Sinds 1998 zijn alle in Europa geproduceerde auto's standaard voorzien van het eenvoudigste beveiligingssysteem. Voor diefstalgevoelige auto's als cabrio's en duurdere auto's stellen autoverzekeraars uitgebreidere beveiligingseisen.
Hoe weet ik welk alarmsysteem ik heb? Als je auto is uitgerust met een alarmsysteem met CCV Voertuigbeveiliging, dan zit er een driehoekige oranje sticker op je auto. Ook heb je als het goed is een certificaat gekregen. Je kunt bij Kiwa checken of er een certificaat staat geregistreerd voor jouw auto.
Beveiligingsklasse 1 – Startonderbreker
Iedere nieuwe auto is sinds 1998 minimaal voorzien van beveiligingsklasse 1. Auto's in deze klasse zijn minimaal uitgerust met een startonderbreker: een systeem dat de startmotor en de brandstoftoevoer blokkeert als er geen sleutel wordt gebruikt om de auto te starten.
In de Europese Unie is sinds 1998 iedere nieuwe auto verplicht uitgerust met een elektronische startonderbreker, m.u.v. Tesla Model S en Tesla Model 3. Met deze onderbreker is het nog moeilijker een auto te stelen als de sleutel niet in het stopcontact zit.
Een autoalarm is meestal verplicht als je een autoverzekering afsluit voor een dure auto. Na drie jaar moet je je autobeveiliging jaarlijks laten controleren om eventuele schade vergoed te krijgen. Je kunt je auto op drie verschillende manieren beveiligen: met een startonderbreker, autoalarm of voertuigvolgsysteem.
Op de meeste nieuwere motoren is standaard een SCM-beveiliging klasse 1 ingebouwd. Dit is een startonderbreker. Maar er zijn ook motoren die zijn voorzien van klasse 3: een startonderbreker, met alarm- en volgsysteem. Wanneer de motor dit systeem heeft, is het risico op diefstal lager.
Een startonderbreker – ook wel immobilizer – verwijderen of uitschakelen kan niet zomaar. Het systeem is door de autofabrikant gemonteerd en kan niet worden uitgeschakeld of verwijderd. Je kunt het systeem alleen uitschakelen met jouw unieke sleutel.
Je kunt via de site van KiwaSCM nazien of er een geregistreerd en dus geldig alarm op de auto zit, staan niet bij welke klasse. Maar de meeste verzekeringen (niet allemaal) eisen minimaal klasse III bij een 3 serie.
Helaas kunnen deze beveiligingssystemen zich ook wel eens tegen je keren. De zender wordt verwerkt in de afstandsbediening en de ontvanger wordt meestal geplaatst in de buurt van het contactslot. Zodra het motormanagement de juiste code heeft doorgekregen worden alle systemen vrij gegeven en kan er worden gestart.
VbV-SCM Klasse Startonderbreker (klasse 1) vanaf € 399,00.
Een rode led op het dashboard geeft de status van het alarmsysteem aan: De led is uit – het alarm is uitgeschakeld. De led licht om de twee seconden eenmaal op – het alarm is ingeschakeld.
Voor de installatie geldt een garantieperiode van één jaar. Het CCV-SCM alarmsysteem met hellingshoekdetectie is inclusief inbouw en certificaat verkrijgbaar vanaf € 729 incl. BTW.
Alarm Klasse 4 Voertuigvolgsysteem PLUS vanaf € 549,00 met jammingdetectie.
Auto's met een leeftijd tot 5 jaar en met een cataloguswaarde vanaf €25.000,- tot €50.000,- moeten nagenoeg altijd voorzien zijn van een klasse 3 autoalarmsysteem.
De schroevendraaier
Met een boor boor je je een weg door de sleutelcilinder, waarbij je zo veel mogelijk van de slotpinnetjes in de cilinder sloopt. Vervolgens ram je een schroevendraaier in de cilinder, even draaien, en presto! Je auto start.
Autosleutels zijn sinds 1996 voorzien van een transponder, ook wel startonderbreker genoemd. Alleen als je autosleutel over een transponder beschikt kan je de auto starten. De sleutel (ijzeren gedeelte wat in je contactslot gaat) geeft je toegang tot het slot in de deur en het contactslot van de auto.
Startblokkering is een elektronisch beveiligingssysteem dat het onmogelijk maakt om de motor zonder de juiste contactsleutel te starten. Een autosleutel heeft een code die te allen tijde moet overeenkomen met de code in de auto. Indien dit niet het geval is, zal de motor weigeren te starten.
Om je motor echt goed te beveiligen, kies je voor een combinatie aan sloten. Naast een ART-4 of ART-5 slot, is een remschijfslot verstandig. Dit zorgt ervoor dat de dief niet weg kan rijden. Ook een stuurslot kan een optie zijn, maar deze is relatief makkelijk open te breken.
SCM/CCV Klasse 1 is de voormalige beveiligingsklasse 'Startonderbreker'. Deze beveiligingsklasse bestaat uit een elektrisch systeem (startonderbreker) met ten minste twee automatisch ingeschakelde blokkeringen: Blokkering van de startmotor.
Met ons klasse 5 alarm maakt u gebruik van één van de goedkoopste en meest moderne meldkamers van Nederland. Onze meldkamer heeft een jaar abonnement vanaf 18.55 incl. 21% BTW per maand, ongeacht wat er met de auto gebeurd of kan gebeuren. Dit bedrag is FLATFEE en brengt NOOIT extra kosten met zich mee.
De CCV-SCM Alarmsysteem zonder hellingshoekdetectie – Klasse 2 is inclusief inbouw en certificaat verkrijgbaar vanaf € 659 incl. BTW. Wilt u meer informatie? Neem dan telefonisch contact met ons op via 085 – 822 35 77.
Soms is een goedgekeurd beveiligingssysteem verplicht
Heb je een duurder en diefstalgevoeliger autotype, dan stellen autoverzekeraars soms een door SCM/TNO goedgekeurd beveiligingssysteem verplicht. Zo'n systeem is te herkennen aan de oranje sticker op de centrale stuureenheid van het systeem.