Door te kijken naar het bouwjaar van uw auto en naar het type brandstof waar uw auto op rijd kunt u achterhalen of uw auto een roetfilter heeft. Bij de nieuwere (diesel)auto's vanaf het bouwjaar 2006 is er meestal een roetfilter en/of een katalysator gemonteerd.
In principe beschikken alle auto's die op diesel rijden en na 2012 op de markt zijn gebracht over een roetfilter. Je kan dit voor de zekerheid checken aan de onderkant van je auto.In het verloop naar de uitlaat moet het roetfilter zich bevinden.Het roetfilter ziet er ongeveer zo uit.
De katalysator is onmisbaar voor een goed werkende DPF, omdat de katalysator voor de juiste temperatuur binnen de DPF zorgt. Zonder de katalysator zal de DPF niet goed werken. Alleen montage van een nieuwe DPF garandeert dat de werking van dit onderdeel weer optimaal is.
Bij de verbranding van benzine en diesel komen heel kleine deeltjes roet vrij. Om de uitlaatgassen te laten voldoen aan de Europese emissie-eisen, hebben daarom vrijwel alle auto's met een verbrandingsmotor een partikelfilter. Of in in gewone mensentaal: een roetfilter.
Auto's die rijden op benzine hebben geen roetfilter. Niet elke auto heeft dus een roetfilter. Bij de nieuwere (diesel)auto's is er vanaf het bouwjaar 2006 meestal een roetfilter en/of een katalysator gemonteerd. Dit geldt dus niet voor de nieuwere auto's met benzine uitvoeringen.
Sinds 2009 zijn fabrikanten van dieselauto's wettelijk verplicht om alle dieselauto's te voorzien van DPF's, dus alle moderne dieselauto's hebben DPF's. De enige manier om een dieselauto zonder DPF te vinden, is door een oudere dieselauto onder de 2,5 l te kopen die is geproduceerd vóór de Euro 5-regelgeving.
Is het hebben van een roetfilter verplicht? Personenauto's vanaf bouwjaar 2011 en bestelauto's vanaf bouwjaar 2012 zijn vanuit de fabriek standaard van een roetfilter voorzien. Bij deze auto's is het hebben van een roetfilter verplicht.
Veel mensen weten dit niet, maar sinds 2016 zijn roetfilters ook verplicht op benzineauto's die in de Europese Unie op de weg worden gezet . Ze worden GPF's genoemd, voor Gasoline Diesel Particulate Filter. Toch wordt de werking van deze anti-vervuilingsapparaten vaak verkeerd begrepen.
Rijdt u een dieselauto en komt deze uit 2007 of later? Dan kunt u ervan uitgaan dat er een roetfilter in uw auto zit. Vanaf 2007 is dit namelijk verplicht bij dieselauto's. De reden hiervan is om de uitlaatgassen van deze auto's te kunnen laten voldoen aan de Europese emissie-eisen.
2. Het is goedkoper voor jou en jouw klant. Met het vervangen van de roetfilter is al gauw zo'n €1.000 tot €1.500 gemoeid, terwijl een roetfilter reinigen gemiddeld tussen de €200 en €400 kost.
Terwijl katten de chemische samenstelling van het gas veranderen, zijn DPF's gewoon een filter voor dieselpartikels . Gas stroomt door de uitlaatpijpen van de kat of het uitlaatspruitstuk naar de DPF, die vervolgens partikels verzamelt en opslaat. Omdat de roetachtige substantie nergens heen gaat, hoopt het zich op.
Om ervoor te zorgen dat verbrande uitlaatgassen minder schadelijke stoffen bevatten, is dit onderdeel onmisbaar in de auto. Sinds 1996 is het in Nederland verplicht dat iedere auto, of deze nu op benzine, diesel of LPG rijdt, een katalysator heeft. Dit geldt in de meeste Europese landen.
Na ongeveer 1000 km rijden zal het filter vol met roet zitten en moet het roet worden afgevoerd. Dit doet men door het te verbranden, ook wel “regenereren van het roetfilter” genoemd.
Wanneer het roetfilter gedemonteerd wordt verdwijnt de Euronorm.Vervolgens wordt aan de hand van de DET (datum eerste toelating) de emissieklasse bepaald. Zodoende kunnen er problemen ontstaan bij milieuzones in zowel Nederland als in het buitenland.
Alle diesels die vanaf 2009 zijn gebouwd, hebben een DPF , en sommige diesels die daarvoor zijn gebouwd, hebben er ook een. Zolang u minstens een paar keer per maand langere afstanden rijdt, zou uw DPF voldoende mogelijkheden moeten hebben om zichzelf te regenereren.
Dieselauto's zonder roetfilter betalen een hoger MRB-tarief vanwege de hogere schadelijke uitstoot. Wil je je roetfilter (laten) verwijderen, bijvoorbeeld vanwege chip-tuning, dan zul je dit moeten melden bij RDW en ga je het hogere MRB-tarief betalen.
U kunt dit zelf controleren door te kijken naar de stickers van de fabrikant, in de bestuurdersdeur of onder de motorkap . Deze stickers vertellen u dingen zoals brandstoftype, minimale bandenspanning en of er een DPF is. U kunt ook in het handboek van de auto kijken.
De katalysator heeft een waarschuwingslampje op het dashboard. Als dit brand, is de katalysator van jouw auto aan vervanging toe en worden schadelijke stoffen niet op de juiste gereduceerd. Dit lampje mag zeker niet genegeerd worden want dan raakt de katalysator oververhit en kan hij smelten.
In tegenstelling tot een katalysator, die is ontworpen om de uitstoot van verontreinigende stoffen in de gasfase te verminderen door middel van een chemische reactie, is een deeltjesfilter ontworpen om deeltjes op te vangen en vast te houden totdat ze kunnen worden geoxideerd of verbrand in het DPF-filter zelf.
Welke auto's zijn uitgerust met benzinepartikelfilters? Vroege gebruikers van benzinepartikelfilters zijn onder andere Ford, Mercedes, Porsche en de Volkswagen Group . De technologie is echter in de meeste nieuwe benzinemodellen geïntroduceerd sinds september 2018 om te voldoen aan de EU6c-vereisten.
Het is mogelijk om zonder roetfilter te rijden, maar zal op den duur tot veel problemen leiden. Zo stoot de auto meer vervuiling uit en verbruikt hij ook meer brandstof dan normaal. Als een roetfilter verstopt raakt kan het motorstoringslampje gaan branden.
Het roetfilter zit in het uitlaatsysteem (zo dicht mogelijk bij de motor) van de auto en vangt de roetdeeltjes op terwijl de uitlaatgassen erdoorheen stromen.
Sinds 1 december 2022 krijgen eigenaars van voertuigen die meer dan 1 miljoen roetdeeltjes uitstoten één jaar de tijd, tot de volgende periodieke keuring, om hun roetfilter te reinigen of te vervangen. Is het dan niet in orde, dan wordt de wagen afgekeurd.
De DPF's of de roetfilter raken verstopt door het roet dat ze proberen op te vangen, en als regeneratie dit niet verhelpt, bestaat de kans dat de roetfilter verstopt raakt of breekt, waardoor u met een fikse herstelkosten wordt opgezadeld.
Simpel gezegd is een DPF een filter dat op een dieselauto is gemonteerd om de uitlaatgassen op te vangen en op te slaan die anders in de atmosfeer zouden worden gepompt. DPF's worden sinds 2009 standaard op dieselauto's gemonteerd, toen de Euro 5-uitlaatemissiewetgeving werd ingevoerd om de CO2-uitstoot van auto's te verlagen.