Wanneer is euro 98 beter? In de bergen kan het beter zijn om euro 98 te tanken voor betere prestaties. Dit komt doordat de motor harder moet werken dan op een vlakke weg. Het verschil in octaangetal bepaalt de klopvastheid van benzine.
Welke benzine tanken 95 of 98
Euro 98 is vooral geschikt voor oudere en sportieve automodellen die hogere prestaties moeten leveren. Vanwege het hoger gehalte aan octaan en het duurder fabricageproces is de 98 brandstof duurder dan 95.
Met bp Ultimate 98 ongelood kun je tot 44 km** meer rijden per tank benzine. Dit voordeel is gebaseerd op een verbruik van 650 km per tank.
Dat euro 98 beter is voor de motor, is een hardnekkige mythe. Je auto zal niet beter presteren als je kiest voor deze brandstof. Is een motor gemaakt om op euro 95 te functioneren, dan garandeert alleen euro 95 optimale prestaties.
Niet per se. Auto's die op euro 95 kunnen rijden, kunnen in principe ook op euro 98 rijden. Andersom geldt dat niet.
E10 is geschikt voor 90% van de benzineauto's.Voor auto's die niet geschikt zijn, vaak oudere modellen, raadt de ANWB aan om Euro 98 (E5) te tanken. Als dit niet beschikbaar is, kies dan voor SuperPlus 98 of een premium brandstof. Kijk in de tankdop of instructieboekje welke brandstof geschikt is voor jouw auto.
Euro 95 E10 beschadigt de motoren van geschikte voertuigen niet.
Voor de meeste auto's is Super 95 meer dan voldoende. Alleen als je auto specifiek ontworpen is voor Super 98, of als je een sportieve of vintage wagen hebt, zul je baat hebben bij het tanken van de duurdere brandstof.
Het kan natuurlijk ook voorkomen dat je per ongeluk SuperPlus 98 benzine tankt in een Euro95-Tank of andersom. Dan is dit over het algemeen geen probleem. De getallen 95 en 98 staan voor het octaangetal. Hoe hoger het octaangetal, hoe later de benzine uit zichzelf ontbrandt.
De verbeterde Shell V-Power Benzine bevat 3x meer reiniging en beschermende moleculen. Shell V-Power verwijdert 100% van de prestatie verminderde afzettingen en beschermt tegen de vorming hiervan op vitale motoronderdelen, zoals brandstofinjectoren en inlaatkleppen.
Neen, dat zou te mooi zijn, maar motoren die werden ontwikkeld voor Super 98 zullen met deze brandstof wel betere prestaties leveren. Het getal 98 slaat op de eigenschap van een brandstof om niet te gaan detoneren. Dit fenomeen van zelfontbranding kan een motor in bepaalde omstandigheden flink beschadigen.
Betere efficiëntie
In vergelijking met andere brandstoffen heeft Shell V-Power Benzine bijvoorbeeld drie keer zoveel moleculen die reinigen en beschermen. Bovendien is de premium benzine drie keer actiever in het verminderen van wrijving, waardoor de efficiëntie van een motor groter wordt.
En een te hoog watergehalte in de brandstof kan er voor zorgen dat de alcohol met het water neerslaat en op de bodem van de tank nestelt. Dit mengsel is corrosief voor metalen, en dat wil je niet. Tank je dus Euro95 (E10) tankt maar weinig rijdt, kan dat slecht zijn voor de tank en/of brandstofsysteem van je auto.
Brandstoffabrikant BP geeft daar richtlijnen over: in een afgesloten container en een bewaartemperatuur van 30 graden blijft brandstof 3 maanden goed.Bij een bewaartemperatuur van 20 graden is dat meteen 6 maanden.
Automobilisten hebben dus goede redenen om te kiezen voor Euro 98 (E5) in plaats van E10 of Euro 95. Zo loopt over het algemeen je motor soepeler en zuiniger. Of dat ook echt zo is kom je zelf achter: verbruik auto berekenen. Daarbij kunnen veel oudere auto's niet tegen de hoeveelheid ethanol in Euro 95.
“Met Shell V-Power 98 krijgt u bijvoorbeeld een verbeterde brandstof die schoner is voor de motor dan Shell Unleaded 95 of 91. Het is ontworpen om uw motor te beschermen door de troep te verwijderen en ervoor te zorgen dat er geen ophoping is, waardoor de motor soepeler loopt.”
Kunt u benzine met een hoger octaangetal gebruiken? Als uw auto is ontworpen voor benzine met een normaal octaangetal, kunt u veilig benzine met een hogere octaangetal gebruiken. Maar onder normale rijomstandigheden is er weinig tot geen voordeel aan het kopen van brandstof met een octaangetal dat hoger is dan wat wordt aanbevolen .
Premium 95-brandstof is duurder dan E10, maar kan betere prestaties en brandstofefficiëntie bieden, met name in nieuwere auto's met motoren met hoge compressie. Premium 98-brandstof heeft een nog hoger octaangetal, meestal rond de 98 , wat het de beste kwaliteit benzine maakt die beschikbaar is.
Ja, dat mag zeker. Benzines kun je in elke verhouding met elkaar mengen.Je motor moet wel geschikt zijn om deze verschillende benzines (met verschillend octaangetal) te verbranden.
Het simpele antwoord luidt: kijk in de tankklep van je auto.Als daar een sticker, plaatje of icoontje met E5 of E10 staat, dan weet je zeker welke benzine jouw auto lust. Als je E5 én E10 ziet staan, tank dan gerust de goedkoopste benzine.
Euro 98/E5 heeft naast een hoger octaangetal ook een aantal additieven die aan de mix toegevoegd zijn. Deze additieven zouden volgens brandstof fabrikanten een positief effect hebben op de levensduur van de motor. En het verbruik zou daarmee ook beter zijn waardoor de auto beter kan presteren en dus langer meegaat.
Loodvrije benzine heet gasolina sin plomo . Loodvrije superbenzine heeft een octaangetal van 95. Diesel heet gasolie. LPG heet gases licuados del petróleo.
Witte pomp benzine is niet slechter. In de basis gebruiken alle merken dezelfde brandstof. Want alle aanbieders van zowel de bekende brandstofmerken als die van onbemande tankstations en witte pompen halen hun brandstof uit dezelfde regionale depots.