Gezien de functie van de distributieriem en de gevolgen die een geknapte distributieriem voor de motor van uw Suzuki Swift kan hebben, is het zeker niet verstandig om te besparen in de kwaliteit van de distributieriem. De prijs voor het vervangen van uw distributieriem is afhankelijk van uw type Suzuki Swift.
De makkelijkste manier om erachter te komen of uw motor een riem- of kettingsysteem heeft is door een kijkje te nemen naar de motor. Als er kunststof kappen op zitten, heeft de motor een distributieriem. Distributieriemen draaien namelijk droog en hebben geen aanvullende bescherming nodig.
De distributieketting is van hoogwaardig metaal gemaakt en heeft schakels die aan elkaar verbonden zijn. Het is eigenlijk een soort fietsketting. De distributieketting SUZUKI VITARA (LY) | 2015.02-heden gaat langer mee en hoeft minder vaak vervangen te worden.
Van een aantal auto's is bekend dat ze vaak een ketting hebben in plaats van een distributieriem. Het gaat bijvoorbeeld om alle BMW-modellen, net als veel auto's van Volkswagen.Ook de Opel Corsa en de Ford Ka hebben vaak een ketting, net als de Fiat Punto.
Veel autofabrikanten hebben officieel geen interval voor de vervanging van de ketting. Wanneer dit wel het geval is, kun je dit vinden in het onderhoudsboekje van je auto. Gemiddeld genomen moet een distributieketting na zo'n 100.000 tot 150.000 kilometer vervangen worden.
Vast staat dat de distributieketting, onderdeel van de auto van de consument, is gebroken. Een onderdeel als de distributieketting is – behoudens controles bij beurten – in beginsel onderhoudsvrij. Een distributieketting hoeft, anders dan een distributieriem, ook niet periodiek vervangen te worden.
Wanneer moet je de distributieketting vervangen? Hoe lang de ketting meegaat, is afhankelijk van de manier waarop je rijdt. Een distributieketting moet gemiddeld tussen de 100.000 en 150.000 kilometer vervangen worden.
Uit verschillende testen blijkt dat een riem 3 keer langer mee gaat dan een traditionele ketting. Het tandprofiel en de soepele carbon draden zorgen er voor dat de vermogensoverdracht net zo sterk is als bij een 'gewone ketting'. Het rendement van de gewone ketting kan echter snel verminderen door vuil en slijtage.
De meeste moderne auto's hebben een distributieriem. De distributieriem is een getande riem gemaakt van een sterk soort kunststof. Dankzij dit materiaal is de riem soepel en sterk. Tegenwoordig maken fabrikanten steeds vaker gebruik van een riem in plaats van een ketting.
De kosten van het vervangen van een distributieketting zijn verschillend. De kosten variëren van 625 euro tot 1500 euro.
Suzuki presteert bijvoorbeeld jaarlijks zeer goed in het onderzoek van de Consumentenbond. Suzuki is zelfs bekroond tot meest betrouwbare automerk volgens het onderzoek van de Consumentenbond in 2022.
Suzuki tweede in betrouwbaarheidsonderzoek Consumentenbond
Betrouwbaarheid is een belangrijke kernwaarde van Suzuki. Dat blijkt ook uit het nieuwste betrouwbaarheidsonderzoek van de Consumentenbond, waarin Suzuki uitgeroepen wordt als tweede betrouwbaarste automerk, nipt achter de winnaar.
Distributieketting kan ook breken!
Bij heel wat nieuwere motoren heeft de fabrikant de riem inmiddels vervangen voor een distributieketting. Het idee was dat deze ketting levenslang mee zou moeten gaan. En je dus nooit meer een distributieriem of distributieketting zou hoeven vervangen.
De riemsituatie
Stellantis zegt dat het in december een aantal terugroepacties bij de RDW heeft aangemeld voor de Peugeot 208, 2008, 308, 3008, 5008, maar ook voor de Citroën C3, C4, C4 Picasso, Berlingo, C3 Aircross, DS 3, DS 4, Opel Crossland en Opel Grandland.
De motor maakt een tikkend geluid
Als de distributieriem aan het verslijten is, kan er een tikkend geluid uit de motor komen.
De meeste uitvoeringen van de Toyota Aygo zijn uitgerust met een distributieketting. Deze hoeft zelden vervangen te worden. Maar het onderhoud ervan is wel belangrijk. We checken jouw distributieketting altijd tijdens een onderhoudsbeurt.
De distributieketting kan namelijk uitzetten of knappen. Deze kans is overigens niet heel erg groot, maar als autobezitter dien je er altijd rekening mee te houden dat een distributieketting niet gegarandeerd levenslang meegaat. Een distributieriem die is uitgerekt herken je aan een rinkelend geluid onder de motorkap.
De tijd die het kost om de riem te vervangen, verschilt echter per automodel, motormodel en de manier waarop de motor onder de motorkap is geplaatst. Gemiddeld duurt de vervanging van een distributieriem 1,5 tot 6 uur. Om verrassingen te voorkomen, kun je vooraf altijd een prijsopgave aanvragen.
Als marktleider op het gebied van distributiekettingen staat IWIS borg voor producten van topkwaliteit. Alleen het vervangen van alle onderdelen in deze Febi-set, garandeert een lange levensduur van de motor.
Het vervangen van een distributieketting is duurder dan vervanging van een riem. Niet alleen is de ketting zelf duurder, vaak is hij ook lastiger te bereiken, waardoor reparatie meer tijd en dus geld kost.
Onderhoud van de riemaandrijving
Een riem kan tot wel 15.000 km mee terwijl een ketting soms al bij 2000 km aan vervanging toe is. Een riem hoeft niet gesmeerd te worden en doordat deze niet kan oprekken is naspannen niet nodig.
Meestal gaat een distributieketting zo'n 100.000 a 150.000 kilometer mee. Hierna moet de distributieketting vaak vervangen worden. Het is namelijk zo dat wanneer u de distributieketting langer gebruikt, de ketting niet meer goed zijn werk doet.
Wanneer wordt de distributieriem vervangen? Bij het bepalen wanneer een distributieriem vervangen moet worden kunnen de opgaves van de fabrikant gevolgd worden. Over het algemeen ligt dit tussen de 60.000 en 120.000 km, maar niet later dan om de 8 à 10 jaar.
Een riem die tijdens het rijden knapt, laat de auto in één keer stilstaan en er kunnen meerdere onderdelen beschadigd raken.De cilinderkoppen van de auto kunnen kapot gaan en ook kunnen de zuigers tegen de kleppen slaan. De kosten van de reparaties, zullen zeer hoog uitvallen.
Elke auto heeft een distributieriem of distributieketting welke essentieel is voor de aandrijving van de auto. Het vervangen van de distributieriem maakt deel uit van preventief onderhoud van jouw auto.