Hoe archief bewaren?

Daarom is in de Archiefregeling vastgelegd dat de bewaaromgeving van papieren archief 18°C +/- 2°C moet zijn en een relatieve luchtvochtigheid van 50% +/-5%. Hoe koeler en droger papier bewaard wordt, hoe langer het meegaat.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op nationaalarchief.nl

Hoe lang moet je archief bewaren?

Voor particulieren geldt geen wettelijke bewaarplicht. Maar voor naheffingen door de Belastingdienst is het slim om uw administratie 5 jaar te bewaren. Voor bedrijven en zelfstandigen geldt wel een wettelijke bewaarplicht van 7 tot 10 jaar.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rijksoverheid.nl

Wat moet je 10 jaar bewaren?

Hoe lang bewaart u uw administratie? U bent verplicht uw administratie 7 jaar te bewaren. Gegevens over onroerende zaken en rechten op onroerende zaken moet u 10 jaar bewaren.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op belastingdienst.nl

Wat voor papieren moet je bewaren?

Maar wat moet je nu eigenlijk bewaren en voor hoe lang? Bewaar alleen documenten die een bewijsfunctie hebben of informatie bevatten die je niet zo makkelijk elders kunt opvragen. Van alle overige papieren kun je met een gerust hart afscheid nemen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op organizedbyme.nl

Hoe lang moet je de administratie van een overledene bewaren?

Houdt er rekening mee dat u de administratie van de overledene minimaal vijf jaar dient te bewaren. Indien u daar behoefte aan heeft, vraag dan rouwbegeleiding aan.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ntrs.nl

Archiveren kun je leren!

44 gerelateerde vragen gevonden

Wat te doen als laatste ouder overlijdt?

Het allereerste dat moet gebeuren, is het overlijden melden aan de huisarts, naasten, uitvaartverzorger en de gemeente waarin je dierbare is overleden. Als je de uitvaart bij ons regelt, doen wij aangifte van overlijden voor jou en regelen de Akte van Overlijden. Zodat jij je kunt richten op de uitvaart.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op dela.nl

Hoelang papieren overledene bewaren?

Bij andere officiële papieren, zoals jaarrekeningen van gas, water en licht, salarisstrookjes, huurovereenkomsten of verzekeringen, is 2 jaar voldoende. Nabestaanden zijn verplicht de administratie van de overledene af te wikkelen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op maxvandaag.nl

Hoe thuis administratie bijhouden?

Koop een ordner met tabbladen, een perforator, paperclips en een archiefbakje. Woon je samen met een partner, koop dan 3 ordners en 3 archiefbakjes. Maak stapels van onbetaalde rekeningen, betaalde rekeningen en overige brieven. Gooi alle brieven met reclame na het lezen weg als je er niets mee wil doen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op budgetcoachnieuwegein.nl

Welk jaar administratie kan weg?

Als uw boekjaren de kalenderjaren volgen, betekent dit dat u na 31 december 2019 uw administratie over 2012 en eerdere jaren mag weggooien. Als u bepaalde documenten nog nodig hebt, bijvoorbeeld contracten, pensioen- en lijfrentepolissen, moet u deze echter nog wel bewaren.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op melkvee100plus.nl

Hoe krijg ik mijn administratie op orde?

Administratie op orde brengen – 6 makkelijke tips
  1. Nee-nee sticker op je deur plakken. ...
  2. Zet afspraken in een online agenda. ...
  3. Maak een duidelijk overzichtelijk van je administratie. ...
  4. Te laat met betalen – schrijf het op (of betaal direct) ...
  5. Zorg voor een administratieve taakverdeling in huis.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op leukegeit.nl

Hoe lang moet je betaalde rekeningen bewaren?

Er is geen verschil met de papieren facturen. Alle facturen en kopieën van facturen moet u voor de FOD Financiën gedurende zeven jaar bewaren.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op financien.belgium.be

Wat moet je bewaren pensioen?

We raden u wel aan het pensioenoverzicht te bewaren. U behoudt dan alle gegevens die voor de opbouw van uw pensioen belangrijk zijn. Mocht u ooit vermoeden dat er iets niet klopt aan uw pensioen, dan kunt u dat nagaan aan de hand van de pensioenoverzichten.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op pfdhl.nl

Hoe lang mag je een mail bewaren?

E-mail Archiving

Voor e-mails (zowel interne als externe) die betrekking hebben op de bedrijfsvoering geldt dezelfde wettelijke vereisten als voor administratieve gegevens: een bewaartermijn van zeven jaar.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op blackip.nl

Wat moet je bewaren van administratie?

Bewaarplicht administratie

het grootboek. de debiteuren- en crediteurenadministratie. de voorraadadministratie. de in- en verkoopadministratie.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ondernemersplein.kvk.nl

Waarom 7 jaar bewaarplicht?

Wettelijke bewaarplicht

Omdat jouw boekhouding de basis is voor de belastingaangiften die je als ondernemer moet doen, wil de Belastingdienst die snel en goed kunnen controleren. Daarom ben je wettelijk verplicht om de boekhouding, bescheiden en andere gegevensdragers zeven jaar te bewaren.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op heinkoning.nl

Hoe lang moet je documenten bijhouden?

10 JAAR. Wettelijk gezien moet je jouw jaarlijkse loonfiches 10 jaar bewaren maar de overheid raad aan om deze tot aan je pensioen te bewaren. Bij bouw- en verbouwingsdocumenten geldt ook een termijn van 10 jaar; namelijk de facturen en contracten voor onroerende goederen, aannemers en architecten.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op doccle.be

Welke administratie mag weg in 2021?

Nadat de wettelijke bewaartermijn voor u is verstreken, mag u de basisgegevens van uw administratie opruimen, zoals het grootboek, de debiteuren- en crediteurenadministratie, de in- en verkoopadministratie, de loonadministratie, de kasadministratie, de voorraadadministratie en de gegevens die hieraan ten grondslag ...

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op mijntipsenadvies.nl

Waarom administratie 7 jaar bewaren?

De Belastingdienst kan wel tot 5 jaar terug belasting navorderen. Daarom is het slim om je administratie voor de Belastingdienst minimaal 5 jaar na je belastingaangifte te bewaren. Denk daarbij aan bankafschriften en loonstroken en administratie over je hypotheek of aftrekposten.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op nn.nl

Wat valt er onder de fiscale bewaarplicht?

Volgens de wettelijke bepalingen moet je boeken, bescheiden én gegevensdragers die voor de belastingheffing van belang zijn, bewaren zoals je ze hebt ontvangen. In de originele staat, dus de primaire vastlegging van de brongegevens.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op wolterskluwer.com

Hoe berg je papieren op?

Zo breng je orde in je papierwerk
  1. Stap 1: maak tijd en ruimte voor je grote schoonmaak.
  2. Stap 2: denk na over een systeem dat voor jou werkt.
  3. Stap 3: maak stapels per categorie.
  4. Stap 4: bewaar in een handig opbergsysteem.
  5. Stap 5: berg papieren vanaf nu meteen op.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op brightplus.be

Welke mappen voor administratie?

Verdeel de mappen bijvoorbeeld op de volgende manier:
  • Map 1: Verzekeringen.
  • Map 2: Bankzaken, hypotheek, leningen.
  • Map 3: Huis.
  • Map 4: Vervoer.
  • Map 5: Belastingdienst.
  • Map 6: Werk en pensioen.
  • Map 7: Kind één.
  • Map 8: Kind twee.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op huishoudgoeroe.nl

Hoe organiseer je je administratie?

Ordenen administratie: Indelen

Een aantal tips om je administratie goed in te delen: Bewaar alles bij elkaar. Maak mappen niet te dik, maar ook niet te dun. Te dikke mappen kun je beter onderverdelen in meerdere mappen, te veel dunnen mappen maakt het geheel moeilijk doorzoekbaar en onoverzichtelijk.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op simpleorganizing.nl

Welke administratie bij overlijden?

Burgerlijke stand

De gemeente waar de persoon is overleden, maakt een akte van overlijden op. Je ontvangt daarvan een uittreksel. Vraag meteen een aantal exemplaren, want je hebt ze nodig om verschillende instanties te verwittigen. In de praktijk zorgt de begrafenisondernemer voor de aangifte.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op kbc.be

Hoe lang moet je een notariele akte bewaren?

Levenslang te bewaren

Diploma's, je medisch dossier, geboorteakte, notariële aktes, huwelijkscontract, schenkingsakte, testament … houd je levenslang bij.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op dfisc.be

Welke documenten bijhouden na overlijden?

Testamenten en documenten in verband met successie. Schenkingsakten (om ruzies tussen erfgenamen en verdenkingen van de fiscus te vermijden) Diploma's en professionele certificaten. Medische documenten: bloedgroepkaart, vaccinatiekaart, resultaten van analyses en onderzoeken en eventueel röntgenfoto's.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op radio2.be

Populaire vragen