benzine motor is 250.000 km. Hoe lang deze motor nog mee kan is afhankelijk van de huidige staat van de motor.
Waar er precies gestrooid wordt, kun je zien op de website van Rijkswaterstaat. De website vertelt je precies waar de strooiwagens live rijden, of gereden hebben. Handig als je onderweg moet en het glad is. Ishetglad.nl werkt momenteel ook aan een live kaart waar je kunt zien waar gestrooid is.
Zolang er geen regenbuien zijn, blijft de pekel toch voor een groot deel op de weg liggen. Tegenwoordig hebben we natuurlijk ook zeer open asfalt beton (ZOAB), daar blijft ook veel in zitten. Dus het duurt vaak enkele weken voordat de pekel verdwenen is, dus een paar stevige regenbuien helpen.
Hoelang strooizout (of pekel) blijft liggen, hangt af van een aantal factoren. Wanneer er veel beweging op de weg is zal het strooizout automatisch verwaaien naar bermen en grassen langs de wegen. Het verkeer zorgt er daarnaast voor dat het strooizout zich beter gaat mengen met het water waardoor het beter oplost.
De levensduur van de motor is over het algemeen bepalend voor de levensduur van je auto. Hoeveel kilometer kan een benzine auto rijden? Benzinemotoren gaan gemiddeld zo'n 300.000 km mee. Een diesel zal bijvoorbeeld zeker de 400.000 km kunnen halen en soms nog meer.
Als je motorbladen leest is daar vaak een rubriek met een naam als Marathonmotor of Duurtest. Hier worden motoren met een hoge tellerstand gekeurd of zelfs helemaal uit elkaar vertrokken en nagemeten. De overgrote meerderheid zit na 50.000km, of zelfs na een paar ton, nog ruim binnen de slijtagenormen.
Benzinemotoren gaan gemiddeld 250.000 kilometer mee. Bij goed onderhoud kan het vaak nóg meer kilometers maken. Dieselmotoren houden het langer vol. Zij kunnen zeker de 350.000 op de kilometerstand aantikken.
Het beste antwoord
Pekel wordt gebruikt voor het conserveren van levensmiddelen. Dit wordt pekelen genoemd. 's Winters wordt bij de gladheidsbestrijding van wegen strooizout gebruikt. Het mengsel van zout en sneeuw dat op de weg achterblijft, wordt ook pekel genoemd.
Natte pekel wordt opgenomen in de eiwitstructuren van spieren waardoor deze oplossen en juist niet stollen, in tegenstelling tot droog pekelen.
Wanneer je net zoveel zout in water oplost als er in wil oplossen, heb je pekel. Dat heeft een vriespunt van -21° Celsius. Zo koud is het hier nooit, dus kun je wegen ijsvrij krijgen door zout te strooien.
Wil je je motor toch beschermen, gebruik dan altijd een ventilerende binnenhoes. Als je motor buiten staat kies je voor een goed ventilerende buitenhoes. Maak deze aan de onderkant goed vast zodat hij niet wegwaait. Op mooie en droge dagen kun je de hoes even weghalen om de motor te laten luchten.
Het is natuurlijk het beste als je je motor in de winter in een droge, goed geventileerde ruimte kunt stallen. Je kunt je motor ook nog afdekken met een ventilerende motorhoes. Gebruik liever geen dekens, lakens of slaapzakken. Hiermee is er onvoldoende ventilatie en kan er makkelijk roest ontstaan.
Over het algemeen kunnen we zeggen dat bij veel kilometers op jaarbasis de kilometerstand belangrijker is. Bij weinig kilometers op jaarbasis zal het bouwjaar zwaarder wegen. Na 7 jaar 140.000 km is 20.000 km/jaar.
Enkele decennia geleden zouden de meeste auto's van 10 jaar oud niet als verkeersveilig worden beschouwd. Maar vandaag de dag zijn de meeste auto's van 10 jaar oud nog steeds in goede staat en vertonen ze geen tekenen van verzwakking.
De levensduur van een benzinemotor komt neer op ongeveer 300.000 kilometer.
Maar 200k is voor een benzinemotor inderdaad best veel, maar dat wil niet zeggen dat een prima onderhouden auto met benzine niet nog 100.000km mee kan gaan. En bedenk dat het niet alleen de motor is die slijt. Ga er maar vanuit dat hoe leuker de auto, hoe slechter het onderhoud is geweest.
Er bestaan verschillende meningen over de kilometerstand van tweedehands auto's: twee getallen worden over het algemeen als grens beschouwd: 100.000 (150.000 voor een diesel) en 200.000 km. In het eerste geval wordt aangenomen dat een technisch probleem tot zware reparatiekosten kan leiden.
Wat levensduur betreft kennen wij geen signalen dat een drie cilinder daarin beperkt is. Bij normaal gebruik en onderhoud zijn er wat dat betreft geen onderlinge verschillen tussen 3 of 4 cilinders. Op basis van uw gebruik kan een drie cilinder motor prima volstaan, óók wanneer er op de kogel twee fietsen mee moeten.
Strooizout is gewoon keukenzout (NaCl) maar wel minder zuiver. Vroeger werd het zout vaak roze gekleurd om het te onderscheiden van consumptiezout. Aan wegenzout is een anti-klontermiddel toegevoegd. Zout is hygroscopisch (trekt vocht aan) waardoor het gaat klonteren.
Omdat hard steenzout langzaam smelt, wordt het goed gedoseerd afgegeven aan het onkruid. Hierdoor heeft het ten opzichte van strooizout een veel langere en doelmatigere werking. Het verbruik is hierdoor ook veel minder.
Schade aan planten en dieren door strooizout
De bast van bomen langs wegen word aangetast door direct contact met het strooizout, waardoor bomen gevoelig worden voor schimmels en andere aantastingen. Knoppen kunnen ook afsterven doordat het zout vocht onttrekt waardoor de knop uitdroogt.