Elke auto heeft een interieurfilter. Via dat filter stroomt de buitenlucht je auto in. Het filter beschermt jou en je medepassagiers tegen stoffen – zoals pollen - van buitenaf. En dat is belangrijk.
Waar in de auto zit het interieurfilter? Het interieurfilter bevindt zich meestal in de buurt van het dashboard en wordt ofwel in de motorruimte geïnstalleerd of deze kan bereikt worden via het dashboardkastje.
Luchtfilter zorgt ervoor dat de aangezorgen lucht wordt gefilterd. Hierdoor worden dus de rondvliegende deeltjes uit de lucht gefilterd, zodat deze geen schade kunnen aanrichten aan de motor van je auto. Interieurfilter zorgt ervoor dat de lucht in het interieur van de auto wordt gefiltererd.
Het is aan te bevelen om het interieurfilter regelmatig te vervangen. Meestal is dit om de circa 20.000 kilometer of om het jaar. Naarmate het interieurfilter meer kilometers of langere tijd gebruikt is, zal het namelijk steeds meer vervuild raken.
Een interieurfilter hoeft helemaal niet zo duur te zijn. Bij een wat oudere auto kan dit zelfs al onder de 5 euro zijn.Bij de wat modernere auto's moet je toch al snel denken aan een eurotje of 15 tot 35.
Een vervuild interieurfilter kan niet alleen gezondheidsproblemen veroorzaken. Doordat de doorstromende lucht wordt beperkt, kan de airconditionings- en verwarmingswerking beperkt worden. Met grotere schade aan het aircosysteem tot gevolg.
Kosten van kleine beurt auto
De kosten hangen af van een aantal factoren. Gemiddeld genomen kost de kleine beurt tussen de € 100,- en € 150-, maar dat is exclusief de aanschaf van eventueel te vervangen onderdelen. Is uw auto dus in goede onderhoudsstaat, dan zullen de kosten meevallen.
Het vervuilde interieurfilter is door het aanwezige stof, vuil en de wat vochtige omgeving een uitstekende groeibodem voor allerlei micro organismen. Men noemt het interieurfilter ook wel pollenfilter. Door het te laat vervangen van het interieurfilter komt er meer stof en vuil in het passagierscompartiment.
Het filter beschermt jou en je medepassagiers tegen stoffen – zoals pollen - van buitenaf. En dat is belangrijk. Want als je het interieurfilter niet op tijd vervangt, kun je gezondheidsklachten krijgen. Het filter beschermt trouwens ook je ventilatie- en aircosysteem.
Motorschade: Als een filter met lage efficiëntie niet op tijd wordt vervangen, creëert dat een sneeuwbaleffect: deeltjes komen de motor binnen en beschadigen deze en kleine stukjes komen los van de motoronderdelen en de hoeveelheid stof in de motor verhoogt. Uiteindelijk zal de motor uitvallen of stuk gaan.
Zonder luchtfilter rijden is inderdaad slecht voor de luchtmassa meter en die kan eventueel stuk gaan. Dat geeft een foutcode en een lampje. De motor gaat dan in noodloop en beschermt de katalysator. Verder is het uiteraard niet al te best voor de gehele motor want er komt ook stof en dergelijke in de motorolie.
Filters: het luchtfilter en het interieurfilter worden gecontroleerd en indien nodig vervangen. Vloeistoffen: alle vloeistoffen worden gecontroleerd, zoals de koelvloeistof, ruitenwisservloeistof en remvloeistof. Accu: de accu wordt gecontroleerd op eventuele lekkages en de capaciteit wordt gemeten.
Het interieurfilter filtert de lucht die de auto binnenkomt. Het filter bestaat uit microvezels die allerlei stof, vuil en vet uit de buitenlucht filteren. Een filter met actieve koolstof, dat optioneel verkrijgbaar is, filtert zelfs de vervuilende uitlaatgassen en pollen uit de lucht!
Met de levering van een schone luchtstroom naar de motor zorgt het luchtfilter ervoor dat de motor de juiste hoeveelheid lucht krijgt om optimaal te functioneren. Beschadigde of vuile luchtfilters veroorzaken een slechte werking van de motor met minder vermogen en zwakkere acceleratie als gevolg.
Elke auto heeft vier hoofdfilters: het interieurfilter, oliefilter, brandstoffilter en luchtfilter. De functie van al deze filters is om stromingen mogelijk te maken en onzuiverheden op te vangen: de stof en verontreinigingen in de lucht, de onzuiverheden in de brandstof of het vuil in de motorolie.
U vindt het filter meestal in het dashboardkastje van uw voertuig. Hier wordt de lucht gefilterd die via de verwarmings- en airconditioningssysteem in het interieur wordt geblazen. Dit voorkomt dat er vuil, stof en bladeren naar binnen worden geblazen.
De lucht filtratie efficiëntie van K & N luchtfilters is meestal 96 tot 99 procent. K&N is trouw gebleven aan zijn filosofie met wasbare en dus herbruikbare luchtfilters. Dit is zonder twijfel een van de grootste voordelen die K & N sportluchtfilters bieden.
Luchtfilters houden de lucht in uw huis, bedrijfspand of fabriek schoon door stof, huidschilfers van huisdieren en andere deeltjes uit de lucht te verwijderen.Om schone lucht in huis, werkplek of werkplaats, moet je ervoor zorgen dat de filters altijd schoon zijn.
Ten opzichte van een standaard papieren filter heeft een K&N filter namelijk 40% meer luchtdoorlaat. Of “flow” zoals Product Development Technician Patrick Jacobs van K&N Europa het noemt. “Die luchtdoorstroming zo optimaal mogelijk maken, dat is van meet af aan ons doel bij de ontwikkeling van een nieuw filter.
Werkwijze reinigen luchtfilter
Doe drie liter heel heet kraanwater in een emmer en voeg 100 gram reiniger toe aan het water. Dompel het vervuilde filter volledig onder. Laat het filter 10 tot 15 minuten inweken en knijp het filter goed uit totdat al het vuil verdwenen is. Niet wringen!
Een filter die niet op tijd wordt vervangen, kan verstopt geraken. Als het drukverschil op de filter te hoog wordt, kan het filtermedium (papier of stof) buigen of breken, en kunnen ongefilterde deeltjes de motor of het interieur indringen.
Het micro- of interieurfilter zorgt ervoor dat u geen onprettige geurtjes van buiten ruikt en dat de ramen niet beslaan. Als u in uw auto zit is het erg fijn als er schone lucht naar binnen wordt gezogen. Om de schone lucht binnen te krijgen, gaat alle lucht langs het microfilter.
Hoe vaak moet je olie verversen
Ons advies is dit na ieder 10.000 tot 15.000 kilometers te doen. Als je niet zo veel rijdt doe het dan gemiddeld 1x per jaar. De reden hiervan is, is dat de motor minder vaak op temperatuur komt en het oliefilter sneller vies wordt.
De kleine beurt dient doorgaans elke 15.000 kilometer of na elk jaar te gebeuren. Dit is een stelregel en er zijn dan ook uitzonderingen mogelijk. Een grote beurt dient doorgaans elke 30.000 kilometer of 2 jaar te gebeuren, ook dit is een stelregel die je in grote lijnen kunt aanhouden.
Zoals u eens in het half jaar naar de tandarts moet voor een periodieke controle, heeft uw auto af en toe een grote beurt nodig. Een grote beurt is trouwens niet verplicht, maar wel meer dan verstandig. Deze onderhoudsbeurt wordt niet voor niets door de fabrikant van uw auto voorgeschreven.