We verkopen een product van €500. We weten nu dat we 4 sales per week moeten maken (op basis van 50 werkbare weken) willen we €100.000 aan omzet draaien. De berekening hiervan is als volgt: (jaaromzet/omzet van 1 klant)/aantal werkbare weken.
Doelstellingen vormen de basis van de salesactiviteiten. Deze doelstellingen worden in de sales literatuur vaak aangeduid als targets. Ze vormen een belangrijk onderdeel van de salesfunctie en zijn de basis voor activiteiten die in het salesteam worden ondernomen.
Een aantal vuistregels
Voor bedrijven die hun huidige positie in de markt willen behouden geldt dat ze ongeveer 5 procent van hun totale omzet aan marketing moeten investeren. Wil je als bedrijf echter groeien en meer markt voor je winnen, reken dan eerder met 10% van je totale omzet.
Marketingrendement is het rendement op investeringen dat verantwoordt hoe marketingprogramma's en -campagnes inkomsten genereren voor het bedrijf.
Een ondernemer kan aan de hand van een aantal voor hem beschikbare `gereedschappen` zijn onderneming zo optimaal mogelijk binnen de markt plaatsen (positioneren), zich onderscheiden van zijn concurrenten en zijn doelgroep bereiken.
Gemiddeld marketingbudget
Gaan we kijken naar wat een gemiddeld bedrijf uitgeeft aan marketing dan ligt dit ergens tussen de 0,5% en 20% van de omzet afhankelijk van sector, resultaten en type (B2B of B2C). Uit een onderzoek van Gartner blijkt dat de meeste bedrijven ongeveer 10% van hun omzet uitgeven aan marketing.
De meeste online marketing projecten worden per uur berekend. Een zzp'er of freelancer vraagt gemiddeld 50 tot 100 euro per uur (excl. btw) en een online marketing bureau gemiddeld 80 tot 150 euro per uur (excl. btw).
Begin eens met 10% van je jaaromzet als marketing budget! Een bedrijf met een jaaromzet van 100.000 euro krijgt van ons de goede raad om 10.000 euro voor de marketing opzij te zetten. En dan vervolgens de 'veelzijdigheid' van het multimarketingplan toe te passen. Stapsgewijs verhoogt dit je omzet.
Een salesplan wordt ook wel een verkoopplan genoemd. Kort gezegd is het een plan waarin je beschrijft wat jouw verkoopdoelen zijn en hoe je deze gaat bereiken. Hierbij kijk je naar de verschillende stappen die gezet moeten worden om jouw doelen te bereiken en naar de middelen die hiervoor nodig zijn.
Wat is een sales KPI? Een KPI is een meetbare indicator van de prestaties van je organisatie, een team of individuele medewerkers in kaart te brengen. Sales KPI's geven je inzicht in je verkoop aan de hand van cijfers.
Sales of verkoop
Sales houdt zich bezig met de directe verkoop, het onderhouden van klantencontacten en acquisitie. Salesmensen moeten de verkregen “leads” opvolgen en van prospecten betalende klanten maken door hen ervan te overtuigen dat het product/de dienst beantwoordt aan hun behoeften.
Schrijf eerst eens op wat er iedere maand binnenkomt en schrijf je vaste lasten ook op. Denk bij vaste lasten aan kosten waar je echt niet onderuit kan. Huur of hypotheek, verzekeringen, water, gas en licht. Het geld dat daarna overblijft ga je verdelen over je kostenposten.
De 10% regel. De simpelste en meest gebruikte methode: pas de 10% regel toe. Begin eens met 10% van je bruto jaaromzet opzij te zetten als marketingbudget. Ervaring bij veel ondernemers leert dat je hier meestal al een heel eind mee komt.
Hoeveel verdient een Marketeer in Nederland? Het gemiddelde marketeer salaris in Nederland is € 39.000 per jaar of € 20,00 per uur. De aanvangsposities beginnen vanaf € 33.000 per jaar, maar meer ervaren werknemers verdienen tot € 51.000 per jaar.
De kosten voor een online marketeer lopen uiteen. Voor een freelancer betaal je tussen de 50 en 100 euro per uur exclusief BTW. Voor een online marketing bureau betaal je tussen de 90 tot 150 euro per uur exclusief BTW. Bij Marquant rekenen we een uurtarief van 80 euro per uur exclusief BTW.
Wat verdient een online marketeer? Een online marketeer verdient gemiddeld 2735 euro bruto per maand. Online marketeers met een universitair diploma verdienen hier het meest met een gemiddeld salaris van 3650 euro.
De waarde van Apple wordt geschat op 145 miljard euro – en dat bedrag lijkt maar te groeien. Hoewel we niet weten wat het marketingbudget van het bedrijf in 2016 was, spendeerde het 1,5 miljard euro aan advertenties. En dat zonder online marketing. Het succes achter Apple's marketingstrategie?
Marketingkosten zijn kosten die een bedrijf maakt voor alles dat de verkoop van diensten of producten bevordert. Veel mensen denken bij marketing vaak aan verkoop en reclame. Dit is slechts een beperkt onderdeel van marketing. Je krijgt ook te maken met online marketing.
Goede content marketing levert relevante en betrouwbare content op. Breng je regelmatig relevante content onder de aandacht bij je doelgroep, dan weet je doelgroep je steeds sneller te vinden op het moment dat zij op zoek zijn naar een antwoord op hun vraag.
De bank verwacht bij een beginnende onderneming een ROI van tussen de 15 en 20 procent. Voor een groeiend bedrijf is een ROI van 20 procent doorgaans goed.”
De berekening van de ROI is eenvoudig. Je deelt de totale opbrengst van het project door het bedrag dat je in het project hebt geïnvesteerd. De ROI is een handig instrument om te bepalen of je moet gaan investeren of niet. Als het rendement (uitgedrukt in een %) negatief is dan lijkt het niet logisch om te investeren.
ROS (Anglicisme): Return on Sales(Afkorting)
Resultaat op basis van de omzet: de verhouding tussen het resultaat voor aftrek van interest en belastingen (EBIT) en de netto-omzet. Deze breuk levert een onbenoemd getal op: [euro per periode / euro per periode], dus bijvoorbeeld 0,4.
Hoe kun je rondkomen van 2000 euro per maand? Elke situatie verschilt. De een kan gemakkelijk rondkomen van 2000 euro per maand terwijl het voor een ander een stuk lastiger is. Dit kan bijvoorbeeld afhangen of je alleenstaand bent of met een heel gezin moet rondkomen.