De verkeersregels zijn bijna identiek aan die van Groot-Brittannië. Je rijdt aan de linkerkant van de weg en je haalt aan de rechterkant in. Op gelijkwaardige kruispunten is de auto die het eerst bij de kruising is degene die voorrang heeft.
In Zuid-Afrika wordt het probleem van de gelijkwaardige kruising als volgt opgelost: de auto die van rechts komt heeft niet voorrang, maar degene die als eerste aankomt.
Groot-Brittannië maakte het linksrijden verplicht in 1835, en die regeling gold uiteraard ook in de landen die toen deel uitmaakten van het Britse Rijk. Dat verklaart dus waarom tot op de dag van vandaag India, Pakistan, Australië, Nieuw-Zeeland, Zuid-Afrika en andere Britse ex-kolonies links rijden.
De verkeersregels
Zuid-Afrikanen rijden aan de linkerkant van de weg. Veiligheidsgordels zijn verplicht en je mag niet bellen tijdens het rijden. Alle snelheidslimieten in Zuid-Afrika zijn in kilometers per uur.
Ja, autorijden in Zuid-Afrika is zeker veilig. Het verkeer is erg relaxed en totaal niet chaotisch. Het is wel handig om van een aantal dingen op de hoogte te zijn voordat je de auto instapt. Zo rijden ze in Zuid-Afrika dus aan de linkerkant van de weg en dat kan in het begin even wennen zijn.
In het hele land komt seksueel geweld voor. Ook in dit geval met name rond de grote steden. Ga daarom niet na zonsondergang de straat op en probeer zoveel mogelijk op de begaande route te blijven. Kaapstad is over het algemeen een veilige stad.
In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, is Kaapstad een veilige stad waar de meerderheid van de mensen geen problemen ondervinden. Maar net als in elke andere grote stad zijn moet je een paar voorzorgsmaatregelen wanneer je op ontdekkingstocht gaat in deze prachtige regio. Loop niet te koop met dure juwelen.
Behalve in Engeland, is links rijden ook verplicht in Australië, Cyprus, Indonesië, Nepal, Namibië, Japan, Maleisië, Barbados, Zuid-Afrika, Bangladesh, Thailand, Schotland, Pakistan, India, Hongkong, Ierland, Oeganda en Sri Lanka.
Wat benzine betreft zijn de kosten in Zuid-Afrika een stuk lager dan in Nederland. Gelukkig maar, want tijdens de meeste reizen worden behoorlijk wat kilometers gemaakt. Voor de kosten kun je rekening houden met ongeveer ZAR 1,50 per kilometer die je rijdt, of ca. ZAR 15,00 per liter benzine.
Redelijk wat Nederlandse toeristen die naar Kaapstad reizen die huren daar een auto. Dat komt omdat een bezoek aan Kaapstad vaak gecombineerd wordt met een rondreis. En ook als je alleen in Kaapstad en omgeving blijft is het vrij handig om een auto als transportmiddel ter beschikking te hebben.
Voor de verkeersveiligheid, goede afwikkeling van het verkeer en het voorkomen van chaos moet je samen een keuze maken of je allemaal links of rechts rijdt. Het is eigenlijk een arbitraire keuze om links of rechts te rijden. Zowel Groot-Brittanië als Nederland staan in de top-3 van meest veilige landen in Europa.
Een ander voordeel was dat rechtshandige personen een paard makkelijker bestijgen van de linkerkant, wat ook verstandig is als de schede links hangt. Ten slotte was het veiliger om vanuit de berm het paard te beklimmen en niet vanaf het midden van de weg. Links opstappen betekent dan ook automatisch links rijden.
In Zuid-Afrika betaalt u met de Rand. In de meeste steden en dorpen kan u gemakkelijk met een bankkaart betalen.
Als u in Zuid-Afrika een auto wilt huren moet u minstens 18 jaar oud zijn (de minimumleeftijd verschilt per autocategorie) en minstens 1 jaar lang uw rijbewijs hebben. Bestuurders jonger dan 25 jaar moeten een extra toeslag betalen. Veiligheidsgordels zijn verplicht voor alle inzittenden.
Voor Zuid-Afrika heeft u officieel het internationaal rijbewijs IRB 1968 nodig. Bezoekt u tevens Eswatini dan heeft u officieel een ander internationaal rijbewijs nodig, namelijk IRB 1949.
Je wordt meestal uitgenodigd om 's avonds te komen eten en dan word je zo tussen zeven en acht uur verwacht. Dan krijg je een drankje, een drankje en nog een drankje. Het enige wat er is om te voorkomen dat je voor negen uur al stomdronken bent is een schaaltje chips.
Diner ligt rond de € 10 tot € 15 per persoon. Een fles wijn in een gemiddeld restaurant: tussen de € 8 en € 15. Een glas bier in een cafe (0,5 liter) kost ongeveer € 2,00 – 2,50. De prijzen in de supermarkt zijn ook lager hoewel ze niet veel verschillen van de prijzen die u gewend bent in Nederland.
Zuid-Afrika is, in vergelijking met Europa een goedkoop land, maar net iets duurder dan de meeste andere Afrikaanse landen. Het land is nu eenmaal welvarender.
Er is geen regel die aangeeft dat verkeer van links of rechts voorrang heeft. In de praktijk betekent dit dat recht doorgaand verkeer meestal voorrang heeft. Op een rotonde heeft verkeer van rechts voorrang, tenzij anders met borden of verkeerslichten is aangegeven. U haalt rechts in.
Het eerste besluit om aan de rechterkant van de weg te rijden in Zweden stamt al uit 1718. In 1734 werd echter Vänstertrafik (Zweeds voor links verkeer) ingevoerd. Toen de auto opkwam bleef men aan de linkerkant van de weg rijden. Desondanks werd er vooral in auto's gereden met het stuur aan de linkerkant.
In een aantal landen wordt links gereden. Voor Europeanen is het Verenigd Koninkrijk en Ierland het beste voorbeeld, maar ook op Malta en Cyprus wordt links gereden. Ook in Suriname en Guyana rijdt men links, afwijkend ten opzichte van de rest van Zuid-Amerika.
Johannesburg, ook wel Jo'burg, stond ooit bekend als de misdaadhoofdstad van de wereld. In sommige delen van de stad en ook in de townships vinden regelmatig mishandelingen, roofovervallen en zelfs moorden plaats. Ook zijn carjackings in Jo'burg (en in heel Zuid-Afrika) aan de orde van de dag.
De zon gaat om 7 uur 's avonds ook weer onder, en de zonsondergang in Kaapstad is rond 8 uur. In de wintertijd is er even lang daglicht (zo'n 12 uur), alleen is het vroeger donker, tussen 6 en 7 uur 's avonds wordt het donker.