De meeste zweefvliegtuigen hebben geen motor. In de loop der jaren is echter een aantal systemen ontwikkeld waarmee de piloot een buitenlanding kan voorkomen, of zelfs op eigen kracht kan opstijgen. Deze motoren bestaan als klapmotor, soms met opvouwbare propellor, als benzinemotor, elektromotor of als straalmotor.
Geen motor
Daarom wordt een zweefvliegtuig door een ander vliegtuig de lucht in getrokken aan een touw. In de lucht gaat dat touw los en zweeft het vliegtuig!
Het kan enige tijd kosten om alles te ontwarren waardoor het vliegbedrijf gauw een half uur tot een uur stil ligt. Het tweede nadeel is dat het zweefvliegtuig niet na de start in een thermiekbel wordt afgezet. Het derde nadeel is dat de kabel kan breken, waardoor de start moet worden afgebroken.
De warme lucht stijgt als een warme luchtbel naar boven en de koude lucht cirkelt naar beneden. Een zweefvliegtuig zoekt deze thermiekbellen in de lucht en gaat hier dan in cirkelen. Door het cirkelen in deze bel stijgt een vliegtuig en kan het hoger vliegen en zo ook langer in de lucht blijven.
Als de startbaan vrij is wordt er een kabel aangehaakt. Als de vlieger klaar is geeft hij een 'duim omhoog' teken, en de tiploper geeft een signaal aan de starttoren. Die geeft dan aan de lier door dat er gestart kan worden. Als de kabel strak is geeft de lierist gas bij, en het zweefvliegtuig versnelt.
Een zweefvlucht kost u slechts € 50,00 en de vluchtduur is afhankelijk van de weesomstandigheden. Gemiddeld duurt een vlucht een kleine 10 minuten. De vluchten beginnen om 18:00 uur en gaan door tot zonsondergang.
Je hebt vliegtuigen van 60 jaar oud tot nieuw uit de fabriek, en dan ligt het er ook nog aan wat de uitrusting is die bij een vliegtuig inbegrepen of gewenst is. Daar lopen prijzen uiteen van €6.000,- tot wel €250.000,- dus je kunt het zo gek maken als je zelf wilt.
Zweefvliegen geldt als een veilige sport. In de tamelijk overzichtelijke zweefvliegwereld, waar velen elkaar kennen, is dit een bekende uitdrukking: 'Het gevaarlijkste van zweefvliegen is de reis naar het vliegveld.
Hoe lang blijf je in de lucht? Afhankelijk van het weer en thermiek ergens tussen de vijf minuten en meer dan 10 uur. Hoe veel mensen kunnen er mee in een zweefvliegtuig? Zweefvliegtuigen zijn er in twee uitvoeringen: de eenzitter en de tweezitter.
Veel zweefvliegensoorten lijken in uiterlijk namelijk op stekende insecten als wespen, bijen of hommels (dit wordt mimicry genoemd). Steken kunnen ze echter niet. Met dit bedriegelijke uiterlijk leiden ze predatoren, zoals vogels, om de tuin.
Hoe hoog kan een zweefvliegtuig vliegen? Op een mooie zweefvlieg dag kun je tot bijna tot de onderkant van een thermiekwolk naar boven. De ene dag is dat op 600 meter, de andere dag 1800 meter hoogte.
Zweefvliegtuigen werden in de Tweede Wereldoorlog gebruikt om soldaten snel en verrassend op een bepaalde plaats te brengen. De Duitsers gebruikten het eerst zweefvliegtuigen van het type DFS 230 bij de aanval op het Belgische fort Eben-Emael en later bij luchtlandingen op Kreta.
Je zou denken dat zweefvliegtuigen geen geluid maken. Het is echter gebruikelijk om zweefvliegtuigen met een lier omhoog te trekken. De lier staat op de grond en maakt relatief weinig geluid, maar daarnaast wordt gebruik gemaakt van kleine propellervliegtuigen om de zweefvliegtuigen op hoogte te brengen.
Een zweefvliegtuig kan dat wel. Dit is een vliegtuig zonder motor, die toch kan vliegen. Een zweefvliegtuig kan niet zelf opstijgen, daar heeft hij een ander vliegtuig óf een lier voor nodig. Maar eenmaal in de lucht, kan hij daar wel uren blijven zweven.
Niet beide motoren zijn nodig om te vliegen
Gelukkig is dat nergens voor nodig, want een vliegtuig kan prima vliegen met maar één motor.
Zweefvliegers stijgen over het algemeen op twee manieren op: ze maken een lierstart of een sleepstart. Bij een lierstart helpt een lier je de lucht in, bij een sleepstart trekt een motorvliegtuig je de lucht in.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog werden zweefvliegtuigen gebruikt om soldaten snel en verrassend op een bepaalde plaats te brengen. De Duitsers gebruikten het eerst zweefvliegtuigen bij de aanval op het Belgische fort Eben-Emael en later bij luchtlandingen op Kreta.
Kan een zweefvliegtuig over de kop? De meeste zweefvliegtuigen zijn toegelaten voor eenvoudige kunstvluchten zoals loopings en hoge bochten.
De werkelijke kosten kunnen afwijken omdat deze onder andere afhankelijk zijn van je progressie. De totale kosten voor je brevet per jaar bedragen dus gemiddeld ongeveer € 2.260.
De zweef- vliegwereld is niet moeilijker, maar wel anders. Je zult, voor jouw veiligheid en die van de anderen, zo snel mogelijk moeten wennen aan de regels van de zweefvliegwereld. In dit hoofdstuk wordt beschreven wat je moet weten voor je met zweefvliegen begint.
Dat kan gaan met snelheden tot wel 200 km/h. Daarom kan een zweefvliegtuig toch lange afstanden afleggen. Bij goede omstandigheden kan een zweefvliegtuig zelfs 'steken' maken van 150 kilometer lengte of meer. Zo wordt het dus mogelijk om 600 of wel 1000 kilometer per dag af te leggen.
Zweefvliegen is een veilige sport, mits je een hoge mate van aangeleerde discipline handhaaft. Is zweefvliegen eng ? Mensen die voor het eerst een vlucht maken in een zweefvliegtuig hebben de neiging om het opstijgen tijdens de start een beetje eng te vinden.
Zweefvliegtuig. Een zweefvliegtuig heeft meestal één enkel wiel, midden onder de romp. Oudere zweefvliegtuigen hebben geen wiel maar een schaats. Een zweefvliegtuig kan daardoor niet horizontaal op de grond staan en moet dan ook tijdens de eerste meters van de start door een "tiploper" horizontaal worden gehouden.
Als je geïnteresseerd bent om te leren zweefvliegen, ga dan zeker langs in een club voor een initiatievlucht. Een ervaren instructeur, die achter je zit, zal je laten kennismaken met het zweefvliegen, de instrumenten en de besturing.