AdBlue-behandelingssystemen zijn verplicht geworden volgens de Euro 6-norm, vooral op dieselwagens die allemaal werken volgens het principe van directe injectie.
Het wordt vaak aangetroffen in Euro 6-dieselvoertuigen , die vanaf september 2015 nieuw zijn geregistreerd. AdBlue is een niet-giftige, niet-ontvlambare, geurloze en biologisch afbreekbare vloeistof en werkt samen met een behandelingssysteem dat bekendstaat als Selective Catalytic Reduction (SCR) om schadelijk NOx-gas (stikstofoxide) te verminderen.
AdBlue® wordt toegepast om de NOx uitstoot van dieselmotoren te beperken. Deze techniek wordt in vrachtauto's al toegepast sinds 2006 en vanaf 2014 ook in de personenautobranche.
AdBlue wordt gebruikt in dieselvoertuigen met SCR (Selective Catalytic Reduction), zoals Euro 6-dieselmotoren.
Euro 6 motoren: minder milieuvervuilend
Vergeleken met Euro 1 klasse motoren stoten Euro 6 motoren maar liefst 97% minder stikstof uit. Bovendien zijn deze motoren ook milieuvriendelijker dan de Euro 5 klasse. Hierbij is de uitstoot van stikstof teruggebracht van 2 gram naar 0,4 gram per kilometer.
Het kabinet heeft besloten om de toegang tot de zero-emissiezones voor bestelauto's met een emissieklasse Euro 6 met een jaar te verlengen tot 1 januari 2029. Deze verandering is pas officieel wanneer het RVV (Reglement verkeersregels en verkeerstekens) is aangepast.
Hoewel de emissielimieten voor Euro 6 ongewijzigd zijn gebleven, is de methode voor het meten van prestaties in de loop der jaren bijgewerkt. Euro 6c staat voor voertuigen die zijn getest volgens de WLTP-normen, terwijl Euro 6d-TEMP en Euro6d staan voor auto's die zijn getest volgens RDE (Real Driving Emissions) .
AdBlue-behandelingssystemen zijn verplicht geworden volgens de Euro 6-norm, vooral op dieselwagens die allemaal werken volgens het principe van directe injectie.
Als uw AdBlue bijna op is en moet worden bijgevuld, zal uw auto een waarschuwing weergeven op het bestuurdersdisplay of het scherm van het infotainmentsysteem . Zodra u de AdBlue-tank tot het aanbevolen niveau hebt gevuld, zou de waarschuwing moeten verdwijnen.
Nadelen van adblue uitschakelen
Ten tweede is het uitschakelen van Adblue niet legaal in landen binnen de EU. Het uitschakelen van Adblue is alleen toegestaan bij voertuigen die off-road worden gebruikt. Echter, komt de auto nog wel gewoon door de APK met het door ons uitgeschakeld Adblue systeem.
Tetrosyl bracht AdBlue al in 2009 op de markt onder de merknaam Carlube . Toch is AdBlue pas sinds kort bij veel dieselrijders bekend, maar velen weten nog steeds niet wat het is, wat het doet en waarom uw dieselauto het nodig heeft.
AdBlue is de toverdrank die dieselauto's drinken om minder vieze lucht uit te stoten. Maar deze stof is dus toevallig ook heel succesvol als onkruidbestrijdingsmiddel. Ureum kent daarnaast ook een toepassing binnen de gladheidsbestrijding.
AdBlue is noodzakelijk om je dieselauto zo schoon mogelijk te laten rijden. Sterker nog, moderne diesels zijn zo afgesteld dat ze zonder AdBlue helemaal niet rijden.
Om aan de Euro 6-norm te voldoen, mag een diesel niet meer dan 80 mg/km NOx-gassen uitstoten, terwijl een benzineauto niet meer dan 60 mg/km mag uitstoten . Vrijwel elke gloednieuwe auto die sinds september 2015 is verkocht, moet voldoen aan de Euro 6-norm, terwijl veel auto's daarvoor al aan de norm voldeden.
Als uw auto op of na 1 september 2015 is geregistreerd of het model op of na 1 september 2014 is goedgekeurd, moet deze voldoen aan de Euro 6-norm . Dit is echter niet gegarandeerd en om zeker te zijn, moet u bij de fabrikant van uw voertuig of in het V5C-logboek nagaan wat de Euro-classificatie van de motor van de auto is.
Hoe hoger het cijfer, hoe schoner uw voertuig. De waarde 0 betekent dat het voertuig veel vervuilende stoffen uitstoot en de waarde 5 dat het voertuig minder vervuilende stoffen uitstoot.
De meeste dieselvoertuigen die na 2015 zijn gebouwd, gebruiken waarschijnlijk AdBlue om te voldoen aan de Euro 6-emissienormen . Sommige voertuigmodellen bevatten ''Blue HDi'' of ''SCR'' in de beschrijving om gebruikers te wijzen op AdBlue. Om 100% zeker te zijn, moet u echter uw voertuighandleiding raadplegen.
Hoe lang gaat het mee? Een volle tank AdBlue gaat gemiddeld tussen de 6.000 en 7.000 mijl mee. 1 liter AdBlue gaat ongeveer 600 mijl mee, maar dit kan worden beïnvloed door uw rijstijl. Hoe meer brandstof uw voertuig gebruikt, hoe meer AdBlue het ook zal verbruiken.
Blijf de tank vullen met AdBlue totdat het waarschuwingslampje uitgaat. Start de motor en laat deze een paar minuten draaien om het nieuwe niveau van AdBlue te detecteren. Zet de motor nu uit en start hem opnieuw om te controleren of het systeem het nieuwe volume AdBlue heeft herkend.
AdBlue kan uitsluitend worden gebruikt in voertuigen die zijn uitgerust met een Selective Catalyc Reduction katalysator (SCR-katalystor). In vrachtwagens wordt deze technologie sinds 2006 toegepast, dieselauto's met SCR zijn sinds 2014 op de markt. De meeste SCR-auto's hebben een Euro 6-motor.
Daarvoor worden zogenaamde emissieklassen toegekend. Hoe hoger de emissieklasse, hoe minder schadelijke stoffen het voertuig uitstoot. Denk hierbij aan fijnstof, koolstofmonoxide en stikstofoxiden. Deze schaal loopt momenteel van emissieklasse 0 (minst schoon) tot aan emissieklasse 6 (het schoonst).
Welke auto's voldoen aan de Euro 6 norm? Alle auto's met een toelatingsjaar vanaf 2015 vallen in emissieklasse 6 en voldoen aan Euronorm 6. Ook de emissieklasse 6a, 6b, 6c en 6d voldoet aan de Euro 6 norm. Zowel dieselauto's als auto's die op benzine rijden moeten aan deze norm voldoen.
Euro 6b: Euro 6-emissie-eisen inclusief de herziene meetprocedure voor deeltjes, de deeltjesaantalnorm voor CI-voertuigen en de flexibele brandstofvoertuig-lagetemperatuuremissietest met biobrandstof. Euro 6c: De volledige Euro 6-emissienorm, d.w.z.