Het vliegdekschip Karel Doorman wordt in de haven van Rotterdam gereed gemaakt voor een reis, met aan boord o.a. een squadron Seahawks, Hunter-straaljagers, twee Alouette-helikopters en Avengers.
In totaal zijn er nu, inclusief China, tien landen die over één of meer actieve vliegdekschepen beschikken. Italië en Spanje hebben er twee, Frankrijk, Groot-Brittannië, Rusland, Brazilië, India en Thailand hebben één exemplaar.
Alleen de Verenigde Staten hebben meer vliegdekschepen in hun vloot. Dat land heeft er elf. Op de derde plek staat het Verenigd Koninkrijk met twee schepen. China had al twee vliegdekschepen.
Er is straks, als de laatste oude Harrier aan de grond staat, maar één type vliegtuig dat op een dergelijke kleine carrier kan landen en opstijgen: de F-35B. Ja, niet één JSF, maar twee! Want Nederland heeft net de F-35A besteld voor de luchtmacht en die kan met geen mogelijk opereren vanaf een vliegkampschip.
Van de 415 schepen die het heeft, heeft het 20 vliegdekschepen - de meeste ter wereld met een ruime marge - 10 fregatten, 65 torpedobootjagers, 66 onderzeeboten, 13 patrouillevaartuigen en 11 mijnenbestrijdingsvaartuigen.
1. Noord Korea: 967 Schepen. Noord Korea kan de strijd aangaan met een marine die 967 marine-eenheden sterk is, waaronder 10 fregatten, twee korvetten, 86 onderzeeërs, 438 patrouillevaartuigen en 25 mijnenoorlogsschepen.
De personele sterkte van de marine bedraagt 7.342 militairen, 2.589 burgers en 1.076 reservisten.
De Koninklijke Marine, of het Commando Zeestrijdkrachten (CZSK), beschikt over 29 marineschepen (excl. sleepboten, opleidingsvaartuigen, etc.). De grote schepen zijn fregatten, onderzeeboten, LPD's en natuurlijk het grootste schip van de Nederlandse marine: het Joint Support Ship (JSS) Zr.Ms. Karel Doorman.
Het enige vliegdekschip dat Duitsland ooit heeft gebouwd, de Graf Zeppelin, is teruggevonden op de bodem van de Oostzee.
De USS Gerald R. Ford, CVN-78, is het vlaggenschip van de nieuwe Fordklasse, een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van het penismeten op zee. Het is het grootste oorlogsschip ooit gebouwd, heeft een waterverplaatsing van meer dan honderdduizend ton en meet 337 meter.
De exploitatiekosten worden geschat op 7 miljoen dollar per dag (Zr.Ms. Johan de Witt kost 10 miljoen euro per jaar), maar daarmee verwachtte de Amerikaanse marine na 50 jaar wel 4 miljard dollar goedkoper uit te zijn per carrier dan met de Nimitzklasse.
Het schip mag dan wel iets dieper liggen dan oorspronkelijk gepland, nog altijd kom je op een diepte van 21 meter al bij de opbouwen van de controletoren. Het vliegdek zelf ligt nu op 41 meter. Diepten die voor ervaren sportduikers haalbaar zijn.
De vloot heeft 11 ballistische onderzeeërs, waarvan 4 in reserve. Verder 22 tactische onderzeeërs: 16 kernaangedreven kruisraketonderzeeërs en 6 aanvalsonderzeeërs.
De Russische marine heeft 79 schepen van de omvang van een fregat en groter, waaronder een vliegkampschip, vijf kruisers, dertien jagers en 52 onderzeeërs. Met uitzondering van een klein aantal aanvals- en kruisrakettenonderzeeërs werden vrijwel alle gevechtsschepen gebouwd tijdens de Koude Oorlog.
De USS Zumwalt is een hypermodern stealthschip dat minstens 4,4 miljard dollar kost. De torpedobootjager is 183 meter lang en heeft in tegenstelling tot conventionele schepen een terugwijkende boeg. De aparte vorm van het futuristische oorlogsschip moet het zo onzichtbaar mogelijk maken voor de radar.
De kosten van het vliegdekschip van 100.000 ton worden geschat op 17,3 miljard dollar, omgerekend ruim 15 miljard euro.
De sterkte van de Koninklijke Luchtmacht bedroeg in 2020 in totaal 1069 burgers, 6419 militairen en 803 reservisten.