Op de meeste nieuwere motoren is standaard een SCM-beveiliging klasse 1 ingebouwd. Dit is een startonderbreker. Maar er zijn ook motoren die zijn voorzien van klasse 3: een startonderbreker, met alarm- en volgsysteem. Wanneer de motor dit systeem heeft, is het risico op diefstal lager.
De eerste 3 zijn bestemd voor fietsen en bromfietsen/scooters. De 4 en 5 sterren gelden voor de motor. Hierbij heeft 4 betrekking op goede beveiliging onderweg en 5 zorgt voor een goede beveiliging als de motor thuis gestald is. Zowel de ketting als het hangslot moeten aan de gestelde criteria voldoen.
Parkeer je motor op een drukke plek.
Probeer de motor vast te zetten aan een object. Met een schijfremslot kan de dief nog altijd je stuurslot kapot maken en een skateboard onder het voorwiel zetten. Om de motor vast te zetten aan een object kan je bijvoorbeeld gebruik maken van een U-beugel of een lang kettingslot.
Over het algemeen wordt er in drie klassen onderscheidt gemaakt: SCM klasse M1 – Startonderbreker. SCM klasse M2 – Startonderbreker maar met een alarmsysteem. SCM klasse M3 – Startonderbreker met alarm- en volgsysteem.
Om je motor echt goed te beveiligen, kies je voor een combinatie aan sloten. Naast een ART-4 of ART-5 slot, is een remschijfslot verstandig. Dit zorgt ervoor dat de dief niet weg kan rijden. Ook een stuurslot kan een optie zijn, maar deze is relatief makkelijk open te breken.
Het winnende ketting motorslot is deze Abus Ionus. Dit erg stevige en volledig gekeurde kettingslot wordt door alle verzekeraars goedgekeurd omdat het een ART 4 slot is. Daarnaast is hij lekker lang met de 120 cm waardoor je hij makkelijk aan een lantaarnpaal, hek of ander voorwerp is vast te zetten.
Een startonderbreker is een klasse 1 alarm. Klasse 1 alarm houdt in dat u een goedgekeurde startonderbreker heeft. Een klasse 1 alarm is niets meer dan een startblokkering, waardoor de auto zonder gecodeerde sleutel niet gestart kan worden.
SCM/CCV Klasse 1 is de voormalige beveiligingsklasse 'Startonderbreker'. Deze beveiligingsklasse bestaat uit een elektrisch systeem (startonderbreker) met ten minste twee automatisch ingeschakelde blokkeringen: Blokkering van de startmotor.
Deze reiken VBV keurmerken uit aan beveiligingssystemen die zij veilig achten om je voertuig en vaartuig naar behoren te beveiligen.
Tot de drie meest gestolen merken behoren, in volgorde van populariteit, Yamaha, Suzuki en Honda. De dieven zijn vooral op zoek naar Yamaha's die jonger zijn dan een jaar, en naar ouder motoren van het merk Suzuki en Honda. In 2017 werden er 268 motorfietsen van het merk Yamaha gestolen.
Voertuiggegevens online bekijken. Gegevens van een voertuig bekijkt u in het kentekenregister op de website van de RDW. Daar ziet u of het voertuig als gestolen staat geregistreerd. Maar bijvoorbeeld ook wat de vervaldatum is voor de apk.
Een stuurslot is een preventiemiddel tegen diefstal van de auto en werkt doordat het slot het stuurwiel van de wagen sluit. Door het gebruiken van een stuurwielslot is het namelijk niet meer mogelijk om het stuur te draaien.
In de Europese Unie is sinds 1998 iedere nieuwe auto verplicht uitgerust met een elektronische startonderbreker, m.u.v. Tesla Model S en Tesla Model 3. Met deze onderbreker is het nog moeilijker een auto te stelen als de sleutel niet in het stopcontact zit.
Een startonderbreker is een extra beveiliging en zorgt ervoor dat de auto niet zonder sleutel start en meegenomen kan worden. Dit is een van de meest gebruikte beveiligingen en zit standaard op elke auto.
Auto's met een leeftijd tot 5 jaar en met een cataloguswaarde vanaf €25.000,- tot €50.000,- moeten nagenoeg altijd voorzien zijn van een klasse 3 autoalarmsysteem.
Borg klasse 2 (of VRKI klasse 2) beveiliging staat voor beveiligingsmaatregelen in verhouding met het risico van diefstal en of inbraak.
Borgklasse 1 is de laagste risicoklasse, borgklasse 4 de hoogste. De methode om de beveiligingsklasse te bepalen heet VRKI, ofwel Vernieuwde Risico Klasse indeling. Voor elk van deze klassen gelden andere regels.
VbV-SCM Klasse Startonderbreker (klasse 1) vanaf € 399,00.
Een startonderbreker – ook wel immobilizer – verwijderen of uitschakelen kan niet zomaar. Het systeem is door de autofabrikant gemonteerd en kan niet worden uitgeschakeld of verwijderd. Je kunt het systeem alleen uitschakelen met jouw unieke sleutel.
Een alarmsysteem in de auto verkleint de kans op inbraak en diefstal. Beveiligingssystemen worden ingedeeld in vijf alarmklassen: van eenvoudig tot zeer uitgebreid. Sinds 1998 zijn alle in Europa geproduceerde auto's standaard voorzien van het eenvoudigste beveiligingssysteem.
Een schijfremslot is goed genoeg om een motor tegen diefstal te beschermen als deze voor korte tijd op een locatie onbeheerd wordt achtergelaten, waar het diefstalrisico niet het hoogst is.
Schijfremsloten worden ook wel remschijfsloten genoemd (net even andersom geschreven dus) en afgekort ook wel eenvoudigweg schijfsloten. Hierbij gaat het dus over hetzelfde: een slot waarmee de remschijf van de scooter of de motor 'vastgezet' kan worden.
Dit type kettingslot heeft een schijfremslot als sluiting. Dit noemen we ook wel een schijfremslot met ketting. De ketting wordt om een vast object gelegd en de uiteinden worden met het schijfremslot aan de remschijf vast gemaakt. Het voordeel van dit type slot is dat je het schijfremslot ook apart kunt gebruiken.
Een eis die vrijwel alle verzekeraars hanteren, is dat het motorslot minimaal over een ART keurmerk dienen te beschikken. Het ART keurmerk is vijf verschillende categorieën ingedeeld en voor het verzekeren van een motor stelt de verzekeraar minimaal een motorslot met ART 4 keurmerk als eis.